پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۵
کد خبر: ۹۷۰۲۱
|
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
باغ موزه هنر ایرانی طی روزهای شنبه و یکشنبه ۴ و ۵فروردین ماه ۱۳۹۷ میزبان گروه موسیقی سنتی «بابالارسازی» جمهوری قزاقستان بود.
اجرای گروه موسیقی قزاقی «بابالار سازی» در باغ موزه هنر ایرانیبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، گروه موسیقی «بابالارسازی» که به دعوت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و به منظور تبادل فرهنگی و معرفی موسیقی سنتی و محلی کشور قزاقستان در تهران به سر می‌برد اولین دور از اجراهای نوروزی خود را در باغ موزه هنر ایرانی به روی صحنه برد.

میهمان ویژه این برنامه آقای ایربال احمداف وزیر مختار سفارت جمهوری قزاقستان بود.

گروه موسیقی «بابالار سازی» به سرپرستی خانم شاکن، از منطقه کوه طلایی آلتای و از دشت اساطیری شرق قزاقستان به ایران سفر کرده و در کارنامه هنری خود دریافت جایزه چندین مسابقه موسیقی بین المللی را به ثبت رسانده است.

اجرای هشت قطعه موسیقی با مضامین حماسی، ملی و اجتماعی، توجه بسیاری از گردشگران و مخاطبان باغ موزه هنر ایرانی را به خود جلب کرد.
 
اولین قطعه موسیقی که اجرا شد با نام «ژکپه - ژک» به معنای دوئل بود. این قطعه ساخته نورغیسا تیلندی اف یکی از بهترین و معروف ترین آهنگ سازان قزاقی است که تقدیم شده به «ماخامبت» قهرمان ملی که جان خودش را در راه آزادی ملت قزاق نثار کرده است.
 
دومین قطعه «اینغای توک» نام داشت که ساخته سوگیر نوازنده مطرح قزاقستان است. این آهنگ به توصیف یورتمه رفتن اسب می‌پردازد.
 
سومین قطعه با نام «کوراغلی» ساخته دولت کری است. ایشان یکی از آهنگ سازان بزرگ قزاق و پدر قطعات موسیقی «کوی»‌های مشهور محسوب می‌شود.
 
اجرای آهنگ «آق باقای» با صدای ایلامان قوژیمان- برنده چندین جایزه از مسابقات بین المللی موسیقی- چهارمین بخش این اجراها بود.

پنجمین قطعه با عنوان «بولغین سوسار» یعنی بازی سمورها بود. سمور یکی از جانوران نمادین کشور قزاقستان است که در بستر غنای گونه‌های جانوری این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

اجرای آهنگ «دامبره» ششمین قسمت از اجراهای این گروه بود. دامبره نوعی آلت موسیقی مشترک تمام ملت‌های ترک نژاد از آلتای تا آناتولی است. این ساز دارای ارزش معنوی و دارای ریشه کهن برای ملت قزاقستان است.

هفتمین آهنگ که به صورت پلی بک و با صدای ایلامان قوژیمان اجرا شد، نامش «شیرکین-آی» ساخته نورغیسا نیلندی اف- آهنگساز کلاسیک قزاق- بود که بیانگر آداب و رسوم ملت قزاق است. 

اجرای آهنگ «ژاریا مایدی» پایان بخش کار این گروه موسیقی بود و فلسفه وجودی ساخت این آهنگ نشاًت گرفته از ارزش و مقام بالای زنان و دختران قزاق در جامعه قزاق‌ها بود.

نظر شما