پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۰
کد خبر: ۹۷۰۲۸
|
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار شد
فرهنگ‌سرای گلستان با بیش از صد اجرا در حوزه کتاب و کتابخوانی و باهدف ترویج فرهنگ مطالعه در سال ۹۶ پاسخگوی علاقمندان بود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ با توجه به ضرورت بستر سازی مناسب برای علاقه‌مندان به کتاب در نهادهای فرهنگی، فرهنگ‌سرای گلستان در سال ۹۶، برنامه‌هایی در قالب‌های مختلف از جمله؛ نشست‌های ادبی، کارگاه‌های داستان نویسی، برپایی نمایشگاه‌های کتاب، بازدید‌های دانش آموزی و ... را طراحی و اجرا کرده‌ است.

«ترنم قلم» و  «محفل داستان» پاتوقی برای حرفه‌ای شدن 
 
با توجه به تمایل کتاب دوستان به شناخت تمامی ابعاد شکلی و معنایی آثار ادبی نشست‌های نقد و بررسی رمان باعنوان «ترنم قلم» که تا پایان سال۹۶ به ۶۰ اجرا رسید با حضور نویسندگان و منتقدانی همچون؛ لیدا طرزی، اسد الله امرایی ،صادق کرمیار، حسین پاینده، رضا جولایی، حسن میرعابدینی، فاطمه جعفریان، مجیدقیصری، قاسمعلی فراست، محمدرضا اصلانی، محمد حنیف و... میزبان علاقه‌مندان بود.

همچنین موضوعاتی همچون؛ آموزش مبانی، خوانش گروهی، بررسی عناصر به همراه نقد و بررسی داستان با حضور محمدرضا گودرزی در ۴۶ کارگاه داستان نویسی«محفل داستان» بررسی شد. 

آشنایی با اندیشه مولانا در نشست «بشنو از نی»

باهدف تکریم و پاسداشت گویش‌ها ،آداب و رسوم، سنت‌ها و فرهنگ ایرانی، توجه بیشتر مخاطبان به مثنوی مولانا، بهره‌گیری از حکایات و تمثیلات آن، آشنا کردن عموم علاقه‌مندان با مباحث کاربردی کتاب ارزشمند مثنوی معنوی مولانا و فرهنگ و ادبیات غنی ایران زمین، روزهای دوشنبه هر هفته سلسله نشست‌های «بشنو از نی» که به شرح و تفسیر اشعار مثنوی مولانا می‌پرداخت در ۴۵ اجرا علاقه‌مندان زیادی را پای درس عبدالحمید ضیایی نشاند.

مهارت کتابخوانی در «مطالعه موثر»

مشاوره و آموزش مهارت‌های مطالعه در برنامه «مطالعه موثر» با هدف تقویت خوداتکایی و خودباوری،افزایش سرانه مطالعه، آموزش صحیح مطالعه، به صورت مشاوره فردی یا گروهی یکی دیگر از فعالیت‌های کتابخانه گلستان بود که دوشنبه‌های اول هر ماه با حضور کارشناس خبره این حوزه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
 
ایجاد رقابت در مطالعه با «مسابقات کتابخوانی»

اجرای مسابقات کتابخوانی در مناسبت‌های ملی و مذهبی، یکی از موثرترین شیوه‌های تشویقی در ترویج فرهنگ کتابخوانی است که با مطالعه کتاب مورد نظر، علاوه بر شرکت در مسابقه، بر سطح دانش، آگاهی و معلومات مخاطب افزوده و همچنین آموزه‌های مختلفی را به دنبال دارد. در همین راستا مسابقات کتابخوانی «بصیرت حسینی» به مناسبت سالروز ولادت امام حسین (ع) و «شمیم ولایت» به مناسبت عید سعید غدیر در سال ۹۶ برگزار و از نفرات برگزیده با اهدا جوایز در فرهنگ‌سرای گلستان تقدیر شد.

دیدارهای چهره به چهره بانویسندگان

«چهارشنبه‌های کتاب» با حضور هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده کودک ونوجوان و عبدالحمید ضیایی، تابستان ۹۶ فرصت مناسبی برای ارتقا اوقات فراغت علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی ایجاد کرد که ضمن دیدار چهره به چهره با نویسندگان امکان پرسش و پاسخ را نیز فراهم آورد.

محمدرضا شمس،لاله جعفری، مریم اسلامی، محمود برآبادی از جمله نویسندگان کودک نوجوان بودند که در هفته کتاب و کتابخونی مهمان برنامه «یک روز خوب با کتاب» شدند. این برنامه با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با هدف ترغیب بیشتر کودکان به کتابخوانی و آشنایی بیشتر آن‌ها با نویسندگان اجرا برگزار شد.
 
نمایشگاه‌های دائمی کتاب
نمایشگاه‌های دائمی کتاب بهانه‌ای برای پیوند نهادهای فرهنگی با ناشرین بود که در مناسبت‌های مختلف کتاب‌هایی موضوعی همراه با تسهیلات خرید به نمایش گذاشته می‌شد.  درسال ۹۶، ۹هزار عضو جدید به اعضا کتابخوان این فرهنگ‌سرا پیوستند. همچنین علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های کتابخانه گلستان و عضویت در این کتابخانه به نشانی: نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، فرهنگ‌سرای گلستان مراجعه کنند.

نظر شما