به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری،کارگاه آموزشی دورههای تربیت مربی مهد و پیش دبستان با حضوره بیش از ۴۰ مربی خانه کودک مناطق ۲۲ گانه و با حضور سهیلا خالقی تبار مدرس دانشگاههای آزاد اسلامی، جهاد دانشگاهی تهران، دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد.
سهیلا خالقی گفت: روانشناسی رشد، شاخهای از روانشناسی است که به مطالعه چگونگی رشد و تغییر افراد در طول زندگیشان میپردازد. روانشناسان رشد نه تنها به مطالعه تغییرات جسمی و فیزیکی در فرایند رشد افراد میپردازند بلکه رشد اجتماعی، هیجانی و شناختی افراد در طول زندگیشان را نیز در نظر میگیرد.
وی افزود: واژه رشد انسان در طول زندگی، از شکلگیری نطفه تا مرگ، را توصیف میکند با مطالعه علمی رشد انسان، به دنبال درک و تشریح چگونگی و چرایی تغییراتی که افراد در طول زندگی خواهیم بود، هستیم. این مطالعه، تمام جنبههای رشد انسان، شامل رشد جسمی، هیجانی، ذهنی، اجتماعی، ادراکی و شخصیتی را در برمیگیرد.
خالقی در ادامه بیان کرد: مطالعه علمی رشد، (از تولد تا دو سالگی) به گونهای است که کودک تا پایان این مرحله، قادر به درونی ساختن دنیای خارج در ذهن خود نیست و لذا فعالیتهای شناختی او به اعمال حسی و حرکتی محدود میشود. کودک دارای تفکر حسی و حرکتی است یعنی رفتارهای غیر کلامی فاقد نماد پردازی و هوش عملی است مثل هوش خالی از اندیشه، زیرا نمیتواند، وجود خود را از چیزهای اطراف خود جدا کند. کودک به مفهوم پایداری شی پی میبرد و پایداری اشیا یعنی عدم حضور اشیا برای او، ولی به معنی نبودن آ نها نیست. به عنوان مثال مادر اگر اتاق را ترک کرده است، به معنی نبودن و حذف همیشگی نیست و امکان بازگشت وجود دارد.
همچنین در پایان این مرحله کودک به رابطه علت و معلولی بین پدیدهها پی میبرد و خود را فاعل میشناسد . مثلا متوجه میشود ایجاد صدا، به دلیل کوبیدن اشیا به روی میز توسط خود اوست.
در این کارگاه موضوعاتی اعم از: روان شناسی رشد کودک، ویژگیهای اساسی مراحل رشد از نظر پیاژه، انواع مرحلههای حسی و حرکتی در رشد، دورههای پیش عملیاتی در رشد کودکان و ... مطرح و توضیحاتی در خصوص مفاهیم آن بیان شد.
علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دورههای بعدی میتوانند به نشانی: خیابان کریم خان زند، بعد از تقاطع حافظ، نبش کوچه گلابی، پلاک ۱۹۵، طبقه پنجم مراجعه کنند و با شماره تلفن: 88909514 واحد امور مربیان تماس بگیرند.