سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۴
کد خبر: ۹۷۰۹۰
|
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
اولین جلسه کارگاه آموزشی دوره‌های تربیت مربی مهد و پیش دبستان با حضور سهیلا خالقی تبار کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی از استادان مجرب جهاد دانشگاهی در ۱۸ فروردین ویژه مربیان خانه‌های کودک مناطق۲۲ گانه در مرکز آموزش برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری،کارگاه آموزشی دوره‌های تربیت مربی مهد و پیش دبستان با حضوره بیش از ۴۰ مربی خانه کودک مناطق ۲۲ گانه و با حضور سهیلا خالقی تبار مدرس دانشگاه‌های آزاد اسلامی، جهاد دانشگاهی تهران، دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد.

سهیلا خالقی گفت: روان‌شناسی رشد، شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به مطالعه چگونگی رشد و تغییر افراد در طول زندگیشان می‌پردازد. روان‌شناسان رشد نه تنها به مطالعه تغییرات جسمی و فیزیکی در فرایند رشد افراد می‌پردازند بلکه رشد اجتماعی، هیجانی و شناختی افراد در طول زندگیشان را نیز در نظر می‌گیرد.

وی افزود: واژه رشد انسان در طول زندگی، از شکل‌گیری نطفه تا مرگ، را توصیف می‌کند با مطالعه علمی رشد انسان، به دنبال درک و تشریح چگونگی و چرایی تغییراتی که افراد در طول زندگی خواهیم بود، هستیم. این مطالعه، تمام جنبه‌های رشد انسان، شامل رشد جسمی، هیجانی، ذهنی، اجتماعی، ادراکی و شخصیتی را در برمی‌گیرد.

خالقی در ادامه بیان کرد: مطالعه علمی رشد، (از تولد تا دو سالگی) به گونه‌ای است که کودک تا پایان این مرحله، قادر به درونی ساختن دنیای خارج در ذهن خود نیست و لذا فعالیت‌های شناختی او به اعمال حسی و حرکتی محدود می‌شود. کودک دارای تفکر حسی و حرکتی است یعنی رفتارهای غیر کلامی فاقد نماد پردازی و هوش عملی است مثل هوش خالی از اندیشه، زیرا نمی‌تواند، وجود خود را از چیزهای اطراف خود جدا کند. کودک به مفهوم پایداری شی پی می‌برد و پایداری اشیا یعنی عدم حضور اشیا برای او، ولی به معنی نبودن آ نها نیست. به عنوان مثال مادر اگر اتاق را ترک کرده است، به معنی نبودن و حذف همیشگی نیست و امکان بازگشت وجود دارد.

 همچنین در پایان این مرحله کودک به رابطه علت و معلولی بین پدیده‌ها پی می‌برد و خود را فاعل می‌شناسد . مثلا متوجه می‌شود ایجاد صدا، به دلیل کوبیدن اشیا به روی میز توسط خود اوست.

در این کارگاه موضوعاتی اعم از: روان شناسی رشد کودک، ویژگی‌های اساسی مراحل رشد از نظر پیاژه، انواع مرحله‌های حسی و حرکتی در رشد، دوره‌های پیش عملیاتی در رشد کودکان و ... مطرح و توضیحاتی در خصوص مفاهیم آن بیان شد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره‌های بعدی می‌توانند به نشانی: خیابان کریم خان زند، بعد از تقاطع حافظ، نبش کوچه گلابی، پلاک ۱۹۵، طبقه پنجم مراجعه کنند و با شماره تلفن: 88909514 واحد امور مربیان تماس بگیرند.
نظر شما