جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۱
کد خبر: ۹۷۱۷۴
|
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
کانون ادبی قلم در یکصد و دهمین برنامه از سلسله نشست‌های ادبی قلم، شب شعر «مبعث عشق» را برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یکصد و دهمین برنامه از سلسله نشست‌های ادبی قلم در آستانه‌ سالروز بعثت پیامبر اسلام(ص) با حضور اهالی شعر و ادب پنجشنبه ۲۳ فروردین در فرهنگ‌سرای کار و تعاون برگزار شد.

در این برنامه محمدهاشم پور کارشناس و دبیر جلسات کانون ادبی قلم پیرامون موضوع نشست گفت: در بیست و هفتم ماه رجب، اولین آیات خداوند بر پیامبر(ص) در غار حرا، نازل شد و ایشان را دعوت به خواندن کرد؛ خواندن به اسم رب، ربی که انسان و همه چیز را آفریده است. 

وی گفت: بعثت، نعمت خدا بر بشریت است و منت آفریدگار، بر انسان‌ها اگر هستی، صدفی گوهرپرور است، آن گوهر، وجود حضرت رسول (ص) است که به «تکوین»، معنی بخشیده است و خداوند را، چه تدبیرهایی شگفت و زیباست، در آراستن چهره خلقت و افروختن مشعل هدایت آن‌گاه که خدا خواست تا چهره آفرینش را روشن کند «محمد» را آفرید و آن‌گاه که خواست تا بر آدمیان منت نهد و تاریخشان را به طراوت بهار مبدل سازد و شب کائنات را به روز روشنایی و فروغ وحی، بیاراید «مصطفی» را برگزید و برانگیخت.

هاشم پور گفت: بعثت، طلوعی بود که خورشید حق را از تاریخ، تابانید. محمد مبعوث شد تا شرک بت‌پرستی رخت بربندد، جهل و جور بمیرد، جاهلیت از صحنه زندگی‌ها بگریزد و چشم جهان به روی فروغ وحی گشوده شود.

دبیر کانون ادبی قلم در ادامه افزود: درباره عید مبعث می‌توان گفت روزی است که حضرت محمد، پیامبر گرانقدر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد. در تقویم هجری قمری، ۲۷ رجب روز مبعث است. در ۲۷ رجب سال چهلم عام‌الفیل پیامبر (ص) بر فراز کوه حرا و در میان غار مشغول مناجات با خدا بود، ناگاه پیک وحی، جبرئیل امین بر آن حضرت نازل شد و آیات آغازین سوره علق را همراه مژده رسالت، برای آن حضرت خواند؛ بخوان به نام پروردگارت که جهان را آفرید، همان کس که انسان را از خون بسته‌ای خلق کرد، بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتر است، همان کسی که به وسیله قلم تعلیم داد، و به انسان آن چه را نمی‌دانست، آموخت. به این ترتیب آغاز وحی و بعثت، با نام خدا و با خواندن و قلم و علم و آموزش آمیخته با توحید، شروع شد و این واژه‌های زرین وحی، بیانگر آن است که بعثت یعنی: رستاخیز معنوی، و انقلاب در همه امور، که اساس آن انقلاب‌ها، انقلاب فرهنگی و آگاهی بخشی در همه زمینه‌هاست.

در ادامه این نشست ، شاعران حاضر در جلسه به ارائه نظرات خود و قرائت اشعار  موضوعی پرداختند.
نظر شما