جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۰۴
کد خبر: ۹۷۲۲۱
|
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
فرهنگ‌سرای کار و تعاون برگزار کرد؛
فرهنگ‌سرای کار و تعاون یکصد و پنجمین برنامه «عصر رسانه‌های نوین» را به منظور آشنایی دانش‌آموزان با فرهنگ صحیح استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی، سه‌شنبه ۲۸ فروردین برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه برنامه «عصر رسانه‌های نوین» با مشارکت آموزش و پرورش منطقه ۹ و کلانتری ۱۱۹ مهرآباد جنوبی و با حضور سرهنگ صادقیان رییس اداره اجتماعی کلانتری ۱۱۹ مهرآباد جنوبی برای دانش آموزان دبیرستان دخترانه شایستگان ( دوره اول )برگزارشد.

در این برنامه سرهنگ صادقیان ضمن عرض تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه پیش رو بیان کرد: اینترنت، از تازه ترین دستاوردهای بشر و آخرین عضو خانواده تکنولوژی است که حدود چهل سال است قدم به زندگی انسان ­گذاشته و در عرصه‌های مختلف نقش آفرینی می‌­کند. دنیای اینترنت دنیای مجازی است که با دنیای واقعی پیرامون ما تفاوت دارد. در جهان مجازی انسان با سرزمینی بدون مرز مواجه می‌شود که از فرهنگ‌های مختلف تشکیل شده است. انسان با بهره جستن از اینترنت از فراسوی مرزها با فرهنگ‌های گوناگون آشنا می‌شود.
 
وی گفت: با توجه به این که اینترنت ابزاری وارداتی است به رغم جنبه‌های سودمند فراوان، می‌تواند بسیار آسیب زا نیز باشد. این آسیب زایی گروه‌های سنی خاصی را تهدید می‌کند که از اینترنت بیش تر استفاده می‌کنند. بنابرین، قشر نوجوان در معرض تهدیدات جدی قراردارد. از این رو تماشای فیلم های جنایی و خشونت بار، هیجانات احساسات نوجوانان را تشدید می‌کند. بدین ترتیب یکی از وسایلی که امروزه در فضای خانه مشکل آفرینی می­‌کند و حتی روابط والدین و فرزند نوجوان را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد بهره‌گیری نامناسب از فناوری اطلاعات در خانواده است که علاوه برهمه موارد گفته شده، گاه زمینه ضعف تحصیلی را فراهم می‌کند و در مواقعی نیز موجب اصطکاک بین والدین و فرزندان  می‌شود.

سرهنگ صادقیان همچنین گفت: مهمترین آسیب‌های اینترنت و شبکه‌های مجازی و ماهواره شامل آسیب های فکری است که با ورود اینترنت و رایانه به درون خانواده ها بین والدین و فرزندان جدایی فکری و عاطفی و فیزیکی رخ می‌دهد. نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد برای فعالیت‌های بیهوده‌ای همچون؛ دوست یابی، بازی و صحبت با یکدیگر استفاده می‌کنند. محیط جذاب و به ظاهر صمیمانه سایت‌های اینترنتی سبب می‌شود که کاربر بدون آن که ­گذر زمان را حس کند در آن‌ها فعالیت داشته باشد. 

وی افزود: از طرفی، نوجوانی که پشت میز رایانه و اینترنت نشسته است، برنامه‌های سایت را لذت بخش‌تر از سخنان پدر و مادر می‌داند و در نتیجه در ارتباطات، رفتار و زندگی اجتماعی او اختلال ایجاد می‌شود. آسیب‌های اجتماعی فرهنگی که کم رنگ شدن و از بین رفتن رابطه عاطفی کاربر با اعضای خانواده و تبدیل آن به رابطه‌ای سرد و مسالمت آمیز است، از یکدیگر اثر‌های نامطلوب اعتیاد به اینترنت است. کودکان به دلیل کمبود فضاهای تفریحی و آموزشی در جامعه، درمنزل با بازهای کامپیوتری مشغول می‌شوند، به تدریج نوعی انزوا طلبی را پیش می‌گیرند ­که در نهایت باعث منزوی شدن آنان از اجتماع می‌شود. حال آن­که کودکان در دوران رشد می‌بایست با هم نوعان و­ کودکان هم سن خود بازی‌های دسته جمعی انجام دهند تا‌ ارتباطات اجتماعی را فراگیرند. منزوی شدن کودک و بازی با افراد که در دنیای واقعی وجود خارجی ندارند. در آینده ممکن است آثار بسیار منفی و نامطلوب در رفتار‌های اجتماعی کودک و نوجوان ایجاد کند.

رییس اداره اجتماعی کلانتری ۱۱۹ مهرآباد جنوبی در پایان این جلسه برای آشنایی بهتر دانش آموزان با مطالب و مباحث ارائه شده به پخش تصاویر و فیلم های آموزشی طراحان بازی‌های رایانه ای و اهداف آنان پرداخت.
نظر شما