پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۴۷
کد خبر: ۹۷۲۶۲
|
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
همزمان با ولادت امام حسین(ع) در فرهنگ‌سرای گلستان صورت گرفت:
«درکوی نیکنامان» این هفته فرهنگ‌سرای گلستان میزبان جانباز دفاع مقدس همایون بیگی ابهری و خانواده شهید رضا منافی بود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری ترهان؛ همایون بیگی ابهری رزمنده دوران طلايي جنگ تحميلی  و جانبازی است که با سال‌ها رشادت و خدمت در جبهه‌های نبرد حق عليه باطل كارنامه بسيار درخشانی از خود به جای گذاشته است.

در حاشیه برنامه «در کوی نیکنامان» همایون بیگی ابهری در مورد حال و هوای عرفانی میان رزمند‌ه‌ها در سال‌های جنگ گفت: تمام آن روزها پر از خاطرات دلپذيرهستند. خاطره خاصی را كه واقعا يادم نمی‌رود، خاطره مجروح شدن يكی از عزيزان است كه يک دستش قطع شده بود و او را داشتند به طرف آمبولانس می‌بردند و زورشان به او نمی رسيد، چون نمی‌خواست به پشت جبهه برگردد. 

وی افزود: وقتی خيلی به او فشار آوردند و سعی كردند او را ببرند، آن شعر معروف حضرت ابوالفضل (ع) را خواند كه: والله ان قطعتموا يمينی انی اوهامی ابدا عن دينی؛ اين بهترين لحظه عمرم بود كه هيچ موقع يادم نمی‌رود كه رزمندگان ما با تاسی از شهدای كربلا و در پاسخ به ندای «هل من ناصرا ينصرنی» حضرت امام، اينگونه و با انگيزه الهی و با نهايت اخلاص و ايمان، از دين و كشور خود دفاع می‌كردند.

این جانباز جنگ تحمیلی بیان کرد: حقیقتا در سال‌های جنگ عالمی داشتيم. جنگ واقعا برای همه ما نعمت بود و چيزی به جز كلام امام نمی شنيديم. وقتي ايشان فرمودند: «جنگ برای ما نعمت بود» حقا كه چنين بود. آن موقع صفا بود، صداقت بود، حسن نيت بود، گذشت بود، ايثار بود، پشت پا زدن به تمام متعلقات دنيا بود و ای كاش آن حال و هوا را می‌توانستيم همچنان حفظ كنيم.

وی با بیان اینکه در مقوله جنگ تحمیلی و مرور خاطرات آن سال‌ها به هيچ وجه حزن و اندوهی و حتی افت روحی در کار نیست، بلكه سراسر عزت و اقتدار يک ملت است، ادامه داد: موفقيت ما در انتقال اين معنا را بايد از دو جنبه بررسی كرد. ابتدا اينكه ما اساسا فرهنگ عمومی جامعه را چقدر توانستيم تغيير بدهيم يا به عبارت بهتر، فرهنگی را كه در مقطع انقلاب و دفاع مقدس تغيير كرد و به اوج رسيد، چقدر توانستيم حفظ كنيم و دوم اينكه فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه ما يک ضرورت حياتی است كه از دو طريق انتشار می‌یابد.
 
بیگی ابهری با تأکید بر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه از سوی متولیان امر بیان کرد: ما بايد اين فرهنگ كلی جامعه را تغيير دهيم. اينكه اشاعه داده اند اين مقوله حزن انگيز است و نبايد درباره آن سخن گفت، تفكر بسيار غلطی است و نياز به كار فرهنگی و دقت و ظرافت خاصی دارد. بايد اين حقيقت تبيين شود كه اگر خشونتی هم بوده از جانب دشمن بوده و از جانب نيروهای ما جز ايثار و زيبايی و گذشت نبوده است.

برادرِ شهید رضا منافی نیز در این مراسم گفت: امام یک جمله ای را فرمودند راجع به مولای متقیان علی (ع)، فرمودند که: اساسا سربازان اسلام گمنامند و در راس آنها و گمنام ‌ترین آنها وجود مقدس حضرت امیر (ع) و این معنی برای همه شهدا هست، حتی آن شهدایی که آوازشان در سراسر ایران و حتی دنیا پیچیده است.

وی با بیان اینکه دو دهه از انقلاب می‌گذرد در حالی که دهه اول صرف ساختن مدیران جامعه شد و متولیان امر فرصتی پیدا نکردند که به فکر جوانان باشند، افزود: اما متأسفانه دهه دوم نیز که می‌بایست برای رشد و آگاهی جوانان برنامه‌ای داشته باشند کاری صورت نگرفت و وقت گرانمایه مردم در راه مسائلی گذشت که نه به درد دنیای آنان و نه به درد آخرت شان می‌خورد. 

منافی با تأکید بر اینکه انتقال مفاهیم ارزشمند و غنی مانند ایثار و شهادت از نسل جنگ و خانواده های شهدا و شخص جانبازان و ایثارگران وظیفه مسئولان امر است، اظهار داشت: کاری که لازم بود انجام شود انتقال اندیشه جوانانی که در سن ۱۷ یا ۱۸ سالگی به جبهه رفتند و به شهادت رسیدند به نسل آینده بود که متاسفانه انجام نشد و می‌طلبد هر کسی به اندازه توانش این مسئولیت خطیر را به دوش بگیرد تا جوانان بیش از این از ارزش ها فاصله نگیرند.
 
وی با بیان اینکه البته این مسأله یک کار جمعی است و عمده کار هم به متولیان و مسئولین بر می‌گردد، عنوان کرد: امیدوارم خدا این لیاقت را به ما بدهدکه امانت دار شهدا باشیم چون شهدا رسالت شان را انجام دادند و برای رضای خدا جان شان را به عنوان عزیزترین چیزی که آدمی در اختیار دارد بدون هیچ گونه چشم داشتی در سنین نوجوانی و جوانی تقدیم کردند. 

این برادر شهید در ادامه بیان کرد: یقینا به عنوان افرادی که همرزم شهدا بوده‌ایم و به عنوان خانواده شهدا و برادر شهید در قبال آن چه که شهیدان انجام دادند وظیفه ما سنگین تر خواهد بود، زیرا شهدا کاری حسینی کردند و آن چه که ما باید به دنبال آن ها انجام دهیم کاری زینبی است که حفظ و حراست از آرمان شهیدان باشد. انشاءالله خدا به همه ما توفیق دهد تا بتوانیم حافظ خون شهدا باشیم.

برنامه «درکوی نیکنامان» پنج‌شنبه‌های هر هفته با حضور و تجلیل از خانواده معزز شهدا  در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار می‌شود.

نظر شما