جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۱۶
کد خبر: ۹۷۳۸۰
|
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
نشست خبری رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با موضوع تشریح برنامه‌های نیمه‌شعبان و نمایشگاه کتاب روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در سازمان فرهنگی هنری برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای نشست اوحدی با خوش‌آمد‌گویی و تبریک اعیاد شعبانیه، در خصوص ظرفیت و امکانات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: سازمان فرهنگی هنری با در اختیار داشتن بیش از ۴۰۰ مرکز فرهنگی و به دلیل ظرفیت‌ و امکاناتی که دارد، مهم‌ترین جایگاه فرهنگی هنری را در شهر تهران دارد. این سازمان ۳۵ فرهنگ‌سرا در ۲۲ منطقه تهران، ۳۷۲ کتابخانه که ۳۱۰ عدد آن دارای درجه‌بندی از کتابخانه ملی هستند، ۱۰ خانه‌موزه، ۱۲۰ خانه فرهنگ که ۵۰ درصد آن توسط سازمان فرهنگی هنری و ۵۰ درصد با مشارکت مردم اداره می‌شود، موسسه تصویر شهر که وظیفه تولید محصولات هنری و سینمایی را دارد و سالن‌های سینما در فرهنگ‌سراها و در پردیس‌های سینمایی همچون؛ راگا، ملت، تماشا، باغ موزه قصر، باغ کتاب، موزه هنرهای دینی امام علی(ع) و هنر ایرانی از جمله ظرفیت‌های متنوعی است که جایگاه قابل اعتمادی را برای سازمان فرهنگی هنری ایجاد کرده است.
 
همکاری مردم تهران در برنامه‌های سال ۹۷

وی درباره نگاه و رویکرد سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۷ بیان کرد: هدف این است که برنامه‌های فرهنگی مردم محور و با مشارکت مردم برگزار شود همچنین فعالیت جدی در حوزه آموزش خواهیم داشت. در حال حاضر صدها کلاس اموزشی در فرهنگ‌سراها برگزار می‌شود که این آموزش‌ها باید در حوزه‌های مختلف انجام بگیرد.

اوحدی در ادامه به دیگر مراکز فرهنگی هنری اشاره کرد و گفت: بزرگترین پردیس تئاتر کشور؛ پردیس تئاتر خاوران که با هزینه بسیاری ساخته شده است از امکانات سازمان فرهنگی هنری است که در سال جدید هدف بهره‌برداری از آن است. همچنین موسسه نشر شهر در حوزه کتاب و فرهنگ فعالیت دارد و باغ کتاب تهران که بزرگترین مجموعه کتاب با ۱۱۰ هزار متر مربع فضا، برای سنین مختلف برنامه‌های ویژه‌ای را برگزار می‌کند.

سازمان فرهنگی هنری و هیئت امنای ۱۱ نفره

رییس سازمان فرهنگی هنری بیان کرد: تدبیر بسیار خوبی در ابتدا برای تشکیل سازمان فرهنگی هنری در نظر گرفته شده است که دارای یک هیئت امنای ۱۱ نفره‌ای است که من با قاطعیت می‌گویم همه ظرفیت فرهنگی هنری کشور در حوزه مسئولیتی در این هیئت امنا جمع شده است که رییس سازمان صدا و سیما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، نماینده رهبری در امور دانشگاه‌ها، رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور، رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رییس شورای فرهنگی اجتماعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، شهردار تهران، رییس شورای اسلامی شهر تهران در آن حضور دارند که هدف آن این است که سازمان فرهنگی هنری با ظرفیت و امکاناتی که دارد از طریق هیئت امنا بتواند با مجموعه‌های دیگر ارتباط بگیرد و حلقه وصلی داشته باشد. جامعه دانش‌آموزی باید یکی از مخاطبان جدی سازمان فرهنگی هنری باشد، جامعه عظیم و آموزش‌پذیر که دارای ذهن خلاق، ماجراجو و کنجکاو هستند. رویکرد ما در سال جدید ارتباط گرفتن با آموزش و پروش و برگزاری برنامه‌های متنوع و مطالعه شده برای جامعه دانش‌آموزی و دانشجویی است.

منتظران باران در نیمه شعبان

اوحدی در ادامه توضیحات مختصری درباره برنامه‌های پیش رو سازمان فرهنگی هنری توضیح داد و گفت: برای نیمه شعبان ستاد ویژه «منتظران باران» در چهارچوب چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که سال خلاقیت، بلوغ و کارآمدی و شکوفایی است، تشکیل شده است. ستاد نیمه شعبان در دو قالب فراگیر مردم محور و آیینی برنامه‌های خود را برگزار می‌کند. از جمله برنامه‌های فراگیر می‌توان به جشن «منتظران باران» اشاره کرد که از فردا نهم اردیبهشت به مدت سه شب در سالن هزار و ۵۰۰ نفری فرهنگ‌سرای بهمن با همکاری رسانه ملی برگزار می‌شود. فرهنگ‌سراهای تهران در برنامه «کوچه‌های انتظار» امکانات آذین‌بندی را فراهم کرده‌اند و در اختیار مردم محله می‌گذارند. این برنامه در ۱۱۰ کوچه و محله برگزار و در نهایت بهترین آذین‌بندی انتخاب و تقدیر می‌شود. برنامه «کودکان منتظر» سه‌شنبه ۱۰ صبح با حضور بیش از ۳ هزار کودک با رویکرد همدردی و حمایت از کودکان سوریه، یمن و فلسطین در فرهنگ‌سرای خاوران برگزار می‌شود. همچنین برنامه زیارت گل در میدان امام حسین(ع) برگزار می‌شود که در این برنامه مردم به هزینه خود گل از کاشان به تهران فرستاده‌اند تا در گلاب‌گیری سهمی داشته باشند. این گلاب‌ها در نهایت به کربلا، نجف، کاظمین و سامرا فرستاده می‌شود.

وی در توضیح برنامه‌های نیمه شعبان افزود: جشن «به وقت عاشقی» ۱۲ اردیبهشت  از ساعت ۱۸ تا اذان مغرب در میدان امام حسین(ع) با حضور مداحان اهل بیت و مولودی‌خوانی برگزار می‌شود. همچنین دو رونمایی خواهیم داشت که یکی از آنها کلیپ موسیقی «شرق ادینه» است که آهنگسازی و نوازندگی آن توسط همکاران در سازمان فرهنگی هنری انجام شده و شعر آن را حسین اسرافیلی سروده و خوانندگی آن را محمد معتمدی بر عهده گرفته است. همچنین در برنامه «قصیده بی انتها» که شب شعر با حضور شاعران سرشناس در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار می‌شود از کتاب «مشتاقی و مهجوری» رونمایی می‌شود. برنامه «خیمگاه انتظار» در سه روز از ۱۰ تا ۱۲ اردیبهشت در باغ موزه قصر برگزار می‌شود. این برنامه در دو بخش است برنامه فرهنگی هنری و بعد از اذان آیین گلاب‌گیری با حضور مردم برگزار می‌شود. همچنین سه پویش در فضای مجازی با عنوان‌های «شهر در انتظار توست»، «من هم منتظرم» و «دعای فرج» برگزار می‌شود. جشن «سرو‌های منتظر» با تجلیل از شهدای مدافع حرم و شهدای فاطمیون سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار می‌شود.  

تشریح برنامه‌های فرهنگ‌سرای کتاب

رییس سازمان فرهنگی هنری درباره فرهنگ‌سرای کتاب گفت: سی و یکمین نمایشگاه کتاب از ۱۲ اردیبهشت آغاز می‌شود و سازمان فرهنگی هنری با فرهنگ‌سرای کتاب در این نمایشگاه حاضر خواهد بود. از سازمان‌های زیباسازی و خدمات شهری شهرداری تهران سپاسگزارم که برای آماده‌سازی فرهنگ‌سرای کتاب مشارکت کردند. ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی نیز برای ایاب و ذهاب مراجعان به نمایشگاه آماده هستند.

 وی افزود: فضای ۱۵۰۰ متری با عنوان فرهنگ‌سرای کتاب فراهم شده که برای نخستین بار بخشی از باغ کتاب تهران در آن حضور دارد. بخش رباتیک و ساینس سنتر خواهیم داشت که در آن شهروندان می‌توانند ساخت ربات را به شکل عملی بیاموزند. امکانات آموزشی علمی ویژه‌ای نیز در باغ کتاب داریم که به فرهنگ‌سرای کتاب می‌آید. طرح «باز باران» را در فرهنگ‌سرای کتاب داریم که برای معرفی نوشت‌افزار ایرانی و متناسب با شعار سال است. برنامه کتابخوانی هنرمندان برای مردم هر روز در فرهنگ‌سرای کتاب برگزار می‌شود و برای سنین گوناگون تدارک دیده شده است. در بخش کتاب من، کتاب داستانی منحصرا برای یک کودک و با نام خودش به عنوان یک شخصیت داستانی چاپ می‌شود.

اوحدی با اشاره به ارائه خدمات کتابخوانی به نابینایان گفت: کتابخانه نابینایان میزبان این عزیزان است که کار ویژه و مهمی است و سه کتابخانه بزرگ نابینایان سازمان فرهنگی هنری در نمایشگاه حضور می‌یابند. همچنین سامانه ۱۸۳۷ در دسترس است تا اگر فرد نابینایی نتواند به نمایشگاه کتاب بیاید، تماس بگیرد و کتاب را برایش بفرستیم. امیدوارم نمایشگاه کتاب امسال با موفقیت برگزار شود. دو کشور صربستان و تونس مهمانان ویژه نمایشگاه هستند که متولی برگزاری شب صربستان، سازمان فرهنگی هنری است و آن را در باغ کتاب برگزار می‌کنیم.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه‌های مهم سازمان فرهنگی هنری برنامه‌ای برای سالروز شهادت استاد شهید مطهری است که روز ۱۱ اردیبهشت در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار می‌شود و خانواده ایشان حضور خواهند داشت. همچنین در نظر داریم برنامه‌های ویژه‌ای برای مطالعه آثار شهید مطهری در مراکز فرهنگی هنری تهران داشته باشیم، چرا که ایشان تبیین‌کننده ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران هستند.

پرسش و پاسخ خبرنگاران و رییس سازمان فرهنگی هنری

پس از پایان صحبت‌های رییس سازمان فرهنگی هنری، خبرنگاران حاضر در نشست خبری به طرح پرسش‌های خود پرداختند.
سعید اوحدی در پاسخ به سوالی درباره توقف فعالیت ارکستر شهر تهران عنوان کرد: ارکستر شهر به رهبری اسماعیل تهرانی کار خوبی در سازمان فرهنگی هنری بود که یکی از برنامه‌های ما این است که یک کار فاخر و ارزشمند در خورشان شهروندان تهران انجام دهیم. با آقای لوریس چکناواریان هم صحبت‌هایی درباره موسیقی داشته‌ایم که باید به جمع‌بندی برسیم. قطعه موسیقی شرق آدینه با صدای محمد معتمدی و شعری از حسین اسرافیلی یکی از کارهای فاخری است که به زودی منتشر می‌شود.

وی درباره شائبه توقف فعالیت‌های خانه شهریاران جوان توضیح داد: نگاه ما این است که در حوزه فرهنگی جریان‌ساز باشیم. اگر از جوانان می‌گوییم، همه فرهنگ‌سراها باید متعلق به جوانان باشد، نه اینکه در یک مرکز خاص خلاصه شود. در خانه شهریاران جوان توقفی نداشتیم و یک تغییر مدیریت داریم که این هفته منصوب می‌شود. همچنین با معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش ورزش و جوانان صحبت کرده‌ایم که امیدوارم بتوانیم برنامه‌های خوبی را برای جوانان داشته باشیم.

خبرنگار بعدی درباره از دست رفتن رسالت فرهنگ‌سراها و خلاصه شدن برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در کارهای مناسبتی پرسید که رییس سازمان فرهنگی هنری در پاسخ گفت: در همین مدت کوتاه که حضور پیدا کردم، دو کار فاخر هنری تولید کردیم و رویکردمان این است که به سمت تولید آثار و در کنار آن، حمایت از هنرمندان و اهالی فرهنگ برویم. در شهر تهران با مسائل زیادی روبه‌رو هستیم و حقوق شهروندی از بحث‌های جدی‌ای است که تبیین آن از وظیفه‌های سازمان فرهنگی هنری به شمار می‌رود. در پردیس تئاتر تهران ظرفیت خوبی داریم که باید در آن یک کار فاخر تئاتر انجام دهیم. مقام معظم رهبری درباره کار فرهنگی می‌فرمایند کار فرهنگی باید جهت داشته باشد، هنرمندانه تولید شود و برای مخاطب ساخته شود.

اوحدی: فرهنگ‌سرا متعلق به همه مردم است

رییس سازمان فرهنگی هنری در پاسخ به پرسشی درباره سیاست‌گذاری‌های کلان سازمان فرهنگی هنری، تصریح کرد: نگاهمان این است که فرهنگ‌سراها جزیره‌ای عمل نکنند و برنامه محور باشند. یک اشکال در سازمان فرهنگی هنری این بود که کارهای اجرایی را در ستاد انجام می‌دادیم در صورتی که کارها باید به مناطق محول شود. فرهنگ‌سراها متعلق به قشر خاصی نیست و باید در آنها برای همه مردم کار فرهنگی انجام شود.
 
خبرنگار دیگری درباره نوع تعامل رییس این سازمان با مدیران فرهنگی منصوب شده در دوره قبلی و احتمال جابه‌جایی مدیران پرسید که اوحدی در این باره گفت: طبق تجربیات مدیریتی‌ای که در حوزه‌های گوناگون داشتم، معتقدم باید اصل را بر برنامه‌محوری بگذاریم و اجازه دهیم صاحب‌نظران فرهنگ، برنامه‌ها را جهت‌دهی کنند، چرا که حوزه فرهنگ ظرایف خاص خودش را دارد. در نهایت جهت‌گیری کارهای فرهنگی باید حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی باشد، ارزش‌هایی که برای همه ما مقدس است.

نظر شما