جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۲
کد خبر: ۹۷۴۱۷
|
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳
فرهنگ‌سرای مهر همزمان با هفته جهانی نجوم با حضور اعضای کانون ستاره‌شناسی، ویژه‌برنامه متنوعی را در روز ۶ و ۷ اردیبهشت ماه در بوستان ولایت برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگ‌سرای مهر با هدف آشنایی با اجرام آسمانی و ایجاد زمینه‌های علاقه‌مندی به کاوش ستارگان و کشف رموز کهکشان، در هفته جهانی نجوم برنامه‌های متنوعی را در روزهای ششم و هفتم اردببهشت ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در بوستان ولایت با مشارکت باشگاه نجوم کاوش، شهرداری منطقه ۱۹ و کانون نجوم فرهنگ‌سرای بهمن برگزار کرد.

در این برنامه که با حضور علیرضا ولی یاری کارشناس نجوم برگزار شد، مخاطبان با رصد آسمان شب و ساخت ساعت آفتابی آشنا شده و بروشورهای مرتبط با موضوع در بین مخاطبان توزیع شد.

ولی یاری از اهداف برگزاری این کارگاه دو روزه را آشنایی با اجرام آسمانی مانند ستاره‌ها و سیارات، آشنایی با ویژگی‌های ستارگان، آشنایی با صور فلکی و آشنایی با اصطلاحاتی مانند سال نوری و قدر ظاهری دانست و افزود: بیشتر ستاره‌هایی که با چشم غیر مسلح دیده می‌شوند در فاصله چندین ده سال نوری تا چند صد سال نوری از ما قرار می‌گیرند. شاید باعث تعجب باشد که بدانیم نوری که شب‌ها از ستارگان به چشم ما می‌رسد، همگی مربوط به هزاران سال پیش است. دورترین ستاره‌ای که می‌توان با چشم معمولی دید، در فاصله بیش از ۱۰۰۰ سال نوری قرار دارد.

وی در ادامه به آموزش ساخت ساعت آفتابی توسط اعضا اشاره کرده و گفت: ساعت‌های آفتابی به گونه‌ای شگفت‌آور ساده، ولی در عین حال کارآمد هستند. این ابزارها می‌توانند تنها میله‌هایی کاشته شده در زمین باشند یا دستگاه‌های ماشینی شگفت‌انگیز و دقیق چندین هزار دلاری.

ولی یاری ادامه داد: در زمان‌های قدیم مردم ساعت‌های دیواری و مچی نداشتند. آنها از آفتاب برای دانستن زمان استفاده می‌کردند. بنا بر این در هنگام شب و یا وقتی که آسمان ابری بود، برای فهمیدن زمان با مشکل مواجه می‌شدند. اعضای کانون در این کارگاه یاد می‌گیرند که قبل از اختراع ساعت مردم چگونه زمان را می‌خواندند.

وی در پایان گفت: بچه‌ها از روی حس کنجکاوی که دارند به کشف ناشناخته‌ها علاقه‌مند هستند و یکی از ناشناخته‌ترین‌ها آسمان بالای سر ماست. دیدن عظمت کرات، کهکشان‌ها و ستاره‌ها باعث ایجاد طرح سوال‌های علمی برای هر گروه سنی خواهد کرد و یک کارگاه علمی طبیعی پر از رمز و راز برای علاقه‌مند کردن کودکان به علم‌آموزی و آشنایی بیشتر با عظمت خالق هستی است. 

علاقه‌مندان برای اطلاع از برنامه‌های فرهنگی هنری منطقه ۱۹ می‌توانند به نشانی اینترنتی mehr.farhangsara.ir مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن: ۵۵۰۳۲۵۰۰ تماس بگیرند.   

نظر شما