پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۵۹
کد خبر: ۹۷۴۴۵
|
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
سومین آیین تکریم «بی‌کرانگی» با تقدیر از ۳ استاد برجسته هنر و فلسقه هنر در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سومین آیین نکوداشت آفرینندگان دانایی با عنوان «بی کرانگی» به مناسبت سی و نهمین سالگرد درگذشت شهید مرتضی مطهری و روز بزرگداشت مقام معلم، عصر دیروز یازدهم اردیبهشت با حضور علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنکی هنری شهرداری تهران، فاطمه ذوالقدر، حجت الاسلام احمد مازنی و پروانه مافی  نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مجید فراهانی عضو و علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران، علی اشرف مجتهد شبستری سفیر ایران در تاجیکستان، ایرج طهماسب، مرضیه محبوب، آزاده پورمختار، اعضای شورای کتاب کودک و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.

مطهری از زمانه‌اش جلوتر بود
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نخستین سخنران این مراسم بود. سعید اوحدی پس از خیر مقدم و تبریک اعیاد شعبانیه و روز معلم گفت: برگزاری چنین محافلی نه برای تقدیر از مقام آیت الله مطهری و خانواده او بلکه برای یادآوری به خودمان است. یادآوری فردی که اولین کتابش را در سال ۱۳۳۲ به نگارش درآورد، پیش از تولد بسیاری از ما، و این کتاب هنوز زنده و به روز است. یادآوری کسی که بیش از ۶۷ سال از زمانه خود جلوتر بود.
 
وی افزود: استاد مطهری از انسان‌های تاریخ ساز مملکت ما بوده‌اند. کسی که می‌توان او را معلم و پشتوانه ایدئولوژیک انقلاب نامید. هر انقلابی برای به ثمر رسیدن نیاز به رهبری و ایدئولوژی جامعه دارد و آنچه باعث شده انقلاب ما تا به اینجا رشد کند وجود همین رهبران و نخبگان بوده است.

محسن سلیمانی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۳ و رییس فرهنگ‌سرای ارسبارن دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سرای ارسباران، فرهنگ‌سرای هنر است گفت: آنچه هویت این فرهنگ‌سرا را شکل داده باعث شد تا در ویژه برنامه «بی‌کرانگی» به تکریم از استادانی بپردازیم که در حوزه و فلسفه هنر فعال هستند. 

وی با اشاره به تغییرات برگزاری این دوره با دوره گذشته گفت: همه ساله در این برنامه به تقدیر از استادان دانشگاه پرداخته‌ایم اما همه ما بر این باوریم که شخصیت انسان در مدارس شکل می‌گیرد و مقام معلمان، کمتر از استادان دانشگاه نیست. به همین منظور با مشارکت هنرستان هنرهای زیبای پسران در این دوره به تقدیر از برترین معلم هنر در هنرستان‌های تهران می‌پردازیم. 
 
در ادامه به نمایندگی از سه تن از مربیان مراکز فرهنگی هنری منطقه ۳ تقدیر شد:
عبدالجبار کاکایی شاعر، ابوالفضل درخشنده نویسنده و مدرس داستان نویسی و بانو جهان‌بین مدرس قرآن از چهره‌هایی بودند که در سومین آیین «بی‌کرانگی» از آنها تکریم شد.

انقلاب مهدی موعود، انقلابی انفجاری نیست
علی مطهری دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به همزمانی میلاد امام عصر(عج) و سالروز شهادت استاد مطهری است، برخی از نکاتی که ایشان درباره قیام حضرت مهدی داشتند را بازگو کرد.
 
وی گفت: شهید مطهری اعتقاد داشتند که قیام و انقلاب حضرت مهدی را نباید مساله کوچکی تلقی کنیم، خیال نکنیم این موضوع مربوط به ما و مردم ایران و حداکثر مربوط به مردم شیعه است چون نه تنها اهل سنت، بلکه سایر ادیان نیز به قیام مصلح جهانی اعتقاد دارند. اختلاف بر سر شخص قیام‌کننده است که برخی از اهل سنت معتقدند که یکی از فرزندان رسول خدا قیام می‌کند و برخی دیگر حضرت مهدی را می‌گویند.

مطهری با بیان اینکه امروز صحبت از حکومت واحد جهانی است، گفت: شاید این صحبت تا 50 سال قبل آنچنان مطرح نبود اما امروز برخی از متفکران دنیا می‌گویند که تنها راه‌حل مشکلات جهانی، تشکیل حکومت واحد جهانی است. امروز در اثر پیشرفت ارتباطات و مشکلات مشترکی که برای دنیا پیدا شده، همه به این امر رسیده‌اند که باید حکومت واحد جهانی تشکیل شود.

وی ادامه داد: مساله دیگر آینده صلح و عدالت جهان است. اسلام یک نوع خوش‌بینی به آینده بشریت دارد. برخی متفکران غربی معتقدند بشر گوری را به دست خود کنده است اما از نظر اسلام، آینده بشریت آینده توام با صلح، دوستی و عدالت است و اسلام هیچگاه به آینده بشریت بدبین نبوده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: مطلب دیگر از شهید مطهری این است که ایشان تاکید دارد ماهیت قیام حضرت مهدی انفجاری نیست. این نگاه را نمی‌پذیریم که زمانی ایشان ظهور می‌کند که ظلم و جور به حد اعلای خود رسیده باشد و به همین دلیل نباید اصلاحات صورت گیرد. اینطور نیست که کاری کنیم ظلم و جور و گناهان به نهایت خود برسد تا حضرت ظهور کند یعنی هیچ کدام از تکالیف خود را انجام ندهیم تا به این نقطه برسیم. بر این اساس قیام حضرت مهدی هیچ تکلیفی را از ما ساقط نمی‌کند بلکه باید اصلاحات اجتماعی به بهترین شکل انجام شود.

وی ادامه داد: حرکت جامعه بشری یک حرکت حلزونی عمودی است  که در نهایت منجر به انقلاب نهایی می‌شود. اگر انقلاب انفجاری را بپذیریم با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم. در انقلاب اسلامی برخی افراد با گرایش چپ و مارکسیستی معتقد بودند که جامعه باید به حد انفجار برسد تا انقلاب به وقوع بپیوندد حال اینکه شهید مطهری می‌گفت ما انقلاب انفجاری را قبول نداریم، انقلاب اسلامی انقلاب آگاهانه است که مردم از روی آگاهی و نه فشار امور مادی حرکت کرده‌اند چون قیام بر اساس فشار مادی امر مشترک انسان و دام است، اگر به دام آب و علوفه نرسد او عکس‌العمل نشان می‌دهد.

مطهری با تاکید بر اینکه انقلاب حضرت مهدی حالت انفجاری ندارد، گفت: باید مانند رسیدن یک میوه روی درخت جامعه بشری به بلوغ و کمال برسد تا شرایط قیام حضرت مهدی فراهم شود. بر اساس روایات تا زمانی که 313 اصحاب خاص امام زمان پیدا نشوند، قیام صورت نمی‌گیرد این یعنی جامعه بشری باید برای قیام آماده باشد.

نایب رییس مجلس همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: این بزرگداشت‌ها و برنامه‌ها صرفا یادبود و بزرگداشت فرد نیست بلکه بزرگداشت یک راه، فکر، مکتب و اندیشه است که انسان و بشریت و جامعه ما به آن نیاز دارد.

مطهری با اشاره به پیام امام در زمان شهادت شهید مطهری و پیام‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی برای سالگرد شهادت ایشان، گفت: امام هیچگاه برای هیچ شهیدی اینگونه پیام نمی‌داد، هدف آن بود که این راه و فکر باید زنده بماند، امروز در شرایط کشور با مشکلات زیادی در داخل و خارج مواجه هستیم که محتاجیم این تفکر و اندیشه حاکم باشد، همان‌طور که به وحدت و همدلی محتاج هستیم.


در پایان این برنامه از در این برنامه از سه استاد برجسته هنر؛ محمد ضیمران (مدرس فلسفه هنر)، هماجدّی کار (مدرس نمایش های عروسکی دانشگاه هنر) و جلال متولّی (معلم برگزیده هنرستان های تهران) تجلیل شد.

اجرای موسیقی توسط «حسام الدین سراج»، رونمایی و اجرای قطعه «معلم» ساخته سرژیک میرزائیان با همراهی «گروه کُر فرهنگ‌سرای ارسباران» و اهدای تابلوی نقش برجسته استاد مرتضی مطهری کاری از حسین نعمتی به خانه موزه شهید مطهری از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

ویژه برنامه تکریم بی کرانگی کار مشترکی از معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و خانه موزه شهید مطهری است که هر ساله با تقدیر از استادان برجسته هنر و فلسفه هنر در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار می‌شود.
نظر شما