پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۳
کد خبر: ۹۷۴۷۸
|
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
مدیر عامل باغ کتاب تهران از حضور مرکز علم نوجوانان برای اولین بار در فرهنگ‌سرای کتاب خبر داد و درباره وضعیت مطالعه در کشور گفت: سالانه ۶۵ هزار عنوان کتاب تولید می‌شود ولی این دلیل کتاب خوان بودن مردم نیست. ما اندازه فرانسه کتاب تولید می‌کنیم ولی اندازه افغانستان کتاب می‌‌خوانیم. در حقیقت این نسبتی که بین فرانسه و افغانسان است همان نسبت عرضه و تقاضاست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سید مجید حسینی مدیرعامل باغ کتاب در خصوص حضور و فعالیت باغ کتاب در نهمین فرهنگ‌سرای کتاب گفت: امسال باغ کتاب با تمام توان خود در فرهنگ‌سرای کتاب حضور دارد تا بتواند فضای جدیدی را در نهمین فرهنگ‌سرای کتاب ایجاد کند. به همین دلیل امسال برای اولین بار مرکز علم نوجوان را برای فرهنگ‌سرای کتاب طراحی کرده‌ایم که بیش از ۱۰ دستگاه تولید داخلی با هدف سرگرمی‌های علمی و فنی در این مرکز وجود دارد. مخاطبان می‌توانند بدون پرداخت هزینه با این بازی‌های فیزیکی، علمی، شیمیایی و مهندسی آشنا شوند.

اولین مرکز علم نوجوانان در فرهنگ‌سرای کتاب

 وی در معرفی بخش‌های دیگر گفت: در بخش باشگاه رباتیک باغ کتاب، ساخت ربات برای کودکان و بزرگسالان آموزش داده می شود. همچنین ساخت و فروش ربات را داریم. بخش دیگر مخصوص بازی‌های کودکان است که مخاطبان می‌توانند بچه‌های خود را در این مجموعه بگذارند و به خرید و بازدید در نمایشگاه کتاب بپردازند. بخش باز باران تبلیغ، ارائه و فروش محصولات اسلامی و ایرانی در لوازم التحریر است که موسسه تصویر شهر و مجموعه شهرداری تهران چندین سال است که راه‌اندازی کرده‌اند و هدف آن است که به برندهای ایرانی اسلامی برای گسترش در حوزه بازار کتاب کمک کنیم.
 
حسینی افزود: دو جلد کتاب جدید در حوزه علم با عنوان‌های «علم برای همه» و «علم برای کودکان و نوجوانان» در فرهنگ‌سرای کتاب ارائه می‌شود. این کتاب‌ها به صورت سلسله و مجوعه‌ای است. همچنین مجموعه دایره‌المعارف یا دانش‌نامه دانستنی‌ها که با کمک موسسه همشری منتشر شده، ارائه می‌شود. دانش‌نامه دانستنی‌ها در ۱۳ جلد، یکی از بهترین مجموعه‌های «علم برای همه» است که فروش بسیاری در کشور داشته است.
 
مجید حسینی درباره فعالیت باغ کتاب تهران برای ترویج فرهنگ مطالعه گفت: فکر می‌کنم کار درست فروش کتاب نیست. فروش کتاب کمکی به افزایش سرانه کتاب نمی‌کند. آن چیزی که به افزایش سرانه کتاب کمک می‌کند ارتقای مصرف کتاب و خواندن کتاب در حقیقت سرانه مطالعه است. برای افزایش سرانه مطالعه، مراکز علم را طراحی کرده‌ایم تا بچه‌ها با کاربرد، استفاده و کاربری علم آشنا شوند و از این طریق با مطالعه کتاب نسبت پیدا کنند.
 
وی بیان کرد: امسال کشتی کتاب را در باغ کتاب خواهیم داشت که در حقیقت به بازی در آوردن داستان‌ها و کتاب است.مجموعه فعالیت‌های دیگر در باغ کتاب با هدف تحریک مصرف مطالعه کتاب، نه فروش کتاب برگزار می‌شود.
 
مدیر عامل باغ کتاب تهران در پایان گفت: اگر بتوانیم مطالعه کتاب را به شکل‌های مختلف به خصوص در بین کودک و نوجوان افزایش دهیم، در بلند مدت فروش کتاب هم بالا می‌رود. فروش کتاب در حقیقت نتیجه مطالعه کتاب است. الان در کشور ۱۳ هزار ناشر داریم و سالانه ۶۵ هزار عنوان کتاب تولید می‌شود ولی این دلیل کتاب خوان بودن مردم نیست. ما اندازه فرانسه کتاب تولید می‌کنیم ولی اندازه افغانستان کتاب می‌‌خوانیم. در حقیقت این نسبتی که بین فرانسه و افغانسان است همان نسبت عرضه و تقاضاست. عرضه زیاد اما تقاضا کم است.

نظر شما