سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۳
کد خبر: ۹۷۵۲۶
|
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
فرهنگ‌سرای کار و تعاون به منظور گسترش و تقويت خوداتکايی، خودباوری، عزت ملی و ترویج فرهنگ کارآفرینی کارگاه آموزشی «کارآفرینی و بهره وری» را یکشنبه ۱۶ اردیبهشت با مشارکت خانه تعاونگران ایرانی برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کارگاه آموزشی کارآفرینی و بهره‌وری با حضور کارشناسان موضوعی نادر محمد جعفری(کارشناس ارشد مدیریت)، سعید پورناصرانی (کارشناس ارشد فناوردی و اطلاعات) و پوریا ساری (کارشناس ارشد مدیریت اجرایی) روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت درسالن اجتماعات فرهنگ‌سرای کار و تعاون  برگزار شد.

در ابتدای این جلسه جعفری کارشناس ارشد مدیریت اظهار داشت: عصر حاضر را می‌توان «عصر خلاقيت، نوآوری و کارآفرينی» ناميد. در اين دوران، سرعت ابداعات و اختراعات در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، فناوری و صنعتی، پرشتاب تر است. از اين رو، عصر حاضر با عنوان‌های «عصر اطلاعات» و «عصر دانايي» نیز ناميده می‌شود.

وی گفت:کارآفرینی واژه‌ای نسبتا قدیمی است که ریشه فرانسوی دارد.کلمه‌­کارآفرین حدود سیصد سال قدمت دارد و نخستین کسانی که واژه‌ کارآفرین و مفهوم کارآفرینی را مورد توجه قرار دادند، اقتصاددان‌ها بودند. اما کارآفرینی به شکلی کنونی، تنها حدود یک قرن است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. شومپیتر در سال ۱۹۲۸ تعریف کارآفرینی را به صورت زیر مطرح کرد: عصاره کارآفرینی در درک و بهره برداری از فرصت‌هاست.

جعفری گفت: شومپیتر ابعاد کارآفرینی را فراتر از مفهومِ فرصت جویی و فرصت پروری می‌دید. شومپیتر به رابطه بین کارآفرینی و نوآوری توجه ویژه داشت. او پنج شیوه نوآوری را مدنظر داشت:  معرفی یک کالای جدید، به کار گیری یک شیوه‌ی جدید برای تولید یک محصول قدیمی، ایجاد یک بازار جدید برای یک محصول موجود،کشف و به‌کار گیری یک منبع جدید برای تامین مواد اولیه و ایجاد یک ساختار جدید برای یک صنعت موجود.

 درادامه وی به تعریفی از کارآفرینی پرداخت و گفت:  كارآفرينی يک رفتار است نه يک صفت ويژه در شخصيت فرد كارآفرين است و سپس رابطه خلاقيت با کار آفرينی را توضیح دادد و گفت: «خلاقيت» توليد يک فکر نو یا دستيابی به يک راه حل جديد برای رفع يک نياز يا حل يک مسأله است. اگر فکر نو و راه حل جديدِ حاصل تفکر خلاق، به مرحله‌ اجرا درآيد، «نوآوری» گفته می‌شود و اگر اين نوآوری به مرحله‌ی عمومی شدن برسد، مانند توليد انبوه يک محصول جديد، آنگاه در اين حالت، «کارآفرينی» ناميده می‌شود.

محمد جعفری گفت: هر فعاليت کارآفرينی به طور معمول شامل چهارگام است که به طور خلاصه شامل این موارد است؛

گام اول: خلاقيت يا ايده‌يابی کارآفرينی: پايه و اساس هر نوع کار آفرينی، يک فکر جديد يا راه حل نو برای رفع يک نياز است. اين گام، مرحله‌ای خلاق و اکتشافی است که در طی آن، نياز جامعه، شناسايی شده و به عنوان يک مسأله، راه حل آن با خلاقيت تعيين می‌شود.

گام دوم؛ نوآوری يا تحقق بخشيدن به فکر خلاق: در اين مرحله بايستی به فکر خلاق يا ايده‌ی کارآفرينی، عينيت و وجود خارجی بخشيد.

گام سوم؛ طراحی يا برنامه ريزی کارآفرينی: در صورت انتخاب نهايیِ موضوع فعاليت کارآفرينی برای عرضه‌ی عمومی و ارائه به بازار مصرف، لازم است طرح و برنامه‌ تجاری سازی تهيه شود که آن را «برنامه ی کسب و کار» می‌نامند. طرح و برنامه‌ی کارآفرينی شامل اطلاعات ضروری و مهمی مانند طرح و برنامه توليد، سازماندهی مالی، بازاريابی و نيروی انسانی و... است و در واقع پاسخگوی سه سؤال اساسی است: «اکنون کجا هستيم؟ به کجا می‌خواهيم برويم؟ و چگونه می‌خواهيم برويم؟»

گام چهارم؛ اقدام يا مديريت خلاقانه: مديريت خلاق و کارآفرينانه شامل فعاليت‌های مختلف مديريتی مانند مديريت استراتژيک، مديريت اجرايی، مديريت توليد، مديريت تبليغات و بازاريابی و مديريت نيروی انسانی است و در همه‌ آنها نيز همواره از خلاقيت و حل خلاق مسأله استفاده می‌شود.

وی همچنین گفت: نکته بسيار مهم اين است که چنانچه در هريک از مراحل اجرای برنامه کارآفرينی، ضعف يا نقصی وجود داشته باشد، بايستی با خلاقيت، نسبت به حل آن‌ها اقدام کرد. اگر کسی از ميان فکرهای خلاق، پاسخ‌هايي برای رفع نياز در يک موضوع خاص، انتخاب کرده (در فاز خلاقيت)، در اين مرحله بايد آن‌ها را عملی کند.

درادامه سعید پورناصرانی کارشناس ارشد فناوردی و اطلاعات درباره بهره‌وری گفت: شروع استفاده از کلمه بهره‌وری در فرهنگ اقتصادی مربوط به دو قرن پیش است. در بسیاری از نقاط جهان، به‌ویژه در کشورهای صنعتی، بهره‌وری به عنوان یک طرز فکر و فرهنگ تلقی می‌شود. تفکر پیشبرد و بهبود آنچه که وجود دارد.

وی گفت: به عبارتی بهره وری مفهومی است که برای نشان دادن نسبت برون داد بر درون داد یک فرد، واحد و سازمان به‌کار گرفته می‌شود در جهان امروز، بهره‌وری تقریبا مترادف با پیشرفت است. استاندارد زندگی در یک جامعه به درجه‌ای از تأمین حداقل نیازهای جامعه بستگی دارد. به‌عبارت دیگر مقدار کیفیت غذا، پوشاک، مسکن، آموزش و امنیت اجتماعی، استاندارد زندگی را تعیین می‌کند.

پورناصرانی گفت:  برای ارتقای استاندارد زندگی باید غذا، پوشاک، مسکن و ... بیشتر تولید شود. افزایش مقدار تولید کالاها و خدمات می‌تواند از طریق افزایش نهاده‌های نیروی کار و سرمایه صورت پذیرد و یا اینکه از منابع موجود به‌صورت کاراتر استفاده به‌عمل آید. 

وی سپس به تعریف ديدگاه تكنيكي (نگرش فنی) و فرهنگی بهره‌وری پرداخت و گفت: ديدگاه تكنيكي (نگرش فني) بهره‌وری  نسبت ستانده به يكي از عوامل توليد است و ديدگاه فرهنگي بهره وری: ديدگاه فكري است كه همواره سعي در بهبود وضع موجود دارد.

پورناصرانی در ادامه گفت: «بهره وری و کارآفرینی » و «فرهنگ پذيری»  هرچند عمده ترین عامل كاهش بهره وري منابع انساني را، نامتوازن بودن درآمدها و هزینه ها معرفي کرده اند .اما دركنار آن توجه به عوامل فرهنگي و درک عمیق محیط فرهنگي - چه در جامعه و چه در سازمان كه عامل بسیار موثری بر رفتار كاركنان است . موفقیت سازمان را در اجرای هر چه بهتر برنامه‌های خود تضمین می‌کند.

پورناصرانی در ادامه به ضرورت توجه به كارآفرينی پرداخت و گفت: مراكز حمايت از كارآفرينان در کشور بسيار محدود و كارآفرين با تمام مشكلات، ضمن تلاش جهت تبديل ايده به محصول بايد تمام خطر سرمايه‌گذاري را خود عهده‌دار باشد. مراكز حمايت از كارآفرينان به دليل نداشتن پشتوانه مالي و عدم حمايت جدي از طرف نهادهاي ذيربط قادر نيستند پاسخگوي نيازهاي مالي كارآفرينان باشند. كارآفرينان با ايجاد  بنگاه هاي كوچك و متوسط «SME’s» با سرمايه محدود خود و گاهي با دريافت وام اندكي وارد يك حركت اقتصادي و صنعتي مي‌شوند و در بسياري از مواقع زندگي و امكانات خود را در راه توسعه صنعتي از دست مي‌دهند.

وی سپس راهکارهای اجرایی آن را توضیح داد و گفت:  لازمه کسب و کار در تشکل های تعاونی، ساماندهي كسب و كار خانگي، تشكيل شركت هاي تعاوني تامين نياز توليد كنندگان خانگي با عضويت صاحبان كسب و كار خانگي با اهداف مشترک ضروری است.

پورناصرانی  همچنین گفت: تقویت، توانمندسازی وآموزش اعضای تعاونی و ارتقا سطح مهارتهای تخصصي آنان به کارآفرینان پیشنهاد می‌شود.همچنین بهره وری با موضوعاتي از جمله كارآفريني، نوآوري، رقابت پذيري و خصوصي سازي ارتباط مستقيم دارد. بنابراین، نوآوري و خلاقیت می تواند کمک شایانی در راه اندازی و اداره کسب و کار تعاونی و در راستای سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسی ایفا کند.

درپایان پوریا ساری کارشناس ارشد مدیریت اجرایی درباره صندوق سرمای گذاری و تعاون، صدور ضمانت اعتباری و تضمین معاملات، مناقصه، خرید مواد اولیه و تامین مالی جمعی توضیحاتی را بیان کردند.

درپایان کارشناسان برنامه به پرسش‌های کارآفرینان در خصوص موضوعات مورد بحث پاسخ و راهکار های لازم را ارائه دادند.

نظر شما