جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۷
کد خبر: ۹۷۵۲۹
|
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
در نخستین نشست ظرفیت رسانه برای حمایت از کالا و سرمایه ایرانی مطرح شد؛
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نخستین نشست تخصصی ظرفیت رسانه برای حمایت از کالا و سرمایه ایرانی در بستر اقتصاد شهری با اشاره به طرح مسئله اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری گفت:تعریف اقتصاد مقاومتی توانمند سازی اقتصاد ملی در مقابل تغییرات، مخاطرات و تهدیدهای داخلی و خارجی بر سر راه پیشرفت و دستیابی به اهداف چشم انداز کشور است.
آقا‌محمدی: تعریف اقتصاد مقاومتی توانمندسازی اقتصاد ملی در مقابل تغییرات است
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،نخستین نشست تخصصی ظرفیت‌های رسانه برای حمایت از کالا و سرمایه ایرانی در بستر اقتصاد شهری عصر دیروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت با حضور مسئولان شهری و پژوهشگران در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.

در این نشست پژوهشگران با ارائه طرح‌ها و دیدگاه‌های خود و مقایسه تجربه سایر کشور‌ها در توسعه اقتصادی، بر اهمیت توجه به اقتصاد شهری به عنوان پایه‌ مولد و فراگیر اقتصادی تاکید کردند.

احمد جمشیدی، پژوهشگر مدیریت و اقتصاد رسانه‌های شهری با بررسی الگوی رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته در راستای حمایت از تولید ملی به بررسی وضعیت کشور آلمان پرداخت و گفت: جنگ جهانی باعث شد که بیش از ۲۰ درصد ساختمان‌های آلمان از بین برود و ضربه سنگینی به اقتصاد این کشور تحمیل شود. با این وجود بعد از جنگ جهانی معجزه ای در اقتصاد آلمان به وجود آمد که پژوهشگران آزادسازی قیمت‌ها و اصلاح پول را از عوامل آن می‌دانند.

وی وضعیت سیستم تحصیلی، مدل‌های اقتصادی و ارتقای دانش را سه عامل اصلی معجزه اقتصادی آلمان دانست و گفت: شرکت‌های کوچک و متوسط در آلمان، ستون اصلی اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهند به طوری که ۹۹ درصد اقتصاد آلمان، توسط این شرکت ها به وجود آمده که نتیجه آن بازار بورس فرانکفورت است.

جمشیدی با اشاره به اهمیت مساله آموزش در اقتصاد آلمان گفت: ارتفای دانش کارگران همزمان با بحران مالی ۲۰۰۸ غرب موجب شد تا در زمان خروج از بحران، نیروهای آموزش دیده در  این ایام، به خدمت اقتصاد آلمان در بیایند که این خود، بهترین بهره برداری از زمانی بود که امکان فعالیت‌های موثر اقتصادی وجود نداشت.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های فرهنگی آلمان، روحیه ابتکار، خلاقیت و اختراع  است تاکید کرد که این مساله موتور اصلی پیشرفت اقتصادی کشور آلمان را تشکیل داده است.

این پژوهشگر مدیریت و اقتصاد، سازماندهی و نظم را یکی از مهم ترین مولفه های قدرت واقعی آلمان دانست و افزود: آلمان ها با صرفه جویی و اصلاح صحیح الگوی مصرف کمک شایانی به اقتصاد این کشور کردند به طوری که این فرهنگ مصرف صحیح در مصرف منابع عمومی آنها نیز مشاهده می شود.

جمشیدی با اشاره به اینکه آلمانی‌ها با مدیریت واردات موجب کاهش واردات و توسعه اقتصاد خود شدند، افزود: در حال حاضر آلمان محدودیتی برای کنترل واردات در نظر نگرفته اما فرهنگ و اقتصاد به‌وجود آمده در جهت استفاده از منابع داخلی موجب شده است تا همواره آلمان از تراز تجاری مثبتی برخوردار باشد.

 زهرا باقریه دیگر سخنران این نشست بود که بررسی مدل اقتصادی کشور ژاپن را موضوع سخنرانی خود انتخاب کرده بود.

این پژوهشگر مدیریت و اقتصاد رسانه‌های شهری گفت: ژاپن بعد از ۵ دهه از بمباران اتمی در جنگ جهانی دوم به اقتصاد برتر جهان تبدیل شد. وی یکی از دلایل رشد ژاپن را نرخ بالای باسوادی مردم آن کشور دانست که از بسیاری از کشورهای اروپایی نیز بالاتر بوده است.

باقریه تاکید کرد: ژاپنی‌ها برای توسعه اقتصاد به مصرف کالای داخلی روی آوردند و حتی برای تزئین کاخ امپراطوری نیز اجازه استفاده از کالای خارجی ندادند.

وی یکی از عوامل توسعه ژاپن را برنامه ریزی درست و منطبق با واقعیت‌ها و توانمدی‌های این کشور دانست و تاکید کرد: سخت کوشی یکی از ویژگی های ژاپنی ها است به طوری که آنها ۲۱۵۲ ساعت در سال کار می کنند.

باقریه زلزله پذیری ژاپن را یکی از نقاط ضعف درونی این کشور توصیف کرد و گفت: زلزله، ژاپنی‌ها را به توسعه تکنولوژی در ساختمان سازی سوق داد و نقطه ضعف این کشور به نقطه قوت آن تبدیل شد. این در حالی است که در کشور ما ذخایر نقتی ایران با وجود اینکه از نقاط قوت درونی ایران است، باعث تنبلی شده و  مردم را به مصرف گرایی سوق داده است.

در ادامه این نشست فریبا فتحی، به بررسی وضعیت آموزش و ترویج کارآفرینی در پنج کشور اتریش، آلمان، اسپانیا، سوئد و ایتالیا و مقایسه آنها با وضعیت آموزش کشور ایران در مقطع دبیرستان پرداخت و گفت: برای تشویق دانش آموزان برای حرکت به سمت هنرستان و ترویج کارآفرینی و کسب مهارت از سنین نوجوانی باید از سه راهکار زمینه سازی، فرهنگسازی و آموزش استفاده کرد.

وی افزود: موضوع کارآفرینی در کشور ما فقط به ایجاد کسب و کار و ایجاد شغل منحصر می شود اما آموزش، اختراع و توسعه تکنولوژی نیز جز کارآفرینی است که نیازمند توجه بیشتر در این زمینه هستیم.

فتحی دانش آموزی و مهارت آموزی را دو رکن مهم آموزش توصیف کرد و افزود: مهارت آموزی نیمی از مساله آموزش را شامل می شود اما آموزش و پرورش بدون همکاری سایر وزارتخانه ها به تنهایی نمی تواند وارد مساله مهارت آموزی شود.

وی اظهار داشت: باید کار گروهی و تشکیل تیم ورکینگ را از سنین پایین به دانش آموزان آموخت.

در ادامه این نشست دکتر رضا هل فروش از طریق ویدئو کنفرانس به تشریح پیاده سازی پروژه اسمارت سیتی در شهر شیراز پرداخت و گفت: این کار با حمایت معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری انجام شد که با بهره برداری از تجربه شهر وین که از شهرهای پیشرو در این رمینه است به ثمر رسید.

وی با اشاره به پتانسیل بالای شهر شیراز برای پیاده سازی شهر هوشمند گفت: برنامه های  شهر هوشمند باید با سناریوهای آینده نگاری گره بخورد تا مدیران شهری بتوانند از چالش هایی که همواره با آن در آینده مواجه هستند، سر بلند بیرون بیایند.

هل فروش گفت: مدل پیاده سازی شده در پروژه شهر هوشمند در سنگاپور و کره جنوبی بر اساس تکنولوژی نهادینه شده است اما آن چیزی که ما در ایران به آن نیاز داریم، موضوعات اجتماعی است که باید با هوشمندی گره بخورد.

وی با طرح این پرسش که شهر چگونه باید با تاکید بر مسائل اجتماعی و فرهنگی هوشمند شود، گفت: ما با برجسته کردن تاریخ، مردم و گردشگری شیراز مدل هوشمند سازی نوینی را پایه ریزی کرده ایم.

علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نخستین نشست تخصصی ظرفیت رسانه برای حمایت از کالا و سرمایه ایرانی در بستر اقتصاد شهری که از سوی انجمن علمی اقتصاد شهری با اشاره به اینکه ایران اگر نتواند خود را حفظ کند مورد هجمه قرار می‌گیرد، گفت: در همین راستا هدف گذاری برای نرخ رشد هشت درصد برای تبدیل شدن به قدرت منطقه در جنوب غرب آسیا صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه تا سال ۲۰۳۰ منطقه دستخوش حوادث خواهد بود، بیان کرد: ایران در افق ۲۰ ساله قرار شده است که به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی دست یابد. امروز از نظر علمی و امنیتی بر اساس سند چشم انداز، نظام در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه با عقب ماندگی اقتصادی روبه رو هستیم، گفت: اگر بخواهیم به روال گذشته عمل کنیم به ۴۳ درصد اهداف خود در سند چشم انداز می‌رسیم.

وی تاکید کرد: کلید اساسی برای جبران عقب ماندگی‌های ما نرخ رشد است و باید نرخ رشد ما به ۱۲ درصد برسد.

آقامحمدی با اشاره به اینکه رهبری به درستی اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند تا با اصول دیگری حرکت کنیم تا به اهداف اقتصادی در نظر گرفته شده دست یابیم، بیان کرد: تعریف اقتصاد مقاومتی توانمند سازی اقتصاد ملی در مقابل تغییرات، مخاطرات و تهدیدهای داخلی و خارجی بر سر راه پیشرفت و دستیابی به اهداف چشم انداز کشور است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی، داشن بنیان، برون گرا، مردم محور، درون زا و عدالت بنیان است، گفت: در اقتصاد مقاومتی همه مردم باید درگیر شوند و در این عرصه شهرداری‌ها می‌توانند نقش آفرین باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه باید نسبت به برون گرایی و درون زایی در اقتصاد شهری توجه لازم صورت گیرد، یادآور شد: باید مدیران ما نسبت به شناخت عیوب اهتمام داشته باشند و نسبت به برطرف کردن عیوب اقدام کنند.

وی با اشاره به در نظر گرفته شدن رشد اقتصادی ۸ درصدی، تورم ۸ درصدی، نرخ بیکاری ۸ درصدی و نسبت دهک دهم به دهک اول ۸ در اقتصاد مقاومتی بیان کرد: ما به افرادی نیاز داریم که روی پای خود ایستاده و دیگران را نیز به کار گیرند.

آقامحمدی با اشاره به اینکه باید از سرمایه‌های موجود به بهترین شکل استفاده کنیم، تاکید کرد: ارتقا متوسط نرخ رشد اقتصادی از ۴.۵ به ۸ درصد از مسائلی است که باید در اقتصاد مقاومتی محقق شود.

وی با اشاره به اینکه ایران نرخ شهر نشینی بالایی دارد، افزود: نرخ بالای شهر نشینی کلید توسعه است، البته باید شهر مصرف کننده به شهر مولد تبدیل شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: شکل گیری زنجیره‌های ارزش افزوده نیازمند مشارکت فعالان اقتصادی است. زنجیره سازی عمودی با در کنار هم قرار گرفتن فعالیت‌های مکلم انجام می‌گیرد. شهرهای بزرگ نیز فرصت مناسبی برای زنجیره سازی افقی برای کنار هم قرار گرفتن فعالیت‌های مشابه است.

وی با بیان اینکه اقتصاد شهری دارای برخی خلا‌ها در زنجیره ارزش و سودآوری است، گفت: اگر اسنپ مورد توجه قرار می‌گیرد نشان دهنده وجود خلا در زنجیره است.

آقامحمدی با بیان اینکه کلانشهر ساحلی نداریم و این یک غفلت راهبردی است، گفت: ضروری است که کلانشهر ساحلی با کمک همین کلانشهرهای موجود ایجاد شود.

وی با بیان اینکه مشهد به جامعه جهانی شهرهای تاب آور پیوسته است، اضافه کرد: تهران به الگوی تاب آوری نیازمند است و باید از الگوی مشهد استفاد کرده و ابتدا در یکی از مناطق به صورت آزمایشی اجرا شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه شیراز یکی از شهرهای هوشمند است، خاطرنشان کرد: باید نسبت به ورود هوش مصنوعی و... توجه لازم را داشته باشیم. نباید به شبکه های داخلی سیاسی فکر کنیم بلکه باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مدیران شبکه‌های اجتماعی داخلی فرزندان دهه ۶۰ و ۷۰ کشور هستند، افزود: باید از این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها استفاده شود.

آقامحمدی با اشاره به اینکه تهران محل کسب و کارهای نو و مدرن است و البته ورود دانشجویان و دانشگاهیان به این عرصه محقق شده است، اضافه کرد: امیدواریم که در عرصه این تحولات مورد نیاز جامعه انجمن علمی اقتصاد شهری بتواند بیشترین نقش را ایفا کند.

نخستین نشست تخصصی ظرفیت‌های رسانه برای حمایت از کالا و سرمایه ایرانی در بستر اقتصاد شهری دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ساعت ۱۵ در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.

فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی در خیابان شهیدگل نبی،خیابابان شهید ناطق نوری ،میدان قبا واقع شده است.
نظر شما