پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۰۲
کد خبر: ۹۷۵۴۶
|
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
در میان استقبال دوستداران شعر و ادب
ششمین نشست حافظ خوانی با حضور سوگل مشایخی در هفتمین روز از فرهنگ‌سرای کتاب در محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.
ششمین نشست حافظ خوانی فرهنگ‌سرای کتاب برگزار شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در هفتمین روز از فرهنگ‌سرای کتاب که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلای امام خمینی (ره) برپاست، نشست حافظ خوانی برگزار شد.

در این برنامه که روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه با استقبال خوب مخاطبان اجرا شد، سوگل مشایخی حافظ‌شناس و کارشناس نشست، غزلی از حافظ با مطلع «زین خوش رقم که بر گل رخسار می‌کشی...» را برای حاضران خواند و تفسیر کرد. 

مشایخی در آغاز برنامه گفت: عشق یک فرمول ساده دارد. اگر شما عاشق کسی هستید، باید از خودتان بپرسید که آیا در این لحظه حاضرم جانم را برای او بدهم؟ عشق پدر و مادر به فرزند گاهی چنین شرایطی پیدا می‌کند. یک مادر وقتی می‌بیند فرزندش در آتش است، بدون فکر به دل آتش می‌زند. 

وی ادامه داد: این حالت همان مرحله فنا در عشق است. کسی که عاشق نیست، به اعتقاد حافظ اصلاً زنده نیست و می‌گوید به فتوای من بر او نماز میت بخوانید. 

این کارشناس با بیان اینکه حافظ و دیگر شاعران بزرگ بر غنیمت شمردن دم تاکید دارند، عنوان کرد: معنی غنیمت شمردن دم این است که دل حتی یک لحظه هم از یاد معشوق غافل نباشد. از این لحظه هر کاری می‌خواهید انجام دهید، به این فکر کنید که من این کار را برای چه کسی می‌خواهم انجام دهم و نیت‌ها را خالص کنید. با این شیوه، با خداوند معامله می‌کنید و دیگر به فکر تقدیر و تشکر و... نیستید. 

مشایخی با اشاره به تفاسیری که درباره اشعار حافظ می‌شود، افزود: برخی در کلاس‌ها به من اعتراض می‌کنند که چرا می‌گویی مثلاً می اشاره به عشق آسمانی است؟ واقعاً قابل تصور نیست که این همه آرایه‌های ادبی زیبا در توصیف می زمینی باشد. ضمن اینکه حافظ، قرآن را با ۱۴ روایت حفظ بوده است. 

در پایان این نشست، حاضران به همراه کارشناس برنامه غزل مورد بحث را با صدای بلند همخوانی کردند و پس از آن، سیمین حیدری شاعر کودک شعری را که سروده بود، برای مخاطبان خواند. 

نشست حافظ خوانی با حضور سوگل مشایخی هر روز از ساعت ۱۶ در فرهنگ‌سرای کتاب واقع در مصلای امام خمینی (ره) پذیرای علاقه‌مندان است. 

نظر شما