شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۷
کد خبر: ۹۷۵۹۷
|
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
کانون ادبی قلم فرهنگ‌سرای کار و تعاون، صد و سیزدهمین نشست ادبی قلم را روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه با حضور کارشناسان ادبی و علاقه‌مندان به حوزه ادبیات آیینی در سالن اجتماعات این مرکز برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، صد و سیزدهمین نشست ادبی قلم با موضوع بررسی تأثیر موسیقی در ادبیات روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه با حضور محمد هاشم‌پور کارشناس و پژوهشگر ادبی و شاعران و علاقه‌مندان به حوزه ادبیات در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد.

در آغاز این نشست، محمد هاشم‌پور به سابقه موسیقی در ایران اشاره کرد و سیر تکاملی این هنر را بررسی کرد. 

وی گفت: از نوشته‌های شاهنامه فردوسی و خسرو و شیرین نظامی بر می‌آید که «باربد» بزرگ‌ترین موسیقیدان این زمان بوده است. از دیگر موسیقیدانان این دوره می‌توان از «نکیسا»، «بامشاد»، «رامتین» و «آزادوار چنگی» نام برد.

هاشم‌پور گفت: در دوره ساسانی ۷۲ نغمه از نغمه‌های موسیقی رواج داشته است. از آن جمله: پالیزبان، سبزه، باغ سیاوشان، راه گل، شادباد، تخت درویش، گنج سوخته، دل انگیزان، تخت طاقدیس، چکاوک، خسروانی، نوروز، جامه‌دران، نهفت، گلزار، در غم، گل نوش و زیرافکن که هنوز برخی از این اصطلاح‌ها در موسیقی امروز ما رایج است. این نغمه‌ها از سده چهارم به بعد بیشتر می‌شود. 

وی در ادامه به رابطه موسیقی با شعر اشاره کرد و افزود: رابطه موسیقی با شعر سابقه‌ای طولانی در فرهنگ غنی ما دارد. این رابطه از زمانی که بشر به تأثیر موسیقی در روان آدمی پی برده باز می‌گردد. این موضوع نه تنها ریشه در فرهنگ غنی ما دارد، بلکه باید گفت که هیچ ملتی نیست که از موسیقی بی‌بهره باشد؛ چرا که موسیقی در فطرت آدمی است. 

محمد هاشم‌پور گفت: عواملی که آدمی را به کند و کاو در خصوص موسیقی وا می‌دارد در حقیقت همان شاخصه‌هایی هستند که او را به سرودن شعر وا می‌دارد و این پیوند سخت استوار است. هر چه فن موسیقی ترقی کند، احتیاجش به شعر کمتر می‌شود تا وقتی که بتواتد بی کمک آن از عهده بیان منظوری بر آید، ولی هیچ‌گاه از آن بی‌نیاز نخواهد بود، به خصوص در کشور ما که هنوز هم شعر جزء لاینفک موسیقی است و همواره کلمه ساز و آواز با هم به کار برده می‌شود. 

این نشست به منظور هم‌اندیشی و هم‌افزایی در حوزه فرهنگ و ادب و شکوفایی استعدادهای نهفته و پنهان در نسل جوان و نوجوان در زمینه شعر و ادبیات و تقویت فرهنگ غنی زبان فارسی منطبق بر آیین و سنت‌های دیرینه در مفاهیم کلامی و ادبی شاخص در اقوام مختلف مرز و بوم ایران اسلامی برگزار شد.

در پایان نیز تعدادی از شاعران حاضر در نشست به ارائه نظرات خود پرداختند.
  
علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن: ۶۶۰۲۹۰۶۰ تماس بگیرند.
نظر شما