چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۳
کد خبر: ۹۷۶۲۸
|
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
در دیدار رییس سازمان فرهنگی هنری با آیت‌الله مکارم شیرازی مطرح شد
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با سفر به شهر قم، با تعدادی از مراجع عظام تقلید دیدار کرد. دیدار با آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی یکی از این دیدارها بود که این مرجع تقلید بیان کرد: وظیفه شهرداری فقط پاک کردن جسم شهر نیست، جان شهر هم باید تمیز باشد. اگر یک شهر زیبا و تمیز، شهروندان خوبی نداشته باشد، کارایی نخواهد داشت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه به همراه مدیران و معاونانش به دیدار مراجع عظام تقلید در شهر قم رفت. دیدار با آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی یکی از این دیدارها بود.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری ابتدا به معرفی این سازمان پرداخت و گفت: تشکر می‌کنیم که با همه مشغله‌ای که دارید، این وقت را در اختیار ما گذاشتید. سازمان فرهنگی هنری هیئت امنایی متشکل از  متشکل از ۱۱ شخصیت حقوقی شامل شهردار تهران، رییس شورای شهر تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، رییس سازمان صدا و سیما، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده نیروی مقاومت بسیج،‌ رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها دارد.
 
وی افزود: ترکیبی که مقام معظم رهبری برای هیئت امنای این سازمان تدبیر کردند، در بین مجموعه‌های فرهنگی کشور کم‌نظیر است. توقع هم بر این است که وقتی وزیر آموزش و پرورش عضو هیئت امناست، سازمان فرهنگی هنری بتواند با بدنه دانش‌آموزی کشور ارتباط داشته باشد. برای اعضای دیگر هم به همین ترتیب است. بودجه این سازمان را هم مجلس مصوب کرده که شهرداری تهران باید درصدی از بودجه شهرداری را صرف امور فرهنگی کند.
 
اوحدی ادامه داد: با این همه، تهران متناسب با توسعه شهری، بلندمرتبه‌سازی و ظرفیت اقتصادی‌ای که دارد، در حوزه فرهنگی به اندازه کافی رشد نکرده است. یکی از دلایل این امر، مجموعه‌های متعددی است که کار موازی می‌کنند. یکی از رویکردهای ما این است که به سمت یک انسجام فرهنگی برویم. سازمان فرهنگی هنری ۶۰۰ مرکز فرهنگی در اختیار دارد که با هیچ مجموعه‌ای در تهران قابل قیاس نیست. ۳۸۰ کتابخانه با یک میلیون نفر عضو و دو و نیم میلیون کتاب و سه کتابخانه به صورت اختصاصی برای نابینایان در اختیار داریم.

وظیفه شهرداری فقط پاک کردن جسم شهر نیست 

وی به ظرفیت‌های زیرساختی سازمان فرهنگی هنری اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین سالن تئاتر کشور با عنوان پردیس تئاتر تهران را داریم که متاسفانه تا کنون بهره‌برداری خوبی از آن نشده است. در حوزه سینما، سومین موسسه فیلمسازی بزرگ کشور با عنوان تصویر شهر متعلق به سازمان فرهنگی هنری است. در سال گذشته بیش از ۲۰ میلیون نفر-ورود به مراکز سازمان داشتیم. به دلیل اینکه فضای فرهنگ‌سراها امن است، خانواده‌ها هم راحت‌تر اعتماد می‌کنند. ۷۶ مهد کودک داریم که پذیرای کودکان است، ۱۰۰ هزار نفر از کلاس‌های قرآن سازمان فرهنگی هنری به صورت رایگان استفاده کردند.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری با اشاره به برنامه‌های ماه رمضان این سازمان گفت: در ماه مبارک رمضان برنامه‌ای با عنوان «بچه‌های محراب» را داریم که در مسابقه‌ای بهترین مؤذن و بهترین مکبر نوجوان انتخاب و تقدیر می‌شود. همچنین در میدان امام حسین (ع) و چهار میدان پرتردد دیگر تهران افطاری ساده توزیع خواهد شد. جشنی با عنوان «دعوت» نیز با همکاری صدا و سیما و کمیته امداد برگزار می‌شود که به آزادی زندانیان جرائم غیر عمدی و تأمین هزینه درمان بیماران خاص می‌پردازد. در ماه رمضان پویشی ایجاد می‌شود که وعده غذایی سحر اقشاری مانند پاکبانان و سایر خدمات رسانان تهران توسط مردم نیکوکار تأمین شود. دو برنامه قرآنی «انس با قرآن» برای حفظ و قرائت قرآن در ماه رمضان و «عمری با قرآن» برای تجلیل از فعالان قرآنی نیز برگزار خواهیم کرد.
 
سعید اوحدی در این دیدار با بیان اینکه عمده فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری در حوزه تحکیم بنیان خانواده است، گفت: در این دوره سعی می‌کنیم خروجی برنامه‌ریزی‌های فرهنگی این سازمان به گونه‌ای باشد که اثر ملموس آن را در افزایش آمار ازدواج و کاهش آمار طلاق شاهد باشیم. در تمامی برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری، توجه ویژه‌ای به جوانان و مشکلات آنان شده است و برنامه‌های آینده در همین زمینه برنامه‌ریزی شده است.
 
وی در پایان گفت: خدمت حضرت‌عالی رسیدیم که در آستانه ماه مبارک رمضان از راهنمایی‌های شما استفاده کنیم تا بتوانیم در انجام مسئولیت‌های فرهنگی موفق باشیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی: وظیفه شهرداری فقط پاک کردن جسم شهر نیست
 
آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی در این دیدار عنوان کرد: توضیحات بسیار خوب و جامعی درباره برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دادید. از این توضیحات چند نکته استفاده می‌شود. اولاً که تکیه شما به یک هیئت امنای قوی است و این به شما توان می‌دهد. نکته دیگر وسعت امکانات برای نشر فرهنگ اسلام است و نکته سوم متنوع بودن و گسترده بودن برنامه‌هایتان است. پس کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید.
 
وظیفه شهرداری فقط پاک کردن جسم شهر نیست

وی افزود: وظیفه شهرداری فقط پاک کردن جسم شهر نیست، جان شهر هم باید تمیز باشد. اگر یک شهر زیبا و تمیز، شهروندان خوبی نداشته باشد، کارایی نخواهد داشت. خدا را شکر اخیراً روشن شده که شهرداری‌ها مسئولیت‌های فرهنگی هم دارند. برای پیشرفت یک پرنده دو بال لازم است که این دو بال باید مساوی باشند. برای اینکه یک جامعه پیشرو داشته باشیم، باید هم از نظر ظاهر و هم از نظر معنویات پیشرفت کنیم و غیر از این به جایی نمی‌رسیم. مدینه فاضله آن است که اخلاقیات در آن رعایت شود.
 
این مرجع تقلید با ارائه پیشنهادهایی برای اثربخش‌تر شدن فعالیت‌های فرهنگی گفت: در کنار آموزش قرآن، ترجمه و تفسیر آن نیز حتماً باید باشد. عالمی که روخوانی قرآن را تعلیم می‌دهد، در کنارش کمی ترجمه و تفسیر هم لازم است. برنامه‌ای که در مساجد رایج شده که روزی یک صفحه قرآن همراه با ترجمه خوانده شود، باید گستردگی بیشتری پیدا کند. روخوانی و حفظ و ترتیل و... باید با بیان معانی آمیخته شود.
 
وی ادامه داد: پرداختن به نهج‌البلاغه را هم جزو برنامه‌هایتان قرار دهید، به ویژه کلمات قصار امیرالمؤمنین (ع) که ۴۸۰ جمله کلیدی و ارزشمند است. نکته سوم که حتماً عمل می‌کنید، این است که باید برای همه سنین برنامه داشته باشید. کودکان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و کهن‌سالان هر کدام نیازهای ویژه‌ای دارند. طبیبی که به همه یک نسخه واحد می‌دهد، به کار نمی‌آید. البته در کنار آن برنامه‌های عمومی هم لازم است.
 
آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: نکته دیگر این است که فعالیت‌هایتان را خبررسانی کنید تا مردم باخبر شوند. صدا و سیما، فضای مجازی، پوسترها و... بسترهای مناسبی برای تبلیغ هستند. باید افراد نخبه‌ای انتخاب کنید که روانشناس باشند و جملات تبلیغاتی را به خوبی انتخاب کنند. تابلوهایی که می‌زنند، غالباً سیاسی است، ولی باید به مسائل فرهنگی هم پرداخته شود. اینها الهام‌بخش است و می‌توان از این طریق مسائل اخلاقی مورد نیاز مردم را مطرح کرد.
 
وی در پایان گفت: امیدوارم در کارتان موفق باشید و با تفکراتی که شما دارید، من امیدوارتر شدم. در زمانی زندگی می‌کنیم که اسباب انحراف از هر زمانی گسترده‌تر، فراهم‌تر و عمیق‌تر است و ما در مقابل آن مسئولیت سنگینی داریم.

نظر شما