جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۳
کد خبر: ۹۷۷۱۶
|
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: تشکیل ستاد چهلمین سالگرد انقلاب جزو اولین کارهای ما بود؛ چرا که استکبار دنبال این است که امسال را سال مشکلات نشان دهد. قطعاً این سال، سال بلوغ و نشاط انقلاب است.
استکبار می‌خواهد ۴۰ سالگی انقلاب را سال مشکلات نشان دهد/ ۷ درصد بودجه ما صرف فرهنگ می‌شودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران چندی پیش میهمان خبرگزاری فارس بود. در این بازدید وی در گفت‌وگو با خبرنگاران فارس نیز شرکت کرد که مشروح آن در ادامه می‌آید. 

در حوزه فرهنگی چگونه باید فعالیت کنیم که آثار مطلوب خود را تولید کنیم؟ شما چگونه در سازمان فرهنگی هنری حرکت خواهید کرد تا به اقناع‌سازی جامعه کمک کنید؟
انسان‌ها نسبت به اتفاقات پیرامونی خود به سه دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول کسانی که از زمان عقب هستند. دسته دوم انسان‌هایی که همزمان با وقایع و رخدادها حرکت می‌کنند. دسته سوم انسان‌هایی که از وقایع جلو هستند مثل امام خمینی (ره). شهدای مدافع حرم و دیگر افرادی که برای دفاع از حریم اهل بیت هزاران کیلومتر دورتر رفتند در زمره دسته سوم هستند.
امروز نقطه عطفی که ما به عنوان کسانی که در این برهه زندگی می‌کنیم، در نقطه تحولی هستیم که در محور مقاومت در حال رخ دادن است. حتماً برای انسان‌های بزرگی از زمان جلو بودند و شناخت عمیق داشتند ما باید در حوزه فرهنگی تلاش عمیق کنیم، اینها به عنوان الگوی این تحول جدید هستند.
کار فرهنگی ما در تراز حماسه سیاسی امنیتی ما در محور مقاومت نبوده و با آن نقطه مطلوب خیلی فاصله داریم. نتوانستیم آن حال روحی و روانی شهدای مدافع حرم را در جامعه رواج دهیم. قطعاً سازمان با ظرفیت سنگینی که در اختیار دارد هم در رویکرد درازمدت هم در رویکرد مناسبتی می‌تواند با تولید برنامه‌های فرهنگی که جهت‌گیری حفظ و توسعه ارزش‌های شهدای مدافع حرم داشته باشد، نقش جدی داشته باشد. سازمان فرهنگی هنری به عنوان یک مجموعه کم‌نظیر در تهران حتماً می‌تواند در حوزه بین‌الملل نقش جدی داشته باشد. ما در جبهه فرهنگی انقلاب هم می‌توانیم شاهد اقدامات جدی فرهنگی در بین کشورهای اسلامی و محور مقاومت باشیم. کارهایی را هم شروع کردیم که در حوزه فرهنگی کشورهای منطقه هم فعالیت‌هایی داشته باشیم.
دنیای استکبار در کنار راهبردهای نظامی با تمدن اسلامی هم مقابله کردند، در سوریه و عراق که تخریب آثار فرهنگی و باستانی نمونه آنهاست. در این حوزه زمینه کار آماده است و ظرفیت جدی وجود دارد و سازمان هم آماده است در حوزه فیلم، تئاتر، شعر و سایر بخش‌های فرهنگی کارگروه‌هایی را تشکیل دهد تا این فعالیت‌ها به سرانجام برسد.

برخی رویکردها در سرای محله‌ها و اماکنی که زیرمجموعه معاونت اجتماعی شهرداری است با سازمان متفاوت است. چه برنامه‌ای برای حذف موازی کاری دارید؟
یک شورایی در شهرداری با عنوان شورای برنامه‌ریزی فرهنگی است که من به تازگی در آن شرکت می‌کنم. در این شورا اصل به سمت انسجام فرهنگی است، چون یک هدف با دو مسیر موازی محقق نمی‌شود. اگر همه ظرفیت‌ها به کمک هم بیایند مسیر رسیدن به هدف کوتاه‌تر می‌شود. حتماً در حوزه شهرداری تهران هم نگاه باید به سمت انسجام فرهنگی باشد، حتی اگر مجموعه‌های متفاوت به فعالیت فرهنگی بپردازند. نگاه ما در سازمان این است که برای همکاری با سایر سازمان‌ها در انجام امور و فعالیت‌های فرهنگی پیشقدم شویم که امیدواریم این شورا بتواند انسجام خوب و کافی را برقرار کند.
در سازمان هیات امنایی وجود دارد که در حوزه فرهنگی کشور به لحاظ ظرفیت‌های موجود منحصر به فرد است. ترکیب این هیات امنا طوری است که شهرداری در آن دو رأی دارد و مابقی، سایر نهادهای ارشد فرهنگی کشور هستند که این ترکیب خود باعث ایجاد ثبات در حوزه کار فرهنگی تهران خواهد شد.
شهرداری تهران در حوزه اقدامات سخت‌افزاری و عمرانی کارهای خوبی کرده که باید اقدامات فرهنگی هم هم‌طراز آن قرار بگیرد و تلاش جدی ما را می‌طلبد. تحریم‌های سیاسی و اقتصادی که در زمان دفاع مقدس رخ داد اگر بستر فرهنگی مقاومی نداشت، شاید تأثیر خود را می‌گذاشت. هم‌اکنون نیز هجمه سنگینی که دنیای غرب علیه ما شروع کرده و راه مقابله با آن توانمندسازی روحیه مردم است.

در مجموعه شهرداری خصوصاً در دوره قبل که شاهد رشد امکانات کمی فرهنگی بودیم، این موازی کاری هم به همان میزان افزایش پیدا کرد. فرمایش شما درباره سیاست‌گذاری واحد درست است که در دوره قبل هم تلاش شد اتفاق بیفتد. طبق اساسنامه اداره فرهنگی تهران به عهده سازمان است اما به لحاظ ساختاری و بودجه و... این اتفاق نمی‌افتد و خیلی از ظرفیت‌های فرهنگی در اختیار سازمان نیست. آیا در دوره جدید این موازی کاری برطرف خواهد شد؟
عقل سلیم حکم می‌کند انسان در هر جایگاهی که هست برای برنامه‌ریزی صحیح آسیب‌شناسی دقیق هم داشته باشد. در یک دوره‌هایی از سازمان، تجریباتی از انسجام در حوزه فرهنگی وجود داشته که باید آن تجربیات موفق مورد توجه قرار بگیرد. امیدوارم در دوره آقای افشانی به عنوان شهردار تهران انسجام فرهنگی در شهرداری تقویت شود.
ضمن اینکه برای اساس مصوبه مجلس فضاهای فرهنگی که توسط شهرداری تهران ایجاد می‌شود باید در اختیار سازمان فرهنگی هنری قرار بگیرید. در جلسه‌ای که با شهرداران مناطق مختلف تهران داریم این مسئله انسجام فرهنگی مطرح می‌شود و مورد اقبال همه هست.

بسیاری از مکان‌ها مثل خانه هنرمندان، برج میلاد، باغ‌موزه دفاع مقدس و... کارکرد فرهنگی دارند، ولی این ظرفیت هنوز در اختیار سازمان نیست.
دو رویکرد هست که ما اصرار کنیم بر انسجام فیزیکی که شاید اگر برنامه نداشته باشیم به جایی نرسد، اما اگر اصل را بر انسجام کار فرهنگی بگذاریم، مسائل به نتیجه خواهد رسید. اگر به خروجی مطلوبی با مدیریت برج میلاد برسیم نتیجه آن در کار فرهنگی خودش را نشان خواهد داد.

در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم. مجموعه‌های فرهنگی سازمان فرهنگی هنری بالای ۱۵۰ مورد در تهران است. چگونه این ظرفیت در جشن چهلمین سالگرد انقلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
تشکیل ستاد چهلمین سالگرد انقلاب، جزو اولین کارهای ما بود. استکبار دنبال این است که امسال را سال مشکلات نشان دهد. قطعاً این سال، سال بلوغ و نشاط انقلاب است که باید نشان داده شود. غالب برنامه‌های سازمان در نیمه شعبان و ماه رمضان بر پایه چهلمین سالگرد انقلاب است که طراحی و اجرا شده و می‌شود.
یکی از برنامه‌های ما در چهلمین سالگرد انقلاب بحث خانه‌موزه‌های بزرگان انقلاب است که با تفاهم‌نامه‌ای که با آموزش و پرورش خواهیم داشت زمینه بازدید دانش‌آموزان را از این خانه‌موزه‌ها در تهران مهیا کنیم تا دانش‌آموزان با بزرگان انقلاب آشنا شوند. 
سازمان در سال‌های اخیر به دلیل توسعه کمی که پیدا کرد شاید کمتر در حوزه تولید فعالیت جدی داشته باشد. رویکرد جدی ما این است که به سمت حوزه تولید محصولات فرهنگی و هنری بریم.

چرا کتابخانه‌های سازمان فقط در ساعات اداری فعالیت می‌کند و در باقی ساعات مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند و حتی روزهای آخر هفته که ممکن است برخی افراد بتوانند استفاده کنند هم تعطیل است؟
امسال در نوروز همه کتابخانه‌های ما از دوم فروردین فعال بودند که استقبال خوبی هم شده بود. ما باید شرایط فعالیت بیشتر را فراهم کنیم و کتابخانه‌ها را تجهیز و به‌روزآوری کنیم. ارشاد هم در چند وقت اخیر کتاب‌های زیادی در اختیار سازمان قرار داد و در آینده نیز کتاب‌های بیشتر تزریق خواهد شد.

در هیات امنای سازمان تناقضی وجود دارد که ممکن است هم باعث بازدارندگی شود هم هم‌افزایی. از یک طرف رییس سازمان با رأی هیات امنایی انتخاب می‌شود که از بزرگان فرهنگ هستند، ولی از یک سو باید بودجه خود را از شهرداری بگیرد. بالاخره اینجا رییس کیست؟ ضمن اینکه افرادی که خودشان در رأس سازمان‌های فرهنگی هستند و هر کدام سلیقه‌ای برای کار دارند، در مواجهه با شما می‌خواهند روش خود را توصیه کنند. با این تناقض چه می‌کنید؟
این مسئله به خود ما برمی‌گردد که چقدر بتوانیم از این ظرفیت بزرگ در جهت توسعه فرهنگی شهر تهران بهره بگیریم. یک وقت نگاه به هیات امنا اعلام گزارش سالانه است ولی یک وقت نگاه ارزشی و اعتقادی برای پیشبرد امور است که این نگاه جلو برنده است.
یکی از مشکلات امروز ما بودجه ناچیز حوزه فرهنگی است. بودجه فرهنگی ما در سازمان کمتر از ۷ درصد است و مابقی هزینه‌های جاری، حقوق و نگهداری است که باید از ظرفیت هیات امنای سازمان برای راهبردهای کلان سازمان استفاده کنیم.

قبلاً فرهنگ‌سراهای ما هویتی بودند، اما در دوره آقای زم به موضوعی_هویتی تبدیل شدند و بعد هم دوباره به حالت سابق بازگشتند. برنامه شما برای انجام امور هویتی موضوعی در سازمان چیست؟
این هویتی که می‌فرمایید اگر فقط اسم باشد کفایت نمی‌کند. اگر اسم رسانه روی فرهنگ‌سرایی بود، باقی جاها نباید کار رسانه‌ای کنند؟ شاید بگوییم رویکرد اصلی یک فرهنگ‌سرا باید چنین باشد، و الا همه فرهنگ‌سراها می‌توانند در همه زمینه‌ها کار کنند.
یکی از مسائلی که در شورای معاونان تصویب شد، استفاده مناطق از ظرفیت‌های مردمی است که در آن وجود دارد که بتوانیم با این رویکرد ظرفیت‌های مردمی در مناطق احصا شود و بر اساس آن برنامه‌ها تدوین شود.

نقل قولی از آقای مهدوی کنی وجود دارد که می‌گفتند سازمان تأسیس شد تا مساجد خلوت شود. اولاً نسبت شما با مسجد چیست؟ دوم اینکه خیلی از سریال‌ها و فیلم‌هایی که سازمان در آن دخالت داشت در خاطر مردم ماندگار شد. الان نقش سازمان در تولید آثار هنری در این کیفیت چیست؟
اعتقاد ما بر این است که حوزه فرهنگ مرزبندی ندارد، به همین علت یکی از کارهای ویژه ما شناخت ظرفیت‌های فرهنگی مناطق است که در آن شناخت ائمه جماعات فعال محله‌هاست. اخیراً با معاون فرهنگی امور مساجد جلسه داشتیم تا از این ظرفیت سنگین که در اولویت ما هم هست در جهت اعتلای فرهنگ بهره ببریم.
درباره کارهای هنری حتماً باید سازمان نقش حمایتی خود را از هنر داشته باشد و ما باید به سمت تولید آثار فرهنگی هنری برویم.

نظر شما