شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۹
کد خبر: ۹۷۸۰۱
|
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
در نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی هیات مدیره مطرح شد
نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی هیات مدیره با حضور مازیار میری کارگردان و مهران رسام تهیه کننده این سریال در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست نقد و بررسی سریال تلویزیونی هیات مدیره عصر دوشنبه ۷ خرداد نماه با حضور مازیار میری کارگردان و مهران رسام تهیه‌کننده، علی خودسیانی نویسنده و برخی از عوامل این سریال در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار شد.

دکتر سید تقی کمالی منتقد سینما و تلویزیون در این نشست با بیان اینکه سریال هیات مدیره از سوی گروهی از مردم مورد استقبال گرفت و می‌توان از دیدگاه جامعه‌شناسی به عنوان یک سریال پیشگام در مسائل اجتماعی به آن نگاه کنیم اظهار داشت: در واقع پرداختن به مسائل مربوط به مدیریت شهری و جامعه شناسی شهری در عصری پسا مدرن بسیار مهم است و پرداختن به این موضوعات به جهت اینکه به جامعه می‌پردازد نیازمند یک مطالعه جامع و استفاده از یک گروه مطالعات جامعه‌شناسی است.

وی ادامه داد: رصد مسائل جامعه و اجتماع توسط یک گروه سریال‌سازی صاحب امضا و صاحب سبک مانند گروه آقای مازیار میری شایسته تقدیر است.

کمالی با بیان اینکه این سریال را می‌توان از دو منظر بررسی است گفت: بخش نخست اینکه مطالعات شهری و ارتباطات انسانی را شفاف بررسی می کند و به مسائلی مانند مشارکت افراد در جوامع و گروه های مختلف اجتماع می پردازد. این سریال به عنوان یک اثر هنری یک آرمانشهر را به تصویر می کشد. چون شهر ایده آل نیازمند شهروندان مسئول است شهروندی که نسبت به آنچه در پیرامون خود رخ می‌دهد بی‌تفاوت نیست و در آن مشارکت فعال دارد.

این منتقد سینما با بیان اینکه این سریال سرگرمی و آموزش را با هم ترکیب می‌کند ادامه داد: سریال هیات مدیره از نظر طرح موضوع قابل ستایش و جسورانه است اما در مورد روش پرداخت و تحقق آن باید از زمان بیشتری برای ساخت و تولید بهره می‌برد و از تکنیک‌های هنری بیشتر و یک گروه مطالعات جامعه شناس بهره می‌برد.

۷۰ تا ۸۰ درصد سریال کشمکش لازم برای درگیر کردن مخاطب را ندارد
امید رنجبر منتقد نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه چنین سریال های مناسبتی برای بیننده‌هایی که مواجه با برخی پدیده‌های اجتماعی هستند مفیدتر است اظهار داشت: هر شهر یا هر سازه و مردمان آن یک گفتمان را به وجود می‌آورد. سریال‌های بسیاری از تلویزیون در دهه ۷۰ تولید و پخش شد مانند سریال همسران و سریال خانه سبز که به معضلات شهری مانند آپارتمان نشینی در اوایل این دهه می پرداخت.

وی ادامه داد: با تاسیس شبکه تهران این شبکه تصمیم گرفت که به این موضوع بپردازد. در سریال هیات مدیره نیز درون مایه اثر می‌خواهد زوجی را به تصویر بکشد که با معضل شهرنشینی به ویژه آپارتمان نشینی در مناطق حاشیه شهر مواجه هستند. این معضلی است که اکنون در جامعه شاهد آن هستیم که واحدهای ساخته شده در حاشیه شهر با مشکلات مدیریتی و ملکی مواجه است.

رنجبر در توصیف این سریال گفت: در داستان با خانمی مواجه هستیم که رفتاری براساس اصول اخلاقی دارد و این اصول را فدای منافع شخصی نمی کند و در کنار آن همسر وی که مردی است زحمت کش و شریف. در کنار آنها با نقش‌هایی فرعی مواجه‌ایم که به دنبال دخالت در زندگی آنهاست و ایجاد چالش در محیط زندگی و اطراف آنها بر می‌آیند.

وی در نقد سریال هیات مدیره نیز گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد قسمت‌ها آن کشمکش جدی لازم برای درگیر کردن مخاطب را ندارد و این باعث می‌شود بینده وقت کمتری برای آن اختصاص داد.

وی ادامه داد: عامل دیگری که سبب شد تا هیات مدیره آنگونه که باید دیده نشود زمان پخش آن در نوروز بود. شاید اگر زمان پخش آن مثلا در تابستان بود بیشتر مورد استقبال قرار می‌گرفت. از سوی دیگر سریال خیلی پیش‌بینی پذیر بود و بیننده می‌تواند به راحتی به این موضوع پی ببرد که سریال با تولد یک نوزاد به پایان می‌رسد.

این منتقد خاطرنشان کرد: سریال از نظر روابط علت و معلولی ناقص به نظر می‌رسد و باور پذیر نیست کما اینکه لحن سریال طنز است و می‌خواهد بیننده را به خنده وا دارد.

مازیار میری: دل آزرده‌ام
در ادامه نشست مازیار میری ضمن تشکر از گروه تولید کننده سریال اظهار داشت: شرایط هیات مدیره شرایط چند بخشی است وقتی این کار به من پیشنهاد شد برای من جذاب بود چون هم کار تلویزیونی با مخاطب بسیار و دارای داستانی شیرین بود و همچنین در آن جای کار برای تلنگر زدن به مسئولیت پذیری اجتماعی وجود داشت.

وی افزود: در ابتدای کار با عشق آمدیم ولی در میانه راه بدعهدی برخی مدیران که بخشی از آنها در اختیار آنها بود و برخی خارج از اختیار آنهاست، من و گروهم را دل آزرده کرد و کار را با دل آزردگی ادامه دادیم چون علاقه‌مند بودیم یک کار شیرین برای مردم بسازیم.

این کارگردان اضافه کرد: به همین دلیل معتقدم یکی از بخش هایی که به سریال هیات مدیره ضربه زد غیر از دل آزردگی گروه، زمان بخش آن بود که این نیز بخشی مربوط به خود سازمان صدا و سیماست و بخشی نیست. وقتی گفته می‌شود همه شبکه ها باید سریال مناسبتی داشته باشند و به یک گروه سازنده می‌گویند که در زمانی پیش بینی نشده باید سریال ساخته شود این عدم برنامه ریزی خود تاثیرگذار است. سریال هیات مدیره با سریال هایی مانند پایتخت و کلاه قرمزی در نوروز رقابت می کرد که قبلا ده ها قسمت از آنها ساخته و شناخته شده بود.

به گفته این کارگردان این سریال باید با آرامش دیده شود تا حس نوستالوژی سریال‌های دهه هفتاد را مجدد در ذهن مخاطب ایجاد کند. سریال‌هایی اینچنین باید ادامه دار باشد تا به اهداف خود دست یابد.

میری در عین حال تصریح کرد: دل آزردگی ام از مسائل مالی نیست. من فرزند، دانشجو و علاقه‌مند صدا و سیما هستم. بخشی کوچکی از این دل آزردگی مالی است. گلایه من تنها از صدا و سیما نیست گلایه من بخشی از دولت و سایر بخش‌های متولی فرهنگ است که انگار مردم را به عنوان مخاطب نمی‌بینند. گلایه می‌کنیم که چرا مردم تلویزیون نگاه نمی‌کنند و به سراغ ماهواره می‌روند. اما مسئولان فرهنگی حواسشان به مردم نیست و مخاطب در این میان در میان دعواهای سیاسی گم می شود. در صورتی که مخاطب از دعواهای سیاسی باید جدا شود. حواس ما از مخاطب دور شده است. من در سریال هیات مدیره آمادگی این را داشتم که به صورت طولانی مدت کار را ادامه دهم اما انگار همه با هم قرار نیست کاری کنیم که حال مخاطبمان خوب بشود. همه درگیر مسائل سیاسی شده ایم و این درگیری به حال خوب همه ما ضربه زده است و حواسمان به مردم نیست. اینهاست که من را دل آزرده می کند.

مهران رسام تهیه کننده این سریال نیز در بخشی از این نشست با بیان اینکه این سریال قرار نبود برای عید پخش شود و تبدیل کردن آن به سریال نوروزی تمام برنامه ریزی ما را به هم زد گفت: این بهم خوردن برنامه ریزی ها سبب شد هزینه های کار چندبرابر شود و کارها طبق برنامه پیش نرفت.

وی ادامه داد: سازمان صدا و سیما بودجه خود را از دولت می گیرد و واقعیت این است که این بودجه کفاف مخارج را نمی دهد. وقتی بودجه ها کامل نمی رسد همه برنامه‌ریزی‌ها را دچار مشکل می‌کند. متاسفانه همراهی خوبی از سوی دولت با صدا و سیما نمی شود و نمی‌دانم دلیل این عدم همراهی چیست و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

کمند امیرسلیمانی: مهمترین دغدغه امروز بازیگران پرداخت نشدن دستمزد است
کمند امیر سلیمانی بازیگر سریال هیات مدیره نیز در ادامه این نشست با ابراز خرسندی از حضور در سریال هیات مدیره گفت: همکاری با تیم حرفه‌ای هیات مدیره و شخص آقای میری بسیار باعث افتخار من است.

وی در عین حال به بیان دغدغه این روزهای بازیگران سینما و تلویزیون پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه بازیگران عدم پرداخت به موقع دستمزدهاست. برخلاف باور بسیاری از مردم جمعی کثیری از بازیگران درآمد بالا ندارند و شغلی هم غیر از بازیگری ندارند و در بسیاری از مواقع همین دستمزدهای اندک نیز به موقع پرداخت نمی‌شود و معیشت بازیگران را دچار مشکل می‌کند.

حدیث میرامینی: سریال هیات مدیره ساختار شکنانه بود
حدیث میرامینی دیگر بازیگر مجموعه هیات مدیره با بیان اینکه سریال هیات مدیره ساختار شکنانه بود گفت: من معتقدم در کشورما هر کار که بخواهد ساختارشکنی کند در معرض مشکلات و تیغ نقد قرار می گیرد و گروه سازنده هیات مدیره و در راس آن آقای میری برای کاری متفاوت و نو تلاش کردند و اگر آنگونه که باید و شاید هیات مدیره مورد استقبال قرار نگرفت به جهت این نگاه نو و متفاوت است که زمان می برد تا مخاطب خود را جذب و شیفته خود کند.

الماسی: ادامه هیات مدیره منوط به کیفیت و تامین مالی پروژه است
الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه تهران نیز در سخنانی کوتاه با بیان اینکه سریال هیات مدیره یک کار تلویزیونی و برای مردم بود گفت: داستان این فیلم بسیار ساده و جذاب است و بدون آنکه ذهن مخاطب را با گره روبه رو کند به روایت مسائل و مشکلات روزمره شهرنشینی و از جمله آپارتمان نشینی پرداخت. مسائلی که در نگاه اول بسیار ساده و پیش پا افتاده است اما می تواند چالش برانگیز باشد.

به گفته وی این سریال ابتدا برای ۳۰ قسمت تهیه شد اما ظرفیت آن برای ادامه قصه وجود دارد که البته این امر منوط به کیفیت و تامین مالی کار است.
نظر شما