چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۹
کد خبر: ۹۷۸۱۷
|
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
«منقش» هنری جدید است که با رنگ و کاغذ درآمیخته شده تا هنر قرآنی خلق شود. صمد جعفری نخجوانی هنرمندی است که توانسته با بهره‌گیری از رنگ‌های روشن و تیره، آیات وحی را از جنبه‌های مختلف بهتر به مخاطب معرفی کند و آثار وی در فرهنگ‌سرای فردوس به نمایش در آمده است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، «منقش» هنری قرآنی است که با مقوا و رنگ سعی دارد زیبایی‌هایی را تصویر کند که تا به امروز آن را مشاهده نکرده‌ایم. در این هنر که بسیار ارزان‌قیمت است، می‌توان جملاتی از قرآن را انتخاب کرد و در قالب کاری زیبا و هنری در منازل و اماکن عمومی استفاده کرد. این هنر که چند سالی بیشتر از پیدایش آن نمی‌گذرد، توسط صمد جعفری نخجوانی خلق شده است. نخجوانی تا به امروز چند نمایشگاه از هنر منقش برپا کرده است تا بتواند به واسطه آنها این هنر را در بین جوانان اشاعه دهد. جدیدترین آن نمایشگاهی است که این روزها در فرهنگ‌سرای فردوس برپاست. در ادامه گزارشی از این نمایشگاه می‌خوانید. 
 
رنگ و کاغذ وقتی به درستی در هم آمیخته می‌شوند، زیبایی خاصی را ایجاد می‌کنند. کافی است کمی ذوق و خلاقیت به این ترکیب بیفزاییم تا کارهای زیبای هنری خلق شود. صمد جعفری نخجوانی این کار را کرده و با ذوق خاص خود هنری زیبا با عنوان منقش را خلق کرده. وی درباره هنر خود این‌گونه توضیح می‌دهد: علاقه من به هنر به دوران جوانی بر می‌گردد، چون از آن زمان همیشه در پی هنر بودم، اما متاسفانه به دلیل مشغله بسیاری که داشتم کمتر فرصت می‌شد که روی هنر تمرکز کنم، اما بعد از بازنشستگی این فرصت پیش آمد تا در عرصه هنر فعال شوم.

وی افزود: من آیات و کلمات قرآنی را روی مقوای نازک طراحی می‌کنم و سپس آن را بریده و با رنگ‌آمیزی متناسب با معنا در کنار هم قرار می‌دهم. وقتی این کار با حوصله و دقت انجام شود، حاصل کار بسیار مطلوب خواهد بود. نام «منقش» را هم از جمله «مجموعه نکات قرآنی شاخص» وام گرفته‌ام، زیرا اول هر یک از آن چهار کلمه را کنار هم بگذاریم، کلمه منقش به وجود خواهد آمد.

نخجوانی ادامه داد: این هنر اولین بار در سال ۹۱ توسط شبکه سهند آذربایجان به مردم معرفی شد و در همان سال نیز نمایشگاهی از هنر منقش بر پا شد. در سال ۹۲ نیز نمایشگاهی در تبریز برگزار کردم و امسال نیز با همکاری فرهنگ‌سرای فردوس نمایشگاهی در این مکان دارم. 

منقش هنری قرآنی است
وی هدف خود را از خلق این هنر چنین توصیف کرد: هدف من در هنر منقش، اشاعه فرهنگ و تفکر قرآنی در بین جوانان است و سعی دارم این خواسته را با زبان هنر بیان کنم. مطلب دیگر اینکه برخی مواقع یک سری کلمات کلیدی در قرآن وجود دارد که ما آن را بارها شنیده‌ایم اما شاید به یادمان نماند. توجه این هنر به آن کلمات باعث می‌شود این هنر در ذهن تماشاگر نقش بندد و به نوعی به روی آن کلمه یا جمله تدبر کند.

این هنرمند درباره جایگاه رنگ در هنر منقش چنین توضیح داد: استفاده از رنگ در هنر منقش کاملاً آگاهانه انجام شده است. وقتی کلمه یا جمله‌ای از آیه قرآن از رحمت و مهربانی سخن می‌گوید، از رنگ‌های شاد و روشن استفاده می‌کنم و در جایی دیگر که آیه نگاهی خشمگین به موضوع دارد از رنگ قرمز بهره می‌برم. از این نوع بهره‌گیری در کارم بسیار سود برده‌ام.

وی در پاسخ به اینکه آیا وی این هنر را به کسی آموخته است، گفت: من غیر از خانواده‌ام که تا حدودی با این هنر آشنایی دارند، کارورزانی نیز دارم که مشغول فراگیری این هنر هستند، ولی همه هدف من این است زمانی فرا برسد که این هنر علاقه‌مندان بسیار داشته باشد. هنری که به واسطه ارزان و زیبا بودن می‌تواند به راحتی زینت‌بخش منازل باشد.

هنر قرآنی نیازمند حمایت است
این استاد منقش در پایان سخنان خود تصریح کرد: هنر قرآنی نیازمند حمایت است، چون تا ما نتوانیم این هنرها را به جوانان معرفی کنیم، قادر نخواهیم بود جذابیت کار خود را عرضه کنیم. برای همین اگر دولت و مراکز دولتی به هنرهای قرآنی یاری رسانند، هم هنرمند متعهد تربیت خواهد شد و هم اینکه به رشد کیفی هنرهای ارزشی کمک می‌شود.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه آیات قرآنی منقش می‌توانند تا ۱۲ خرداد ماه به فرهنگ‌سرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، بعد از چهارراه شهید سلیمی جهرمی مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر نیز با شماره ۴۴۰۰۰۲۰۳ تماس بگیرند.

نظر شما