جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۴
کد خبر: ۹۷۹۳۳
|
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
فیلم «۱۲ نیرومند» سه‌شنبه ۲۲ خردادماه در فرهنگ‌سرای اندیشه نقد و بررسی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این جلسه که با حضور محمدرضا مقدسیان، مجری، و محمد تقی فهیم، منتقد برگزار شد، جنبه‌های اکشن و ایدئولوژیک فیلم بررسی شد. ابتدا، فهیم به ساخت سرگرم کننده فیلم اشاره کرد و گفت که غیر از کارگردان که اولین تجربه فیلمسازی خود را انجام داده، همه عوامل این فیلم حرفه و کارکشته هستند و گفت: با این وجود این فیلم به غیر از اکشن بودن و موفق بودن در جهات بازسازی افکار عمومی، برای کارگردان دستاوردی ندارد. او ادامه داد: فیلم برای ما روشن نمی‌کند که آیا شخصیت دوستم به دلیل روابط خوب خود با جنگجویان می‌تواند آن‌ها را هدایت کند یا به دلیل ترسی که وجود دارد. ۱۲ نیرومند در مجموع در کاراکتر دوستم به موفقیت نزدیک می‌شود اما عناصر سینمایی ماندگاری در آن نمی‌بینیم.

فیلمنامه نباید نعل به نعل تاریخ جلو برود

سپس، مقدسیان با طرح این سوال که در مواجهه با این فیلم چقدر باید به دنبال مطابقت با واقعیت باشیم و چقدر انتظار داشته باشیم که فیلم تنها برگرفته از واقعیت باشد، از فهیم خواست تا در مورد این تناقض توضیح دهد.
 
این منتقد در این خصوص گفت: ما از فیلم انتظار نداریم که تاریخ نگار باشد و فیلمنامه هم نباید نعل به نعل تاریخ جلو برود، مگر آنکه فیلمساز مدعی باشد دارد فیلم تاریخی می‌سازد. این فیلم بر اساس یک واقعه تاریخی از حمله آمریکا به القاعده بعد از ۱۱ سپتامبر است و وقتی این ادعا را دارد، نمی تواند تمام وقایع را در این زمان محدود به تصویر بکشد. من با شما موافقم که فیلم درجه یکی نیست اما توانسته تاثیر خودش را بگذارد.
 
مقدسیان در ادامه گفت: هر چند این فیلم جز تولیدات عظیم هالیوود نیست، سه برابر هزینه اولیه خود فروش کرده است؛ فارغ از توجه به ملیت‌ها و با توجه به اصول فیلمنامه‌نویسی، آیا کاراکترها توانسته‌اند جای درست خود را بیابند یا صرفا برای دیده شدن شخصیت‌های آمریکایی کارکرد داشته‌اند؟
 
فهیم در جواب به این سئوال توضیح داد: این سناریو به هیچ یک از آدم ها نپرداخته است. اگر دوستم نبود، آمریکایی‌ها محلی از اعراب نداشتند. او با وجود این که یک ژنرال است، اما توسط آمریکایی ها له می شود و بیشتر از یک وردست از او استفاده نمی شود؛ مبارزه ای هم که انجام می دهد در حد مسئله شخصی است، در حالی که برای آمریکایی موضوع وطن در میان است.
 
مقدسیان با اشاره به یادگیری از اصول فیلمنامه‌نویسی از فیلم‌های متوسط و کاراکتر دوستم گفت: اساسا اعتقادم بر این است که این فیلم‌ها گزینه بهتری برای استخراج قواعد فیلمنامه‌نویسی هستند. برای مثال گره‌های زورکی که اهمیت ساختار خانواده را مطرح می‌کنند در تمام فیلم‌های هالیوودی دیده می‌شود که در فیلم ۱۲ نیرومند بسیار واضح‌تر به چشم می‌خورد. اما آن چه باعث می شود که چنین فیلم متوسطی در نهایت ما را قانع می کند تا ۲ ساعت آن را تماشا کنیم، فوت کوزه گری هالیوود است.

فیلمنامه نباید نعل به نعل تاریخ جلو برود

محمد تقی فهیم در آخر این نشست گفت: ساختن چنین فیلم هایی آسان نیست و باید توجه داشته باشیم که به شدت خلاف جریانات تاریخی حرکت می کنند. فیلم های هالیوودی همیشه کسانی را که در راس جنبش ها بوده اند به شکل خشن و عقب افتاده معرفی کرده است؛ اما با همه این ها، فیلمی می سازند که قرار است سرگرم کند و به مردم آمریکا بگوید اگر به افغانستان حمله کردیم به چه دلیل بوده است.

در  آخر جلسه نیز، حضار به طرح  سئوالات خود و گفت‌وگو در مورد فیلم برداختند.
نظر شما