شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۱
کد خبر: ۹۷۹۳۹
|
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
رئیس فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی از ارائه بسته ویژه فرهنگی برای عید سعید فطر با هدف فرهنگسازی و آشنایی شهروندان با مفاهیم و کارکردهای زکات فطره خبر داد.‎
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی محمد اسماعیلی با بیان اینکه در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی یکی از وظایف ما فرهنگسازی با استفاده از ظرفیت های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است اظهار داشت: یکی از مسائل و احکام مهمی که در ماه مبارک رمضان توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده و اهمیت می‌یابد بحث پرداخت فطریه و زکات فطره است.
 
وی ادامه داد: واقعیت این است که بسیاری از افراد تنها با معنی و مفهوم ظاهری زکات فطره آشنا هستند و این در حالی است که این فریضه و حکم دینی کارکردهای عملی و اهمیت بسیاری دارد که بسیاری از آن بی اطلاع اند. به واقع بسیاری نمی‌دانند این مبالغ ناشی از جمع آوری زکات فطره کجا هزینه می‌شود از همین رو اطلاع‌رسانی در مورد محل هزینه کرد مبالغ فطریه از جمله مواردی است که باید به آن پرداخت.
 
رئیس فرهنگ‌سرای رسانه با بیان اینکه امروز مردم زمان بسیاری را در فضای مجازی می‌گذرانند و این فضا ظرفیت خوبی برای اطلاع رسانی به شهروندان در این مورد است توضیح داد: در حال حاضر زکات فطره در کشور ما مصارف بی شماری از تهیه جهیزیه گرفته تا آزادی زندانیان و اقداماتی برای فقر زدایی در کشور برخوردار است. اما نکته اینجاست که بسیاری از افراد چون از محل هزینه زکات آگاهی دقیقی ندارند به پرداخت حداقل معین شده برای زکات فطره قناعت می‌کنند در حالیکه افرادی که استطاعت مالی دارند با توجه به کارکرد زکات فطره می‌توانند حداکثر توان مالی خود را در مورد پرداخت زکات فطره به کار بگیرند و به حداقل بسنده نکنند.
 
به گفته وی زکات فطره از جمله احکامی است که به عنوان یک فریضه دینی تاثیر بسیاری در چرخش ثروت و گسترش عدالت در جامعه دارد.
 
اسماعیلی با بیان اینکه یکی از کارکردهای مهم زکات فطره بحث فقرزدایی است خاطرنشان کرد: این عمل دینی کارکرد و ظرفیت بسیار خوبی برای ریشه کن کردن فقر در جامعه دارد و همین باعث شده در آیات و روایات بر ترغیب افراد برای پرداخت هرچه بیشتر زکات فطره در حد توان مالی خود تاکید شود.
 
اسماعیلی با بیان اینکه پرداخت حداکثری زکات فطره هم برکات دنیوی و هم برکات اخروی بسیاری دارد که احادیث و روایت بسیاری در مورد آن نقل شده است تصریح کرد: این مهم فرهنگسرای رسانه را برآن داشت تا با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اقدام به ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه آشنایی با مفاهیم و کارکرد زکات فطره کند.
وی توضیح داد: علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به سایت فرهنگ‌سرا از مطالب متنوع این بانک اطلاعاتی در قالب اینفوگرافیک، عکس نوشته و …  برای آشنایی هر چه بیشتر با مفاهیم و کارکردهای زکات فطریه بهره برداری کنند.
 
نظر شما