پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۳۵
کد خبر: ۹۷۹۵۶
|
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
کانون ادبی قلم فرهنگ‌سرای کار و تعاون، یکصدو هفدهمین نشست ادبی قلم را به مناسبت عید سعید فطر با عنوان شب شعر «ضیافت آسمانی» پنجشنبه ۲۴ خرداد باحضور کارشناسان ادبی وعلاقه‌مندان به حوزه ادبیات آیینی در سالن اجتماعات این مرکز برگزار کرد.
یکصد و هفدهمین نشست ادبی قلم در فرهنگ‌سرای کار و تعاون برگزارشد
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یکصدو هفدهمین نشست ادبی قلم با حضورمحمد هاشم پور کارشناس وپژوهشگر ادبی آغاز شد. در ابتدای این جلسه محمد هاشم پور ضمن تبریک عید سعید فطر و عرض قبولی طاعات و عبادات حاضران، گفت: نسیمی جانبخش وزیده، فراخوانی نو از راه رسیده و ضیافتی الهی برپا شده است. بار دیگر در ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن و ریزش باران رحمت قرار گرفته‌ایم. این ماه فرصتی ارزشمند در برابر انسان قرار می‌دهد تا مجموعه‌ای از عبادت‌ها را به‌جای آورد و در پرتو آن، باطن و جان خود را نوری دیگر ببخشد. از آمدنش خدای را سپاس می‌گوییم. باشد که به برکت روزه ،نماز و نیایش، روح تشنه خود را در این صحرای سوزان جهان مادی سیراب سازیم.

وی در ادامه برنامه به موضوع اهمیت و منزلت ماه رمضان در شعر پارسی پرداخت و گفت: از همان آغاز که رودکی پدر شعر فارسی، بنای کاخ ادب را برافراشت، مفردات روزه، رمضان، صوم و صیام در آیینه شعر فارسی انعکاس یافتند. این انعکاس در تمامی انواع شعر مدحی، اخلاقی، تعلیمی، غنایی و رثا دیده می‌‏شود و شاعران دیگری چون؛ فردوسی، منوچهری، فرخی، سعدی، حافظ، ژولیده نیشابوری و... در این زمینه به مناسبت فرارسید این ماه و مناسبت‌های آن شعر سروده‌اند.

هاشم پور گفت: در شعر شاعران دوره اول، کاربردها سطحی است و از اعلام ماه رمضان یا عید رمضان و مبارک باد گفتن آن فراتر نمی‌‏رود: مانند شعر رودکی روزه به پایان رسید و آمد نو عید هر روز بر آسمانت ‏باد امروزا یا خاقانی شاعر تعلیمی علاوه بر آن که در شعر خود از مفردات صوم و صیام سود جسته است. صیام را از بهترین سکنات نفس دانسته است. از جسم بهترین حرکاتی صلاة دان وز نفس بهترین سکناتی صیام دان.

 وی همچنین افزود: عموماً موضوعات رمضانیه ‌به چند مرحله مانند استقبال از ماه مبارک رمضان، مناسبت‌های موجود در این ماه مانند ولادت امام حسن(ع) و شب‌های قدر و عید سعید فطر تقسیم می‌شود و هر یک موضوع و بازه خاصی را مورد بررسی قرار می‌دهد که بخشی از اشعار شاعران به استقبال ماه مبارک رمضان و بخشی دیگر به مناسبت‌های موجود در این ماه می‌رود که این‌گونه اشعار زیاد است. 

این کارشناس ادبی همچنین گفت: در ادبیات معاصر تعداد زیادی کار خوب از این دست و در این حوزه وجود دارد. مهم‌ترین توجه شاعران در این ماه به حضرت علی (ع) و موضوع ضربت خوردن آن حضرت است که مورد توجه خاص همه شاعران در همه دوره‌های کهن و معاصر است.

در پایان نیز تعدادی از شاعران حاضر در جلسه اشعار و دلنوشته‌های آیینی خود را به مناسبت ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر برای حضار قرائت کردند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن: 66029060 تماس بگیرند.
نظر شما