چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۰۸
کد خبر: ۹۷۹۷۷
|
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
به بهانه سالروز درگذشت علی شریعتی؛
خانه علی شریعتی در کوچه نادر نرسیده به خیابان فاطمی از سال ۱۳۸۵ به عنوان خانه موزه افتتاح شده است. در این خانه موزه اتاق کار شخصی علی شریعتی بازسازی و اسناد و مدارک آن از دوران تحصیل و مکاتابات محرمانه با ساواک جمع آوری شده است. می‌توانید به بهانه سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی این خانه موزه را بیشتر بشناسید.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، خانه موزه دکتر علی شریعتی یکی از مراکز سازمان فرهنگی هنری است که به بهانه سالروز درگذشت علی شریعتی در ۲۹ خرداد در این گزارش به معرفی این خانه موزه پرداخته‌ایم.
 
آنچه بر خانه‌ دکتر علی شریعتی رفته است
در سال ۱۳۵۲ خانواده‌ دکتر علی شریعتی از مشهد به این خانه نقل مکان می‌کنند. دکتر شریعتی اما پیش از طی ۱۸ ماه زندان انفرادی (منتهی به آخرین روزِ زمستانِ 1353) یک هفته‌ای در این خانه سکونت دارد و پس از آزادی از زندان نیز تا روز ۲۶ اردیبهشت ۱۳۵۶ (پیش از هجرت به لندن) در اتاق طبقه دوم این خانه زندگی می‌کند. احسان فرزند بزرگ خانواده که طی سال‌های 1355 تا 1358 به آمریکا می‌رود، پس از انقلاب، به خانه بازمی‌گردد، اما سه سال بعد در سال 1361 به‌همراه خواهرانش سوسن و سارا، خانه را به مقصد پاریس ترک می‌کنند. اما پوران شریعت‌رضوی (همسر) و فرزند کوچک خانواده (مونا) تا سال 1378 در این خانه زندگی می‌کنند، همچنین مادر پوران شریعت‌رضوی بین سال‌های 1356 تا پایان حیاتش در 1369 در این خانه زندگی کرد.

این خانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به محل گردهمایی‌های فرهنگی سیاسی تبدیل می‌شود. یکی از پر سر و صداترین جلسات زمانی است که حاج احمد خمینی، آیت‌الله لاهوتی و آیت‌الله تهرانی، سخنرانی می‌کنند که مجموعه‌ این سخنرانی‌ها در جزوه‌ای به نام «راه سوم» منتشر شده است.

برگزاری دو مراسم هجرت (۲۶ اردیبهشت) و شهادت دکتر علی شریعتی (۲۹ خرداد) و سامان‌دهی نوشته‌ها و چاپ کتاب‌های دکتر علی شریعتی توسط پوران شریعت رضوی، از دیگر رخدادهای مهم این خانه است.

معرفی خانه‌موزه‌ دکتر علی شریعتی

تبدیل خانه شریعتی به خانه موزه
در سال ۱۳۷۷ پس از تصویب لایحه‌ای در مجلس مبنی بر تغییر کاربری منازل اندیشمندان به خانه‌موزه، این خانه با اشیا، مبلمان و لوازم موجود به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری و از سوی شهرداری منطقه‌ 6 خریداری می‌شود.

در سال ۱۳۸۲، مقدمات ضدزلزله شدن این خانه توسط معماران سوئیسی فراهم می شود. با مقاوم شدن خانه، بخش‌هایی از خانه تغییر می کند. حمام، انباری و پلکان‌های پشت‌بام خانه که در کنار اتاق کار دکتر علی شریعتی قرار داشت در حال حاضر شکل اتاق خواب به‌خود گرفته است. آشپزخانه و حیاط خلوت از بین رفته و آبدارخانه و سرویس بهداشتی به‌جای آن ساخته شده است. سه اتاق خواب در طبقه‌ی بالا (در سمت چپ طبقه) تبدیل به فضای کنونی کتاب‌خانه و نیز سالن کنفرانس (که دو اتاق مجزا بود) شده است. حیاط و نمای ورودی خانه تغییر شکل داده است. در حیاط سورمه‌ای و فلزی بود. همچنین کاشی‌های کف حیاط و خانه تغییر کرده است. 

بخشی از اشیا و لوازم موجود در خانه، همان لوازمی است که همسر دکتر، از مشهد به این خانه منتقل کرده است مثل فرش‌ها، تلویزیون، تخت یک نفره‌ روسی، ضبط صوت، پشتی‌ها، تشک و لحاف دکتر، سماور، اشیای عتیقه، تخته‌های کتاب‌خانه دکتر، عکس‌ها، ماشین تحریر.

بخش باقیمانده‌ اشیا شامل مبلمان، میز تحریر، تخت دو نفره، پرده‌ها، فرش‌های سه متری و کمدها از جمله لوازمی است که بعد از اقامت در تهران، توسط پوران شریعت‌رضوی خریداری شده است. اتومبیل سرمه‌ای رنگ مسکوویچ  از دیگر یادگاری‌های دکتر علی شریعتی در این خانه است. 
این خانه‌موزه در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۳، به‌لحاظ شخصیت علمی، اجتماعی و ملی دکتر علی شریعتی که مدتی در آن ساکن بود، با شماره ۹۷۱۸ در فهرست آثار ملی ثبت و پس از بازسازی و ضدزلزله شدن، در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۵، افتتاح شد.

معرفی خانه‌موزه‌ دکتر علی شریعتی

بازسازی دوباره در سال ۹۴
در طول سال ۱۳۹۴، عملیات بازسازی خانه‌ موزه‌ دکتر علی شریعتی با جلب مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران و با هدف احیای روح و اصالت بنا به زمانی که مرحوم دکتر علی شریعتی در آن سکونت داشتند، سامان یافت.

معرفی خانه‌موزه‌ دکتر علی شریعتی



نظر شما