پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۸
کد خبر: ۹۷۹۸۳
|
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
استاد عثمان محمدپرست تجلیل می‌شود
برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» با حضور و تجلیل استاد عثمان محمدپرست پیشکسوت دوتار خراسان با هدف شناخت و بررسی موسیقی خراسان پنجشنبه ۳۱ خرداد در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» با حضور و تجلیل استاد عثمان محمدپرست پیشکسوت دوتار خراسان با هدف شناخت و بررسی موسیقی خراسان با حضور استادان و هنرمندان موسیقی پنجشنبه ۳۱ خرداد ساعت ۱۸ در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار می‌شود.
 
این برنامه با حضور محمد حقگو، عزیز تنها، ایوب سعیدی و عبدالله امینی و با تجلیل از استاد عثمان محمدپرست برگزار می‌شود و حقگو درباره تاثیرات و ویژگی‌های موسیقایی خطه خراسان سخنرانی می‌کند.
 
عثمان محمدپرست (زاده ۱۳۰۷ خواف) معروف به عثمان خوافی از استادان دوتار نوازی خراسان است. وی شکل ساز دوتار را تغییر داد و هفت، هشت پرده موسیقی به آن افزود.
     
در این برنامه موسیقی مقامی شرق خراسان با همراهی ساز دوتار (عزیز تنها) و آواز (عبدالله امینی) همچنین امید صابری با موسیقی شمال خراسان و همراهی سازهای دوتار (ایوب سعیدی)، کمانچه (امید صابری) و دایره (مهدی قیطاسی) اجرا می‌شود. 
 
عزیز تنها متولد صالح‌آباد تربت جام نوازنده و آهنگساز از بازماندگان موسیقی مقامی است. پدرش نیز از خنیاگران بنام خراسانی بوده است. وی علاوه بر محضر پدر، نزد استادان ذوالفنون و بیگلری پور بهره برده است. قریب به قطعه ارزشمند در فضای موسیقی مذهبی- آیینی نظیر «ماه شب‌افروز» و «قبله عاشقان» از وی منتشر شده است.
 
محمد حقگو متولد بیرجند موسیقی را با ساز سنتور در این شهر شروع کرد. وی تحصیلات خود را در دانشگاه موسیقی تهران به پایان رساند و نزد استادان رضا درمان، پشنگ کامکار و مجید کیایی، فرهاد فخرالدینی، علیرضا مشایخی موسیقی را فرا گرفت.
عبدالله امینی خواننده مقامی از تربت جام تا کنون ۲۰ آلبوم موسیقی نظیر مهر حق، گلزار، سوخته هجران منتشر کرده است. 
 
ایوب سعیدی برگزیده موسیقی نواحی ایران در جشنواره فجر سال ۱۳۷۹، همکاری با رادیو تلویزیون خراسان و گردآوری موسیقی شمال خراسان را در رزومه هنری خود دارد. وی همچنین نماینده انجمن صنفی هنرمندان موسیقی خراسان در قوچان است و نزد فریدون غلامی، جعفر رحمانی، روشن گل افروز (مکتب گلیان شیروان)، حسین به بی (نوازنده دایره)، بخشی قلی پور (دوتار)، استادخان محمد آدینه (قمشه)، حسین عزیزی (خواننده کرمانج)، بخشی انا مراد رستگاری و بخشی آشور گلدی گرکزی نیز تلمذ کرده است.
 
علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند به فرهنگ‌سرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۲۰-۲۲۸۷۲۸۱۸ داخلی ۱۲۲ تماس بگیرید.     
نظر شما