شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۱
کد خبر: ۹۷۹۸۴
|
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
در شصت و سومین نشست مهارت‌های زندگی در فرهنگ‌سرای کار عنوان شد
فرهنگ‌سرای کار و تعاون به منظور گسترش فرهنگ حلم، صبر و آرامش و مهربانی با رویکرد چشم‌انداز خانواده اسلامی و تحکیم بنیان خانواده، کارگاه آموزشی «مهارت‌های زندگی» را روز دوشنبه ۲۸ خرداد ماه برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شصت و سومین نشست از سلسله نشست‌های آموزشی مهارت‌های زندگی با حضور محمد مکی دانشجوی دکتری روانشناسی با موضوع: معرفی و بررسی ۱۰ مهارت اصلی زندگی، ویژه زندگی امروز با مؤلفه های: خودآگاهی، همدلی، روابط بین فردی، ارتباط مؤثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، حل مسئله، تصمیم‌گیری، تفکر خلاق و تفکر نقادانه برگزار شد.

در آغاز این نشست محمد مکی کارشناس برنامه به ارائه تعریف مهارت زندگی از دیدگاه یونسکو و یونیسف پرداخت و گفت: چگونگی مقابله با چالش‌های زندگی و کنار آمدن با آن را مهارت زندگی می‌گویند که خودآگاهی، همدلی، روابط بین فردی، ارتباط مؤثر، مقابله با استرس و... از جمله این مهارت‌هاست.

 وی در ادامه به شرح و توضیح چهار مهارت اول پرداخت و گفت: مهارت خودآگاهی نخستین مهارت از مهارت‌های ۱۰ گانه است. در مهارت خود آگاهی فرد به شناخت درست و واقع‌بینانه‌ای از خود دست می‌یابد و به نقاط ضعف و مثبت خود، افکار غلط از ذهن بیرون انداختن، تغییر حال بد به حال خوب، نگرش خوب و نگاه مثبت به دیگران دست می‌یابد.

مکی گفت: در مهارت همدلی انسان درک درستی از دیگران پیدا می‌کند، قبل از هر تصمیم شرایط را بررسی می‌کند. یاد می‌گیرد که با شرایط فعلی و محیط سازگاری داشته باشد و اطرافیان را با شرایط و ویژگی‌هایی که دارند درک کند.

وی افزود: در روابط بین فردی، فرد یاد می‌گیرد که تشخیص به موقع در مورد پیشگیری ناسالم داشته باشد، به دیگران بر میزان پذیرش و ظرفیت آنان خدمات ارائه کند. چیزی که به بدن زیان می‌رساند استفاده نکند، مشارکت خوب داشته باشد، کسی را تهدید نکند، به کسی خبر بد ندهد و برای مهارت ارتباط مؤثر تلاش می‌کند.

مکی همچنین گفت: انسان باید ارتباط کلامی و غیر کلامی مناسب با اطرافیان داشته باشد، در گفت‌وگو با دیگران ابتدا خوب گوش کند و بعد پاسخ صحیح و منطقی بدهد.  

وی در پایان برنامه به پرسش‌های حاضران درباره مباحث این نشست پاسخ داد.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره برنامه‌های فرهنگ‌سرای کار و تعاون می‌توانند با شماره تلفن: ۶۶۰۲۹۰۶۰ تماس بگیرند.
نظر شما