سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۲۰
کد خبر: ۹۷۹۹۲
|
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
حضور پررنگ مردم در «ضیافت باران»هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن، ماه رمضان است.* در استقبال این بهار، که به جد بهاران‌تر از بهار طبیعت است، ما تمام همت خود را در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به کار بستیم تا عطر و رنگ آن را آن گونه که شایسته است و به شکوه، ترسیم کنیم.

در نخستین قدم نام «ضیافت باران» را برای مجموعه برنامه‌هایمان برگزیدیم. نامی که دنباله دیگر برنامه متمرکزمان «منتظران باران» (شادیانه‌هایی به مناسبت عید نیمه شعبان) بود. 

«ضیافت باران» همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، در روزهایی که باران رحمت الهی آسمان شهرمان را رنگ دیگری زده بود، در سطح پایتخت اسلامی‌مان برگزار شد. رویکردمان از ابتدا بر این بود تا برنامه‌هایمان را با حضور پررنگ مردم چه در مقام اجرایی و چه در جایگاه مخاطب برگزار کنیم. خیرین در این 30 روز و در «ضیافت الحسین(ع)» در میدان آیینی امام حسین(ع)، با افطاری ساده روزانه پذیرای بیش از ۳۵۰۰ روزه‌دار بودند. از همین مردمان نازنین، جمعی نیز برای اولین بار و در سحرگاهان، در منازلشان همراه «با رهروان سحر» شدند و از پاکبانان، کارکنان اورژانس، آتش‌نشان‌ها و سایر خدمات‌رسانان شهر تهران در وعده سحری پذیرایی کردند.

بهره‌‏مندی از زبان هنر هم جلوه‌ای دیگر به مفاهیم عمیق دینی بخشید و در شب‌های شعر «سبوی عاشقان» و با حضور برترین شاعران آیینی در رثای حضرت خدیجه(س)، امام خمینی(ره) و امیرالمؤمنین(ع) در فرهنگ‌سراهای اندیشه و ارسباران، فضای معنوی ایجاد شد و علاوه بر این، اجرای نمایش محیطی «دریادلان»، به یاد شهدای غواص، در محوطه تئاتر شهر از سر گرفته شد. 
همچنین، تلاش کردیم تا از میهمانان کوچک این ضیافت بزرگ نیز غافل نشویم. «سحرخیزان کوچک» برنامه‌ای بود که در سطح مناطق ۲۲گانه برگزار شد تا نخستین لحظات روزه‌داری کودکان را کنارشان جشن بگیریم. در کنار آن با برنامه «ستایش عاشقی» روزه‌مان را در کنار خانواده شهدای مدافع حرم باز کردیم و به ستایش صبر و منش و فرهنگ این خانواده‌های عاشق پرداختیم.

در ماه قرآن اما آنچه ما را راهنما بود، قرآن بود. جزء خوانی قرآن کریم جزء جدا نشدنی برنامه‌های مدون ما بود که به صورت ویژه در میدان امام حسین(ع) و نیز در سطح سایر مراکزمان در دیگر نقاط شهر، با استقبال بی‌نظیر مخاطبان روبه‌رو شد. هفدهمین همایش «عمری با قرآن» و تجلیل از ۷ پیشکسوت قرآنی نیز در ادامه همین روند برگزار شد.

در روز همراهی با کودکان مظلوم قدس شریف، در روزی که به نام ایشان بود، روزی که شکوه روزه‌داری است، با برپایی «فرهنگ‌سرای قدس» بار دیگر در کنار مردم بودیم تا پیوند و اتحاد مسلمانان را علیه جنایات صهیونیست‏ها در نوار غزه و کشتار غیرنظامیان اعم از زن و مرد و کودک و حتی امدادگران و نیز انتقال موهن سفارت آمریکا به قدس شریف، را به بهترین شکل نمایش دهیم. 
در ادامه هم که مسئولیت ستاد تبلیغات کمیته فرهنگی و تبلیغات ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر به ما محول شد، تلاش کردیم با ادامه دادن همین مسیر، جشن باشکوهی را برای پایان این ماه عزیز برگزار کنیم. 

جدا از استقبال مردم روزه‌دار تهران از مجموعه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری، آنچه ما را در این مسیر پر مخاطره و تهاجم فرهنگی استوار می‌کند و خستگی را از دیدگان همکاران من می‌زداید، این است که بدانیم مسیر را اشتباه طی طریق نمی‌کنیم و در نهایت به نشانی درست می‌رسیم.
آنچه از بیانات یگانه راهنمای ما برمی‌آید، آنچه از نخستین خطبه مقام معظم رهبری در نماز عید سعید فطر مستفاد می‏‌شویم و تأکید ایشان بر گسترش سنت افطاری‌های ساده در مساجد و معابر عمومی و اشاره ایشان به سنت مستحسن جزء خوانی قرآن کریم، مایه دلگرمی ما در این مسیر است. مایه امیدمان تا به حقیقت، میدان کار را میدان مسابقه بدانیم، و در کنار مردم تلاش کنیم تا معنویت ماه مبارک رمضان را حفظ کنیم و  در مقابل سیاست‏هایی که می‏خواهند انسان‏ها را از معنویت دور کنند و در مقابل دنیای رونده‌ به سمت فساد و انحطاط معنوی بکشانند، بایستیم.

۱. پیامبرِ خدا (ص): لکلّ شی‌ءٍ ربیع و ربیع القرآن شهرُ رَمَضان

نظر شما