چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۰۹
کد خبر: ۹۷۹۹۳
|
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
در نشست آسیب‌شناسی بازاریابی صنعت پوشاک کشور مطرح شد
رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران در نشست آسیب‌شناسی بازاریابی صنعت پوشاک کشور در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی گفت: برندهای سطح پایین وارداتی بازار فروشگاه‌های کوچک را گرفته‌اند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست آسیب‌شناسی بازاریابی و ارتباط با بازار در صنعت پوشاک کشور در نشست و هم‌اندیشی فصلنامه اسلوب روز دوشنبه ۲۸ خرداد ماه با حضور جمعی از فعالان و نمایندگان صنفی این صنعت از جمله رضائیان فعال و تولید کننده پوشاک، مجید افتخاری عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف پوشاک، منصور تیرگر رییس پژوهشکده اتحادیه صنف پوشاک و علی غفاری خسروشاهی کارشناس و فعال حوزه بازاریابی در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.

کارشناسان این نشست درباره مسائل و مشکلات پیش روی بازار پوشاک در داخل کشور و راهکارهای اصلاحی برای تولیدکنندگان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در ابتدای جلسه خسروشاهی با تاکید بر نامناسب بودن اکوسیستم مد و طراحی در کشور، فضای حاکم اکوسیستم طراحی را غیر قابل قبول ارزیابی کرد و عنوان کرد: وجود فضای مناسب عرضه و رقابت در طراحی یکی از جدی‌ترین مسائل حاکم بر صنعت پوشاک کشور است. ما هنوز فاصله به شدت زیادی با تاثیرگذاری در طراحی مد دنیا داریم، ولی در حال حاضر حتی طراحی‌های در خور برای بازار داخل هم وجود ندارد.

رضائیان فعال و تولید کننده پوشاک از در اختیار قرار نگرفتن مجوزهای لازم برای طراحان داخلی و بومی برای ارائه نمایش، تبلیغ، فرهنگ و سلیقه سازی انتقاد کرد و با اشاره به وجود شبکه‌های اجتماعی و در دسترس بودن آن و نقش مؤثر ماهواره‌ها برای طراحان خارجی از تاثیرگذاری طراحان خارجی در محافل گوناگون و در مهندسی سلیقه اجتماعی و فرهنگ مد ملل مختلف صحبت کرد.

وی افزود: مسئله جدی دیگر در موضوع صنعت پوشاک، نگاه سنتی و تولید محور در اغلب فعالان این حوزه است. این نگاه یعنی ما همچنان در تلاش هستیم تولیداتی را به فروش برسانیم که لزوماً رضایت مشتری را برآورده نمی‌کند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که نگاه تولید محوری دیگر به هیچ عنوان برای بقا و رشد هیچ بنگاهی در دنیا پاسخگو نیست.

منصور تیرگر رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران با بیان اینکه برندهای سطح پایین وارداتی، بازار فروشگاه‌های کوچک را گرفته‌اند، افزود: ۱۵ هزار واحد خرده‌فروشی پوشاک در سطح استان تهران وجود دارد که این فروشگاه‌ها بازوی فروش تولیدات داخلی بودند و اشتغال ایجاد می‌کردند، اما با ورود برندهای پوشاک وارداتی بازار فروش تولیدات داخلی از بین رفته است. 

وی با بیان اینکه دشمن نقطه‌ای را مورد هدف قرار داده که باعث فروپاشی تولید داخل می‌شود، بیان کرد: تولیدکننده سکوی عرضه ندارد و محل عرضه تولیداتش واحدهای صنفی خرد است، بنابراین وقتی این واحدها در اختیار برندهای خارجی قرار می‌گیرد، قطعاً تولید از بین می‌رود. 

تیرگر درباره دستورالعمل‌های اجرایی صنعت پوشاک افزود: هر دستورالعملی نیاز به کار کارشناسی دارد و باید فعالان و کارشناسان بازار مربوطه مکانیزم دستورالعمل را ارائه دهند و دائما با رصد وضعیت بازار خطاهای دستورالعمل تصحیح شود و نباید یک دستورالعمل به یک قانون مادام‌العمر تبدیل شود.

رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک بیان کرد: ما در بخشی از تولیدات پوشاک از جمله شلوار جین، پولیور، پارچه‌های تی‌شرتی و جوراب خودکفا هستیم و تولید ما مازاد بر مصرف است. 

وی افزود: وقتی تولید کالایی در کشورها مازاد بر نیاز داخلی است، دولت‌ها وارد عمل می‌شوند و با رایزنی با کشورهای هدف صادراتی از جمله پایین آوردن تعرفه‌های گمرکی و انعقاد قراردادهای مختلف بخشی از بازار آن کشورها را به دست می‌آورند.

در پایان مجید افتخاری عضو انجمن صنایع پوشاک ایران و رییس هیئت مدیره شرکت توسعه فروش و صادرات پوشاک ایران عنوان کرد: صنعت پوشاک کشور در شرایط حساسی قرار دارد و رو به سمت نابودی است. اگر سری به بازارهای شهر بزنید، متوجه می‌شوید که تقریباً هیچ برند داخلی در مجتمع‌های تجاری شعبه‌ای ندارد، چرا که این مجتمع‌های تجاری واحدهای خود را به قیمت درصدی از فروش در اختیار برندهای خارجی قرار می‌دهند اما برندهای داخلی با اجاره‌هایی بالا و کمرشکن امکان رقابت در این مجتمع‌ها را به دست می‌آورند.

عضو انجمن صنایع پوشاک ایران درباره تعداد برندهای مجوز گرفته در کشور هم گفت: تا به حال تنها ۱۷ برند پوشاک توانستند مجوز فعالیت در کشور را بگیرند که در این 17 برند نام‌های آشنا و معروف کمتر دیده می‌شود و اکثر برندهای ایتالیایی و اسپانیایی و بعضاً آمریکایی که در بازار می‌بینید، هیچ‌کدام با مجوز فعالیت نمی‌کنند.

افتخاری درباره علت عدم توانایی رقابت برندهای داخلی با خارجی افزود: ما هیچ مشکلی با فعالیت برندهای خارجی در کشور نداریم، البته به شرطی که در شرایطی برابر برای پرداخت عوارض، مالیات و باقی هزینه‌های دولتی فعالیت کنیم. در حال حاضر برای مثال در سال ۹۶ حدود ۶۱ میلیون دلار واردات پوشاک داشتیم که اگر این را به حدود ۳۰۰ مغازه تنها یک برند تقسیم کنیم، نشان می‌دهد که سود این برندها بایستی خیلی کمتر از آن باشد که حتی بتوانند هزینه فروشنده‌های خود را تأمین کنند، چه برسد به اجاره مغازه‌های به اصطلاح لاکچری که در محله‌های گران‌قیمت شهر باید بپردازند. یعنی به راحتی می‌توان فهمید که تخلفی در حال صورت گرفتن است.

نشست آسیب‌شناسی بازاریابی و ارتباط با بازار در صنعت پوشاک کشور دوشنبه ۲۸ خرداد ماه ساعت ۱۷ تا ۲۰ در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی با حضور استادان مطرح کشور در این حوزه برگزار شد.


نظر شما