شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۶
کد خبر: ۹۸۰۱۳
|
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
کارگاه طب ایرانی بهارنارنج سه‌شنبه ۲۹ خرداد با حضور سپیده اسدی با موضوع دلایل برتری استفاده از داروهای گیاهی و عوارض داروهای شیمیایی برگزار شد.
کارگاه طب ایرانی بهار نارنج در خانه فرهنگ نوردانشبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، خانم سپیده اسدی کارشناس برنامه در ادامه موضوع تشخیص مزاجها به مبحث «دلایل برتری استفاده از داروهای گیاهی» اشاره کرد و گفت: چون ماده موثره موجود در داروهای گیاهی به دلیل همراه بودن آنها با مواد دیگر موجود در گیاه همواره از حالت تعادل بیولوژیک برخوردار است، لذا در بدن انباشته نمی‌‏شود و اثرات جانبی به دنبال ندارد. بنابراین از امتیاز بالاتری نسبت به داروهای شیمیایی برخوردار است. داروهای گیاهی از آنجا که محصول طبیعی هستند، با سرعت تاثیرپذیری بالا در اعضای بدن که جزئی دیگر از همین طبیعتند، هماهنگی دارند. از این جهت مصرف زیاد یا کم گیاه، اثرات مخربی ندارد. برخی  از بیماریها مثل: جذام، برص و سالک، فقط با داروهای گیاهی درمان می‏شوند. 

وی اضافه کرد: داروهای گیاهی هزاران سال توسط انواع دانشمندان مورد تجویز قرار گرفته‏‌اند و امتحان خود را پس داده‏‌اند. 

موضوع دیگر که کارشناس برنامه به آن اشاره داشت درمورد عوارض شیمیایی داروها بود، وی در این‌باره گفت: خداوند بعد از خلقت بشر برنامه‏‏هایی جامع برای زندگی در فطرت ما جایگزین کرد. بعد توسط انبیا این برنامه را به ما تعلیم داد. حال اگر ما این برنامه را انجام بدهیم به تعادل خواهیم رسید و سالم خواهیم ماند. انسان از زمانی که از خداوند دور شد و از طبیعت فاصله گرفت این نظام از بین رفت. مثلاً از زمانی که سبوس گندم گرفته شد بسیاری از بیماریها به سراغ‌مان آمد. ولی در طب سنتی با ارائه یک شیوه سالم می‏توان تعادل را حفظ کرد و سلامتی را به دست آورد.
 
این کارشناس طب سنتی اضافه کرد: مهم‌ترین ویژگی طب سنتی این است که ریشه در وحی دارد و مطابق با فطرت می‏باشد. طب رایج  از این موارد دور شد، بنابراین نتیجه کامل را از آن  نمی‏گیریم. تا قرن 16 میلادی کتابهای پزشکی ایرانی، مرجع علم پزشکی دنیا بود. در این قرن یک شیمیدان کتاب قانون را سوزاند و گفت: دارو و درمان باید از طریق آزمایشگاه‌ها صورت بگیرد. طب رایج در برابر بیماری‌های مزمن مثل بیماریهای قلبی، سرطان، آرتروز و... هیچ درمان قطعی ندارد. لازم است بدانیم که اولین پزشکی که اهورا مزدا به حضرت زرتشت معرفی می‏کند، تریتا نام دارد. خداوند به عنوان دارو، 10000 گیاه و یک کارد مرصع به او هدیه می‏دهد. خود حضرت زرتشت پزشکی می‏کرده‏اند و مکتبی به نام اکباتان بنا می‏نهند که پزشک تعلیم می‏دهد و فیثاغورث از شاگردان او به شمار می‏آید. طب اخلاط چهارگانه مربوط به یونان و بقراط نیست بلکه یک طب کاملاً ایرانی است. دکتر مصطفوی (ایشان اول پزشک، بعد شیمیست بودند و بعد به طب سنتی روی آوردند) ایشان تحقیق کردند که این شرکت‌های داروئی از مضرات داروها چیزی نمی‏نویسند و به مردم نمی‏گویند، مثلاً دارویی مثل میلتان با اینکه تحریم شده بود، در بروشور آن چیزی نوشته نشده بود. دکتر مصطفوی می‏گوید: طبابت به تجارت و شرارت تبدیل شده، ویزیتورهای کارخانه‌های داروسازی با مهارت و با جملات فریبنده این داروها را تبلیغ می‏کنند و بابت آن ثروت‌های کلانی هم به جبیب می‏زنند. در ادامه جلسه کارشناس برنامه به خواص دارویی تعدادی از گیاهان دارویی اشاره داشت و گفت: سنبل‌الطیب گیاهی است علفی و چند ساله که ساقه آن به طور عمودی تا ارتفاع دو متر بالا می‏رود. این گیاه به صورت وحشی در جنگل‌های کم‌درخت، در حاشیه جویبارها و گودال‌ها در بیشتر مناطق آسیا و ایران می‏روید. ریشه سنبل‌الطیب از نظرطب قدیم ایران گرم و خشک است. این گیاه اثر ضد تشنج دارد، در رفع ناراحتی‌های عصبی و هیستری مفید است، ضد اسپاسم و آرام بخش است، تب‌بر است، بی‏خوابی را درمان می‏کند، ضد کرم معده و روده است، ضد هیجان است، میگرن را برطرف می‏کند، برای برطرف کردن دلهره، تشویش و نگرانی مفید است، در درمان بیماری مالیخولیا اثر مفید دارد، در برطرف کردن درد سیاتیک موثر است، سکسکه مداوم را از بین می برد، درد سینه را برطرف می‏کند، استفراغ را برطرف می‏کند، در معالجه مرض قند موثر است، گرد سنبل‌الطیب را روی زخم‌ها بپاشید التیام می‏یابند. وی در ادامه گیاه بومادران را معرفی کرد و گفت: در ایران دوگونه‌ی بومادران زرد و بومادران سفید وجود دارد. نوع سفید آن بیشتر خاصیت دارویی و نوع زرد آن خاصیت ضد حشره دارد. همچنین زیاده‌روی در خوردن بومادران، موجب سر درد و سرگیجه می‏شود. مصرف بومادران لخته‌های خون در رگ‌ها را از بین می‏برد و از ایجاد لخته در رگ‌ها جلوگیری می‏کند، لذا برای جلوگیری از سکته، داروی مناسبی است. مردانی که عرق بدبو دارند، عرق یا دمنوش بومادران مصرف کنند، بوی بد عرق از بین می‏رود. در بیماری‌های سخت مانند سرطان، مصرف دمنوش این گیاه باعث بهبود حال بیمار و جلوگیری از گسترش عوامل بیماری می‏ شود

.انتهای برنامه نیز به پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان با کارشناس برنامه پرداخته شد.  
نظر شما