پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۵
کد خبر: ۹۸۰۸۱
|
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
موافقان و مخالفان پخش فوتبال در سینما چه می‌گویند؟
بعد از استقبال مردم از نمایش بازی‌های تیم ملی ایران در سینماها، نظرات مثبت و منفی پخش فوتبال در سینما را مرور می‌کنیم.
سینما برای فوتبالبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ نمایش بازی‌های جام‌جهانی فوتبال در سینماها واکنش‌های فراوانی را در میان اصحاب رسانه برانگیخت. پس از پخش بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران، برخی از این واکنش‌ها را مرور می‌کنیم:

 + عبدالله علیخانی: فرصتی برای آشنایی با فیلم‌ها
عبدالله علیخانی پخش کننده و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دشمن زن» که اکران خود را همزمان با جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ آغاز کرده از موافقان پخش فوتبال در سینماهاست، او درباره تاثیر فوتبال بر فروش و استقبال از فیلم‌ها گفت: فیلم‌سازان قبل از اکران فیلمشان پیش‌بینی تاثیر جام‌جهانی فوتبال بر میزان استقبال از فیلمشان را داشته‌اند. آمدن مردم به سینماها این امکان را فراهم می‌کند تا با فیلم‌های در حال نمایش بیشتر آشنا شوند. البته شورای صنفی نمایش اگر بخواهد عدالت را رعایت کند باید تدابیری بیندیشد که کمکی به فیلم‌هایی که اکنون روی پرده سینما هستند، بشود و از آنها حمایت کند.

- مصطفی کیایی: استادیوم را هم به پخش فیلم اختصاص بدهند
مصطفی کیایی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «چهارراه استانبول» که تهیه کنندگی فیلم «در وجه حامل» دیگر فیلمی که همزمان با جام جهانی در حال اکران است را نیز بر عهده دارد از مخالفان سرسخت این طرح است. او می‌گوید: من اصلا با این موضوع موافق نیستم و به نظرم کار درستی هم نیست چون فوتبال و سینما هر کدام جای خود را دارند و قرار نیست در سالن سینما فوتبال پخش شود که اگر این طور باشد استادیوم آزادی را هم به ما بدهند تا در آن فیلم اکران کنیم.

+ علی سرتیپی: آیا کاهش مخاطب فقط به خاطر فوتبال است؟!
علی سرتیپی تهیه‌کننده، پخش کننده و مدیر پردیس سینمایی کوروش از موافقان این طرح است. او در این رابطه گفت: قطعا شروع جام جهانی فوتبال تاثیر منفی بر فروش گیشه فیلم‌های سینمایی گذاشته است و روزهایی که ایران بازی داشت به شدت با کاهش مخاطب مواجه شدیم. البته در روزهای دیگر نیز استقبال از سینماها تفاوت چندانی نداشت بنابر این باید بررسی شود تا ببینیم آیا مشکل دیگری هم وجود دارد یا فقط تاثیر فوتبال است؟! سینماها در خردادماه امسال نسبت به خرداد سال گذشته‌ کاهش فروش نداشتند اما به لحاظ تماشاگر با افت مواجه شدیم. در این میان استقبال از پخش فوتبال در سینماها بسیار فوق العاده بوده حتی شاید به طنز بتوانیم بگوییم شرایط فروش و پیش فروش بلیت‌ بازی‌ها در سینما با زمانی که یک شرکت خودرو سازی سایتش را برای فروش خودروهایش باز می‌کند، برابری می‌کند. 

-علی هیربد: نمایش فوتبال باعث آسیب به اموال سینما می‌شود
علی هیربد مدیر سینما «فرهنگ» نیز با نمایش فوتبال در سینما مخالف است و عقیده دارد: این نمایش ها جنبه منفی برای خود سینما دارد زیرا پخش بازی‌های حساسی مثل بازی‌های ایران باعث ایجاد هیجانات زیادی در تماشاچی می‌شود و گاهی این هیجانات قابل کنترل نیست و به اموال سینما صدمه وارد می‌شود. به نظر من پخش بازی‌ها در سالن سینما مناسب نیست و نمایش این بازی‌ها باید در محوطه‌های باز مثل پارک‌ها و یا حتی پارکینگ سینماها صورت بگیرد.

+ رضا سعیدی‌پور: فقط یک بازی در زمان اکران فیلم‌ها بود
رضا سعیدی‌پور مدیر پردیس سینمایی آزادی نیز از موافقان بود.  او با تاکید بر اینکه بحث فوتبال برای ما به یک مساله ملی تبدیل شده است گفت: در ایام جام جهانی تمام فکر مردم را بازی‌های فوتبال و به خصوص بازی‌های تیم ملی ایران شکل می‌داد؛ سینما هم از این امر مستثنی نیست و قطعا جام جهانی فوتبال تاثیر مستقیمی بر سینما گذاشته و فروش‌ها را تنزل داده است. اما توجه به این نکته ضروری است که بین بازی‌های پخش شده در سینماها فقط یک بازی در زمان اکران فیلم‌ها بوده است و دیگر بازی‌ها که از ساعت ۱۰ به بعد هستند در واقع در زمان تعطیلی بیشتر سینماها هستند. بنابر این سینماها از یک فضای خالی استفاده کرده‌اند و مردم را به سینما کشانده‌اند و نه در اوج کاری سینما. در مدت زمانی که هم مردم در سینما هستند به دلیل وجود تبلیغات مختلف، مخاطب از فیلم‌های روز سینما اطلاع پیدا می‌کنند. بنابر این همه اهالی سینما از این اتفاق نفع می‌برند و حتی قرار است تهیه کنندگانی که در این سانس‌ها فیلم داشتند بخشی از عواید فروش بازی‌ها به آنها اختصاص پیدا کند. نکته پایانی هم این است که شرایط فروش بلیت‌ها در سینمای ما به شیوه‌ای است که اگر همان فیلم قرار بود اکران شود، شاید تعداد مخاطبان آن به سختی به یک عدد دو رقمی می‌رسید.

نظر مردم؛ فروش حیرت انگیز سینماها از پخش بازی‌های تیم ملی ایران در جام جهانی
پخش مسابقه فوتبال ایران مراکش، ایران اسپانیا و ایران پرتغال در سینماهای کشور که با استقبال بسیاری از مخاطبان روبه‌رو شد، بیش از ۹۰ هزار بلیت فروخته شد که این میزان به رقم فروش بیش از یک و نیم میلیارد تومان می‌رسد.
از این تعداد بیش از هفتاد درصد سالن‌های پخش بازی‌ها در تهران بوده‌اند و تقریبا تمام بلیت‌های سینماها هم فروش رفته است.
این استقبال مردمی از نمایش بازی‌ها در سینماها نشان می‌دهد مردم نیز از موافقان پخش زنده فوتبال در سینماها هستند.
بازی فوتبال ایران-پرتغال در حدود ۸۰ سالن سینمایی در کشور به نمایش درآمد و از این طریق ۳۰ هزار بلیت فروش رفته است بنابراین می‌توان گفت که این بازی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان فروش داشته است.
سینماهای کشور روی هم بالای یک و نیم میلیارد تومان از این سه بازی به دست آورده این درحالی است که بازی اول در ۷۵ سالن سینمایی، بازی دوم در حدود ۹۰ سالن سینمایی و بازی سوم مقداری کمتر از بازی قبل و در ۸۰ سالن به نمایش درآمد که یکی از علت‌های آن می‌تواند این باشد که برخی سینماها نتوانستند برای پخش بازی آخر تیم ملی مجوز نمایش بگیرند.
تاکنون گزارشی از خسارت به سینماها نداشته‌ایم و بعد از این نیز قرار است دو بازی نیمه نهایی و یک بازی فینال جام جهانی هم در سینماها نمایش داشته باشند. نکته دیگر هم این است که بازی‌ ایران در استادیوم آزادی هم به نمایش درآمد که حدود ۲۰ هزار بلیت برای استادیوم «آزادی» از طریق «سینماتیکت» فروش رفته است.

نظر شما