شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۰۸
کد خبر: ۹۸۱۲۴
|
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار می‌شود؛
دومین دوره مسابقات حفظ موضوعی قرآن کریم همراه با اهدای جوایز نفیس با رقابت نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار می‌شود.
دومین دوره مسابقات حفظ موضوعی قرآن کریم
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ ناصر امین‌زاده رییس فرهنگ‌سرای گلستان از برگزاری دومین دوره مسابقات حفظ موضوعی قرآن کریم خبر داد و گفت: دومین دوره مسابقات گروهی حفظ موضوعی قرآن کریم ویژه دختران و پسران ۱۳ تا ۱۵ سال به همت فرهنگ‌سرای گلستان برگزار می‌شود. 

وی افزود: طرح این مسابقه، طی چندین نشست با حضور جمعی از فرهیختگان، علاقه‌مندان و فعالان به مباحث قرآنی و تفسیر قرآن کریم با هدف تربیت قرآنی و دینی نوجوانان و انس آن‌ها با قرآن کریم ارائه شد و به یاری خداوند، این طرح در قالب مسابقات حفظ موضوعی قرآن کریم برگزار می‌شود. غرض اصلی در این مسابقه، آگاهی، شناخت و درک آیات موضوعی و مفاهیم آن است تا با دانستن و فهمیدن، نه صرف خواندن و قرائت، مقدمه زندگی قرآنی براساس معرفت و محبت فراهم آمده و مخاطبان بیشتر از پیش با آموزه‌های قرآنی آشنا شوند. 

امین زاده ضمن اشاره به اهمیت حفظ آیات قرآن به صورت موضوعی گفت: این طرح، منطبق بر اهداف‌ تربیتی این رده سنی و با در نظرگرفتن موضوعاتی مانند مراحل رشد، انتظارات و نیازهای جوانان طراحی شده است و در آن موضوعاتی مانند انس‌ دینی، معرفت، آشنایی و عمل به آموخته‌های قرآنی و خودجوشی مخاطب مدنظر قرار گرفته است. در این برنامه، توجه ویژه‌ای به آیات موضوعی قرآن کریم به خصوص انس دینی با قرآن از طریق شیوه‌ای جدید و نشاط‌ آور شده است. 

رییس فرهنگ‌سرای گلستان گفت: عمل به آموزه‌های قرآنی و دینی مسئله‌ای است که باعث شد ما این طرح را در اولویت برنامه‌های تابستانی فرهنگ‌سرای گلستان قرار دهیم. به نظر ما و فعالان حوزه قرآن، برگ برنده اجرای این برنامه، تمرکز بر آشنایی با آیات موضوعی و کاربردی و فهم قرآن کریم است. 

امین زاده به  برگزاری دوره اول این مسابقات در سال گذشته اشاره کرد و ضمن موفقیت‌آمیز خواندن آن گفت: اولین دوره این مسابقات پس از بررسی های لازم و بنا به اقتضا و شرایط سنی مخاطبان برای کودکان ۷ تا ۹ سال به درخواست گروهی از عزیزان در سال ۹۶ با شرکت حدود ۲۵۰ کودک قرآنی برگزار شد که مورد استقبال گسترده‌ای قرار گرفت. لذت این توفیق بزرگ، انگیزه‌هایمان را افزون ساخت تا مسابقات امسال را نیز به همین شیوه و با سبکی جدید، تنظیم و اجرا کنیم.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ بیان کرد: امیدواریم بتوانیم در جهت ترویج فرهنگ قرآنی، گامی هرچند کوچک برداریم و این تلاش ناچیز مورد قبول خداوند قرار گیرد. از آنجایی که حفظ کل قرآن یا یک سوره قرآنی به صورت کامل برای تمامی افراد و اقشار امکان پذیر نیست، بدون تردید حفظ آیات موضوعی و کاربردی و تدبر پیرامون آن برای فهمیدن پیام‌ها، رهنمودها و رعایت موازین اسلامی آن امری ضروری است. 

وی افزود: شرکت‌کنندگان در جریان این طرح، با آیات کاربردی در زندگی و آموزه‌های مترقی قرآن آشنا شده و می‌توانند در زندگی روزمره خود از این آیات و مفاهیم استفاده کنند. همان طور که در سوره ص آیه ۲۹، خداوند متعال کسانی را که تنها به قرآئت قرآن می‌پردازند، به ظواهر و الفاظ بسنده می‌کنند و به مفاهیم و اسرار نهفته در بطن آن آیات توجه ندارند، مورد نکوهش قرار داده است.

دختران و پسران در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال و علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند تا ۱۷ تیر به دبیرخانه این مسابقات به نشانی نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، فرهنگ‌سرای گلستان مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۷۷۸۱۵۱۷۳ تماس بگیرند.

علاقه‌مندان پس از ثبت نام، منابع سوالات را در قالب بروشوری که شامل ۴۵ آیه از قرآن با موضوعاتی از قبیل عمل صالح، اخلاص، نیکی به پدر و مادر، کنترل خشم، تمسخر، صرفه جویی، سخن چینی و... دریافت می‌کنند و همان آیات با موضوعات مرتبط را حفظ کرده و در روز مسابقه به صورت گروهی به سوالات پاسخ می‌دهند. 

زمان برگزاری مسابقه هفته اول مردادماه است و به برندگان مسابقه که جمعا در گروه دختران و پسران ۱۸نفر می‌شوند جوایز نفیسی اهدا می‌شود. به نفر اول در هر گروه سنی، ۳۵۰ هزارتومان، نفر دوم ۲۵۰ هزار تومان و نفر سوم ۱۵۰ هزار تومان  جایزه نقدی اهدا می‌شود.

نظر شما