سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۱
کد خبر: ۹۸۱۲۷
|
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با «هفته حقوق بشر» برنامه‌های مناسبتی در زمینه‌های مختلف همچون؛ نمایشگاه، پخش مستند و نمایشنامه خوانی برگزار می‌کند.
برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در هفته حقوق بشربه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، وقتی تقویم را ورق می‌زنیم در هفته دوم تیر در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به اتفاق‌های پرحادثه‌ای بر می‌خوریم که هر یک از آنها کافی است به دلیل جنایاتی که با حمایت مدعیان جهانی در حق مردم ایران شده است، آسودگی را از وجدان بشریت بگیرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی که در۶ تیر سال ۱۳۹۴ داشتند درباره حادثه خونین هفتم تیر و جنایت‌ آمریکایی‌ها فرمودند: «از هفتم تیر تا دوازدهم تیر شما ببینید چقدر ترور، قتل عام و کشتار انجام شد؟ به تعبیر بعضی دوستان، خوب است این هفتم تا دوازدهم تیر را هفته حقوق بشر آمریکایی اعلام بکنیم.»

اگرچه تاریخ جمهوری اسلامی ایران سرشار از چنین رویدادهایی است که همگی از بی‌صداقتی آمریکا و مدعیان حقوق بشر حکایت دارد، اما هفته دوم تیر را با توجه به رویدادهای شاخص آن همچون؛ بمباران شیمیایی سردشت، فاجعه هفتم تیر، حمله به هواپیمای مسافربری ایران که برخی مستقیم از سوی آمریکا و برخی دیگر نیز از سوی گروه‌ها و رژیم‌های مورد حمایت آمریکا انجام شده بود را می‌توان هفته‌ای منحصربه‌فرد در تاریخ کشورمان به حساب آورد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان اخیر خود در دیدار با خانواده‌های شهدای هفتم تیر فرمودند: «امروز کشور به شناخت دشمن نیاز دارد. دشمن را بشناسیم، دشمنان جهانی که خودشان را به‌ وسیله‌ انواع و اقسام اقلام آرایشی رسانه‌ای و تبلیغاتی بزک میکنند و در مقابل چشم قرار میدهند، بشناسیم. آمریکا را بشناسیم. در همین چند روز مشاهده کنید. فردا هفتم تیر است، حادثه‌ حزب اتفاق افتاده است. در سال ۶۶ در همین روز هفتم تیر، حادثه بمباران شیمیایی سردشت اتفاق افتاده است. بله، صدام آن کار را کرد، اما پشت سر صدام چه کسی بود؟ آمریکایی‌ها بودند، غربی‌ها بودند، همان کسانی بودند که بمبهای شیمیایی را به او دادند، چراغ سبز هم به او دادند و در مقابل این جنایت بزرگ و این قتل‌عام عجیب سکوت هم کردند. در روز یازدهم تیر، ترور شهید صدوقی است که این هم کار همین جنایتکاران است. در روز دوازدهم تیر، حادثه‌ اسقاط هواپیمای ایرباس روی خلیج ‌فارس است. از هفتم تا دوازدهم تیر شما ببینید چقدر ترور، قتل‌عام و کشتار انجام شد؟ چقدر زن، کودک، عالِم، سیاستمدار به وسیله‌ عوامل آمریکا آماج این جنایتها قرار گرفتند؟ اگر طراح این حوادث هم سرویس‌های امنیتی آمریکا و غرب نبودند، حداقل کمک‌کننده بودند. حداقل تشویق‌کننده بودند. این دشمنها را بشناسیم. به تعبیر بعضی دوستان، خوب است این هفتم تا دوازدهم تیر را هفته‌ «حقوق بشر آمریکایی» اعلام کنیم. واقعا حقوق بشر آمریکایی در این چند روز در کشور ما یک چیز واضح و بارزی است و از این قبیل الی‌ ماشاءالله. پس احتیاج داریم دشمن را بشناسیم. آن کسانی که امروز سعی میکنند از این هیولا که سیاست‌های آمریکایی و سیاست‌های بعضی دنباله‌روهای آمریکاست یک چهره‌ موجهی معرفی کنند. اینها دارند خیانت میکنند؛ اینها دارند جنایت میکنند. این کسانی که این حقیقت روشن را کتمان میکنند، این دشمنی خباثت‌آلود را در زیر پرده‌های توجیه می‌پوشانند، اینها دارند خیانت می‌کنند به این ملت. کشور ما و ملت ما احتیاج دارد دشمن را بشناسد. عمق دشمنی را بفهمد.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با «هفته حقوق بشر» برنامه‌های مناسبتی برگزار می‌کند. این برنامه‌ها در زمینه‌های مختلف همچون؛ نمایشگاه، پخش مستند و نمایشنامه خوانی برگزار می‌شود.

نمایشگاه پوستر «حقوق بشر آمریکایی» در مترو گالری شهید بهشتی (ره)
این نمایشگاه به شیوه پوستر است که  با موضوع استکبارستیزی با هدف به تصویر کشیدن جنایات آمریکا با بهره‌گیری از هنر و گرافیک از سوم تا ۲۰ تیر در مترو گالری شهید بهشتی (ره) برپاست.
نمایشگاه پوستر «حقوق بشر آمریکایی» با ۲۲ اثر با موضوعات جنایات آمریکا در ۱۰۰ سال اخیر از ساعت ۸ تا ۲۲ در ایستگاه متروی شهید بهشتی (ره) میزبان علاقه مندان است.

اجراخوانی نمایشنامه «مرگ بسی اسمیت» در فرهنگ‌سرای اشراق
نمایشنامه «مرگ بسی اسمیت» در برنامه‌ای با عنوان «حقوق بی بشر» از ۱۲ تا ۱۴ تیر در ساعت ۱۸ در فرهنگ‌سرای اشراق اجرا خوانی می‌شود. داستان نمایش‌نامه در سال ۱۹۳۷ و در شهر ممفیس اتفاق می‌افتد و به داستان مرگ بسی اسمیت خواننده شهیر موسیقی بلوز در اثر تصادف اتومبیل اشاره دارد.
کارگردان این برنامه کیوان ظهرابی و امید رهبر، احسان فروزش، عسل غروی، سید یوسف موسوی و کیوان ظهرابی نقش‌خوانان این نمایشنامه هستند.

نقد و بررسی «ترور سرچشمه» با حضور محمدحسین مهدویان
باشگاه مستند فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی مستند «ترور سرچشمه» به کارگردانی محمدحسین مهدویان را روز یکشنبه ۱۰ تیر ماه ساعت  16 در این فرهنگ سرا به نمایش گذاشت و در پایان نقد و بررسی شد.
این نشست با حضور محمدحسین مهدویان کارگردان، ناصر هاشم زاده منتقد و یعقوب توکلی پژوهشگر تاریخ معاصر برگزار شد.

مستند «ترور سرچشمه» راوی روزها و ساعت‌های سخت هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ است؛ روزی که انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی واقع در خیابان سرچشمه تهران باعث می‌شود تا دکتر بهشتی همراه با ۷۲ تن از مسئولان درجه اول کشور و وزرای دولت به شهادت برسد.

نظر شما