پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۵
کد خبر: ۹۸۱۳۰
|
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷
در نشست نقد و بررسی ترور سرچشمه مطرح شد؛
مستند «ترور سرچشمه» به بهانه هفته حقوق بشر آمریکایی و واقعه هفتم تیر در باشگاه مستند فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی نقد و بررسی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست نمایش و بررسی مستند «ترور سرچشمه» عصر گذشته با حضور محمدحسین مهدویان کارگردان، سید ناصر هاشم زاده کارشناس سینمایی و منتقد، یعقوب توکلی پژوهشگر و محقق تاریخ معاصر در باشگاه مستند فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی برگزار شد. 

در این نشست محمدحسین مهدویان کارگردان مستند «ترور سرچشمه» درباره نحوه مواجهه با این واقعه در اثر گفت: اساسا مواجهه من با واقعه هفتم تیر پرونده محور بود و قصد داشتم به این جنایت به شکل یک واقعه تروریستی نگاه کنم که لازمه این کار پرداختن به شخصیت اصلی ترور یعنی شهید آیت‌الله بهشتی بود. چیزی که مانع شده به وقایع درست بپردازیم، نگاه حماسی به آنهاست. در این مستند مثل یک بازجو وارد پرونده شدم و به این نقطه رسیدم که به نظر می‌رسد که جنایت هدف مشخص‌تری علاوه بر آسیب زدن به حزب و افراد شاخص داشته که «شهید بهشتی بوده است. 

مهدویان: شخصیت شهید بهشتی برایم اعجاب آور بود

بمب گذاری هفتم تیر، بسیار هوشمندانه طراحی شده بود
مهدویان در این نشست با بیان اینکه شخصیت آیت الله بهشتی برایم بسیار جالب و شگفت آور بود، اظهار کرد: در واقع هدف اول پرداختن به ماجرای ترور هفتم تیر بود که بسیار هوشمندانه توسط سازمان مجاهدین پایه ریزی شده بود، در واقع فرم روایت قصه، پرداختن به بخشی از شخصیت شهید آیت الله بهشتی را ایجاب می‌کرد تا بتوانیم اهمیت این جنایت را نشان دهیم.

وی افزود: دغدغه سازمان مجاهدین در آن زمان هدف قرار دادن آینده نظام و انقلاب اسلامی بود که متاسفانه موفق شدند با به شهادت رساندن چهره‌های مهم نهضت به بخشی از اهداف خود برسند. 

مهدویان در همین زمینه به جمله مهم مسعود رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین اشاره کرد که گفته بود اگر از همه‌ ترور‌های خود هم پشیمان باشم، اما از انفجار حزب جمهوری اسلامی پشیمان نیستم.

این کارگردان و مستندساز اضافه کرد: هدف من برانگیختن مخاطبان فیلم‌هایم است تا بتوانم دریچه‌ای هر چند کوچک در مقابل آن‌ها باز کنم تا به دنبال کشف حرف‌های جدید بروند و به نظرم همین اتفاق نیز مهم‌ترین بخش رسالت هر فیلم سازی است، خوشبختانه در اکران‌های دانشجویی که در دانشگاه‌ها داشتیم با بازخورد‌های خوبی از طرف نسلی مواجه شدیم که مثل خود من آن زمان را درک نکرده اند.

خط کشی مستند و سینمایی را قبول ندارم
مهدویان در پاسخ به این سوال که چرا از ژانر مستند به سینمایی و سپس مستند بازگشته است، گفت: من خط کشی میان سینما و مستند را اصلا قبول ندارم ما در کل سینمای مستند و داستانی داریم که کار فیلم ساز انتخاب ژانر به فراخور فیلم نامه است. هر زمان که احساس کنم ماجرایی برای روایت دارم دنبال قالب مناسب برای پرداختن به آن می‌روم و خیلی به این مرز بندی‌ها اعتقادی ندارم. 

کارگردان مستند «ترور سرچشمه» با بیان اینکه ساختن یک فیلم در هر ژانری مثل حرکت دادن یک تیپ زرهی است، گفت: موضوعات بسیاری برای تبدیل شدن به فیلم وجود دارد که می‌توان روی آن‌ها کار کرد مثل واقعه هشت شهریور، اما همه این‌ها منوط به پیش آمدن شرایط جانبی برای ساختن این دست از آثار است. ترتیب ساخت فیلم هایم هم به وجود آمدن شرایط در زمان ساخت فیلم بوده و هیچ علت خاص دیگری ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» ضمن مهم برشمردن وقایع انقلاب و پس از آن، گفت: پرداختن به شخصیت‌های انقلاب مانند شهید مطهری و آیت الله بهشتی قطعا مجال بیشتری را می‌طلبد و شاید چندین فیلم را لازم داشته باشد تا بتوان حق مطلب را ادا کرد.

مهدویان در پایان با گلایه از افزایش ممیزی‌ها و سانسور در سینما، بیان کرد: خیلی از حرف‌هایی که در همین نشست زده شد هم حتی نمی‌توان در فیلم‌ها بیان کرد، ما گرفتار اعمال سلیقه‌های شخصی شده‌ایم که اساسا هیچ پایه و اساسی هم ندارند.

مهدویان: شخصیت شهید بهشتی برایم اعجاب آور بود

شهید بهشتی اهل احتیاط نبود
سیدناصرهاشم زاده، کارشناس و مدرس سینما و منتقد، ضمن تقدیر از مهدویان برای ساخت این مستند، گفت: این نگاه پیرشدگان و اهل احتیاط، درباره شهید بهشتی که اهل احتیاط نبود. آقای مهدویان مصاحبه های ساده‌ای انجام داده و بخش اعظم این فیلم همین مصاحبه‌هاست و نشان داده است که این ورود ساده چقدر می‌تواند، ورود خوبی باشد. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: نقدی که به مستند «ترور سرچشمه» وارد است این است که بی آینده بودن انقلاب را مطرح می کند و با مراجعه به افرادی این قول را تثبیت می‌کند. این تقصیر نسل معاصر با شهید بهشتی است که تا به حال چهره‌ای که باید از شهید بهشتی منتقل شود را ارائه نکرده است.
 
مهدویان: شخصیت شهید بهشتی برایم اعجاب آور بود

حقایق زیادی در این فیلم روشن شده است
یعقوب توکلی، پژوهشگر تاریخ معاصر در این نشست خاطر نشان کرد: جریان انقلاب اثر جدی و منسجمی درباره شهید بهشتی ندارد و کار جدی صورت نگرفته است. اما گر بپرسید آقای مهدویان در این کار چقدر موفق بوده؟ پاسخ خواهم داد آنچه ایشان در این مستند آورده همه درست است اما همه راست نیست. در یک ظرف ۱۲۰ دقیقه‌ای توانست بخش عمده‌ای از واقعیت مربوط به انفجار سرچشمه را بیان کند. برای اولین بار کسی محاسبه کرد و با تصویر ثابت کرد که این دو بمب کار گذاشته شده بود. از این جهت زحمت بزرگی کشیده شده است. حقایق زیادی در این فیلم روشن شد. 

وی در ادامه افزود: کاری که مهدویان با ساخت این اثر انجام داده، در مسیر شهادت طلبی است. تصویر خشونت سازمان مجاهدین در این اثر بیان شد. کسی که چنین در فضای فعلی سازمان مجاهدین که چنگال‌های آن در جاهای مختلف دیده می‌شود، حرفی را می‌زند و تروریسم موجود، گفتن این حرف‌ها، تنها شجاعت نمی‌خواهد بلکه آمادگی برای شهادت هم می‌طلبد. متاسفانه نسل معاصر با شهید بهشتی را وقتی می بینیم متوجه می شویم کار جدی صورت نگرفته است.
  
در پایان این نشست که با همکاری بنیاد فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، از مهدویان و منتقدان شرکت کننده در این نشست، تقدیر شد. 

باشگاه مستند فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی در نشست هایی ماهانه به نقد و بررسی مستندهای حوزه انقلاب می پردازد. برای عضویت در این باشگاه می توانید با شماره ۵۵۴۰۸۶۵۷  تماس بگیرید.  

نظر شما