جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۲
کد خبر: ۹۸۱۳۷
|
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
همایش تربیت جنسی کودکان برای نخستین بار با حضور والدین کودکان و نوجوانان در فرهنگ‌سرای دانش برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، همایش رایگان تربیت جنسی کودکان برای نخستین بار با استقبال مناسب والدین کودکان و نوجوانان روز یکشنبه ۱۰ تیر ماه با کارشناسی دکتر آزیتا محمد کریمی در فرهنگ‌سرای دانش برگزار شد. 

کارشناس برنامه در این نشست عنوان کرد: تربیت جنسی کودک یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل در حوزه تربیت است، زیرا نقشی مهم در آینده و سعادت و شقاوت کودک دارد. تلویزیون، ماهواره و اینترنت، از ویژگی‌های عصری است که در آن زندگی می‌کنیم و به نظر می‌رسد باید آگاهی و تربیت جنسی را از طریق صحیح به فرزندان منتقل کنیم. اکنون عصر اطلاعات است و سرعت، و بچه‌های ما فرزند همین زمانه هستند. طوری که دیگر به این راحتی نمی‌توان سرنوشت آنها را از همان کودکی تا بزرگسالی و پیری خواند. دنیا پیچیده و آلوده شده و از خیلی‌ها می‌شنویم که پیچیدگی و آلودگی دنیای مدرن را بهانه می‌کنند، برای توجیه ناآگاهی‌شان از چیزهایی که باید به فرزندانشان بیاموزند.

وی افزود: آموزش درباره تربیت جنسی کودکان باید در همه مراحل سنی انجام شود و نمی‌توان برای آن به سن خاصی اشاره کرد. از دوران پیش از دبستان، دبستان، دوران بلوغ، جوانی، میانسالی و حتی سالمندی این آموزش‌ها لازم است. البته شکل آن در هر دوره متفاوت است. برخی آسیب‌ها علاوه بر اینکه جسم کودک را به شدت تهدید می‌کند، سلامت روان او را هم با مشکلات جبران‌ناپذیری مواجه خواهد کرد. موضوع آسیب‌های جنسی از همین دسته است. آثار این زخم‌های روانی می‌تواند سال‌های سال در وجود فردی که مورد سوءاستفاده قرار گرفته، باقی بماند. تربیت جنسی شیوه پیشگیرانه‌ای است که برای ایمن نگه داشتن کودک و اجتناب از مصائب و گرفتاری‌های بعدی مطرح می‌شود.

دکتر محمد کریمی ادامه داد: برخی جوامع توانسته‌اند با مسئله تربیت جنسی کودکان به شکلی علمی و عملی برخورد کنند، ولی در ایران به دلایلی این اتفاق نیفتاده است. با این حال، دیگر زمان پرده‌پوشی، نگاه حذفی و پاک کردن صورت مسئله به پایان رسیده است، زیرا دسترسی آسان و چه بسا افسارگسیخته کودکان به ابزارهای ارتباطی سبب شده تا آنها خیلی زودتر از گذشته با مسائل جنسی آشنا شوند، بنابراین آموزش‌های تربیت جنسی را می‌توان بخشی از مهارت‌های مورد نیاز والدین امروزی دانست.

وی اضافه کرد: مشاهدات کلینیکی روان شناسان حاکی از آن است که والدین در مواجهه با کودکانی که پرسش‌هایی در زمینه جنسی مطرح می‌کنند، معمولاً چند واکنش کلی را نشان می‌دهند. محتمل‌ترین پاسخ در مواجهه با کنجکاوی‌های کودکان سرزنش یا چه بسا تنبیه کودک است. البته گاهی اوقات والدین تمایل دارند به سؤالات پاسخ مناسب بدهند، ولی روش ارائه متناسب با سن کودک را نمی‌دانند و پاسخ‌هایی می‌دهند که راهگشا نیست.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره کارگاه‌های آموزشی فرهنگ‌سرای دانش می‌توانند با شماره تلفن ۴۴۵۳۴۰۵۶ تماس بگیرند.

نظر شما