سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۸
کد خبر: ۹۸۲۱۲
|
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۹
در نشست تخصصی «سواد رسانه‌ای برای زنان و خانواده» مطرح شد
ناهید ساریخانی در نشست تخصصی «سواد رسانه‌ای برای زنان و خانواده» در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد: فضای مجازی می‌تواند سازماندهی فعالیت‌های مفید سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را سرعت بخشیده و سبب ایجاد انسجام اجتماعی بین مردم شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست تخصصی «سواد رسانه‌ای برای زنان و خانواده» روز یکشنبه ۱۷ تیر ماه با حضور ناهید ساریخانی به عنوان کارشناس در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد. 

ناهید ساریخانی در این نشست با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی را می‌توان به دو دسته سنتی و جدید تقسیم کرد، گفت: شبکه‌های اجتماعی سنتی، همان گروه‌های فامیلی و یا دوستانی است که کارکردهای بسیار مفیدی در گذشته و حال دارد ولی شبکه  های اجتماعی جدید با ورود در دنیای مجازی به زندگی ما راه پیدا کرد.

وی ادامه داد: وجه تمایز این دو شبکه این است که در شبکه‌های اجتماعی سنتی، افراد قبلاً به هم شناخت داشتند اما در شبکه‌های اجتماعی مجازی، این شناخت وجود ندارد. از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی مجازی به زمان و مکان مقید نیست در صورتی که در شبکه اجتماعی از این محدودیت برخوردار است.

این استاد جامعه‌شناسی، ارزانی و سهولت استفاده را دیگر مزیت شبکه‌های اجتماعی مجازی بر شمرد و گفت: فضای مجازی، فرصتی را برای بیان آزادانه علائق و سلائق افراد که در جامعه واقعی فرصت بروز و ظهور ندارند، در اختیار افراد قرار می‌دهد.

ساریخانی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی مجازی فرصتی برای توسعه مشارکت‌های مفید اجتماعی است، گفت: فضای مجازی می‌تواند سازماندهی فعالیت‌های مفید سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را سرعت بخشیده و سبب ایجاد انسجام اجتماعی بین مردم شود.

وی ارتباط مجازی مستمر با دوستان و آشنایان را یکی دیگر از مزایای فضای شبکه‌های اجتماعی دانست و گفت: یکی از محاسن شبکه‌های مجازی این بود که امکان یافتن معاشرت با آشنایانی که مدت‌ها از آنها بی‌خبر بودیم را فراهم کرد. شکل‌گیری و تقویت خرد جمعی یکی دیگر از مزایای شبکه مجازی است به عبارتی در این محیط یک فرد نمی‌تواند نقش یک چیره و غالب مطلق را ایفا کند.

به گفته ساریخانی فضای مجازی امکان عبور از مرزهای جغرافیایی و آشنایی با افراد، جوامع و فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف را میسر و ممکن کرد، به طوری که افراد با زبان‌های مختلف و بدون طی مسافت‌های طولانی بتوانند با یکدیگر آشنا شوند.

وی دیده شدن را یکی از انگیزه‌های حضور کاربران در شبکه‌های مجازی بر شمرد و گفت: ارسال یک مطلب توسط یک فرد که نام خودش به عنوان نویسنده بر آن درج شده است، برای بسیاری جذاب است. همچنین جزئی از شبکه اجتماعی بودن و تولید محتوا احساس تعلق خاطر و علاقه را در افراد به فضا بیشتر می‌کند.

این استاد دانشگاه علل گرایش افراد به شبکه‌های اجتماعی را ایجاد محیطی مشخص، انتخاب آزادانه دوستان، آزادی در بیان نظرات خود و مخالفت با نظرات دیگران و حس آزادی عمل و کنترل برشمرد.

ساریخانی با بیان اینکه با وجود تمام این مزایا اما شبکه‌های اجتماعی فرصت گفت‌وگو و با هم بودن را از افراد و اعضای خانواده گرفته است، گفت: این فاصله به راحتی می‌تواند بر روابط افراد که از نظر جغرافیای در یک محدوده هستند آسیب برساند، روابط را سرد کرده و موجب بروز آسیب‌های اجتماعی شود.

این صاحب نظر مسائل اجتماعی بیان کرد: این آسیب‌ها نشان می‌دهد ما باید زمینه را برای آموزش افراد برای چگونگی استفاده از مزایای فضای مجازی و به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از آن به کار گیریم. ما باید هم مزایا و هم معایب و آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی را متناسب با نوع مخاطبان خود بیان کرده و آموزش دهیم.

ساریخانی افزود: در غیر این صورت، این فضا بستری را برای بروز و ظهور آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌کند، کما اینکه ما در حال حاضر با بسیاری از این آسیب‌ها روبه‌رو هستیم و این آسیب جز با آموزش افراد برای مواجهه با این پدیده‌های نوظهور میسر نمی‌شود.

نظر شما