جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۸
کد خبر: ۹۸۲۱۴
|
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۰
با اعطای گواهی دوره کارگاه ترانه
بیست و ششمین نشست تخصصی «ترانه_آواز» به همت کانون ادبی زمستان، عصر روز یکشنبه ۱۷ تیرماه در فرهنگ‌سرای سرو برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بیست و ششمین نشست تخصصی «ترانه_آواز» به همت کانون ادبی زمستان، عصر روز یکشنبه ۱۷ تیرماه با حضور شهره سلطانی و علیرضا شهشهانی به عنوان کارشناسان موسیقی، مهدی موسوی میرکلایی به عنوان کارشناس ادبی و سجاد عزیزی آرام کارشناس-مجری نشست در فرهنگ‌سرای سرو برگزار شد.

در این نشست ضمن نقد اشعار و ترانه‌های شاعران و ترانه‌سرایان جوان، مهم‌ترین صحبت‌ها پیرامون ترانه و ویژگی‌های منحصر به فرد آن گذشت.

کارشناسان این نشست از ترانه‌هایی گفتند که نمی‌توان به روی آنها ملودی گذاشت و تنها باید آنها را دکلمه کرد. زبان ترانه، نوع گویش و المان‌های درست ترانه دیگر ویژگی‌هایی بود که در این نشست درباره آنها صحبت شد. اینکه لحن و کارکرد قافیه در ترانه باید در زمان و جای مناسب استفاده شود.

کارشناسان معتقد بودند ترانه باید فرصت‌های زبانی ایجاد کند و ترانه امروز باید ویژگی‌های امروزی داشته و واقع‌گرا و به نوعی به دور از انتزاع یا تخیل باشد. یکدستی ترانه از ملزومات اشعار است.

در بخش دیگری کارشناسان از خوانش درست شعر و ترانه یاد کردند و افزودند: اجرا و خوانش درست شعر یا ترانه با لحنی مناسب در تاثیرگذاری آن روی مخاطب بسیار مؤثر است. ضمن اینکه قابلیت آهنگسازی برای به سرانجام رسیدن یک ترانه می‌تواند از دیگر ویژگی‌های ترانه باشد. همین طور استفاده نادرست از برخی کلماتی که در ترانه معمول نیست نیز می‌تواند به ناکامی ترانه بیانجامد.

در این جلسه که با حضور هنرجوهای کارگاه ترانه مهدی موسوی نیز همراه بود، گواهی پایان دوره کارگاه ترانه به آنها اعطا شد.

در پایان رامتین غروی همراه با اعضای گروه خود دقایقی به اجرای موسیقی زنده پرداخت. 


نظر شما