پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۰۱
کد خبر: ۹۸۳۲۲
|
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
هفتمین کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی با موضوع برقراری ارتباط مؤثر (همدلی) به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۲۱ در سالن نیرو محرکه شرکت ایران‌خودرو برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هفتمین کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی در شرکت ایران‌خودرو با موضوع برقراری ارتباط مؤثر (همدلی) روز یکشنبه ۲۴ تیر ماه با حضور آزیتا محمد کریمی به عنوان کارشناس در سالن نیرو محرکه شرکت ایران‌خودرو برگزار شد. و محرکه شرکت ایران‌خودرو برگزار شد.

آزیتا محمد کریمی در این کارگاه بیان کرد: طبق تعریفی که محققان ارائه داده‌اند، مهارت برقراری ارتباط مؤثر عبارت است از توانایی رابطه برقرار کردن با دیگران به شکل کارآمد و مؤثر. این رابطه در عین اینکه برای خود شخص مفید است برای شخص مقابل هم منافع یکسانی را در بر دارد. مهارت در روابط بین فردی به معنای دست یافتن به اهدافی است که با برقراری تعامل مورد نظر در صدد دست یافتن به آنها هستیم. هدف شما ممکن است رفع یک سوءتفاهم، تشریح یک ایده، دلداری دادن به دوستتان، پافشاری روی نظرتان، توجیه کردن استادتان در مورد ضرورت موضوعی که به عنوان تحقیق در نظر گرفته‌اید و یا قانع کردن دیگران برای تجدید نظر در رفتارهایشان باشد. هر چه در برقراری ارتباط کارآمدتر باشیم، احتمال دستیابی به هدف‌هایمان بیشتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: مهارت برقراری ارتباط مؤثر مثل دیگر مهارت‌ها، فرایندی است که از مراحلی تشکیل شده است، اما لازم است قبل از پرداختن به این مراحل از چند رفتار صحبت شود که در همه این مراحل نقش مهمی را ایفا می‌کنند. 
۱- لبخند: لبخند نشانه آمادگی ما در ایجاد ارتباط با دیگران محسوب می‌شود. وقتی با روی خوش همراه با لبخند با فرد دیگری به صحبت می‌پردازیم در حقیقت با این طرز رفتار خود می‌خواهیم به طرف مقابل بفهمانیم که مایل هستیم با او رابطه برقرار کنیم. معمولاً انعکاس یک لبخند، لبخندی دیگر است. این واقعیتی است که لبخند همه جا حاکی از آن نیست که زندگی بر وفق مراد است، ولی وقتی می‌خواهیم با فردی دیگر باب گفت‌وگو را باز کنیم، لبخند ما، محیط مناسبی را برای شروع یک ارتباط فراهم می‌کند.
۲ ـ برخورد خوش
۳ ـ تماس چشمی

کارشناس برنامه به مراحل برقراری ارتباط مؤثر اشاره کرد و گفت: در مرحله اول از هر فرصتی در جهت گسترش شبکه ارتباطی خود استفاده می‌کنیم. مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام شروع یک گفت‌وگو یا ارتباط بین فردی مؤثر باید مد نظر قرار دهیم این است که بسیاری از اشخاص به علت شرم و حیای ذاتی از آغاز کردن صحبت و گفت‌وگو خودداری می‌کنند و از اینکه طرف مقابل تمایلی به گفت‌وگو نداشته باشد واهمه دارند. حال اگر هم ما و هم فرد مقابل دارای چنین ذهنیتی باشیم، قاعدتاً هیچ‌گاه رابطه‌ای شکل نخواهد گرفت. به ای شروع یک گفت‌وگو، متخصصان مهارت‌های ارتباطی شگردهای زیر را توصیه می‌کنند:
۱ ـ یک سلام همراه با لبخند ارائه کنید.
۲- بعد از سلام همراه با لبخند سوالی مطرح کنید. از پرسش‌های ساده و تعارفات بهره بگیرید. 
۳ ـ به علاقه‌مندی‌های طرف مقابل توجه کنید.
۴ ـ از شخص مقابل در حد متعارف تمجید کنید.
۵ ـ در مورد خودتان اطلاعات دهید.

وی افزود: مرحله دوم برقراری ارتباط مؤثر، ادامه دادن گفت‌وگو است که منجر به توانمند شدن فرد در زمینه ارتباط با دیگران می‌شود. برای این مرحله هم اجزایی در نظر گرفته شده که عبارت‌اند از:
۱ ـ هنر گوش دادن را فرا بگیرید. لازمه گوش دادن فعالانه، صبور بودن است و گوش دادن ثمربخش، پاسخ‌دهی را به دنبال دارد. 
۲ ـ در صحبت کردن با دیگران خود را علاقه‌مند نشان دهید.
۳ ـ علایق خود را مطرح کنید.
۴ ـ به موقع موضوع صحبت را تغییر دهید.

محمد کریمی با اشاره به مرحله سوم برقراری ارتباط مؤثر عنوان کرد:
۱ ـ سعی کنید با یک احساس خوشایند دو طرفه به گفت‌وگوی خود پایان دهید.
۲ ـ به رفتارهای غیرکلامی فرد مقابل توجه کنید.
۳ ـ دقت کنید نقش فعال‌تری را در پایان‌دهی به عهده بگیرید.
۴ ـ قبل از شروع یک موضوع جدید به گفت‌وگو خاتمه دهید.

وی در پایان گفت: توصیه شده بعد از نتیجه‌گیری در مورد یک موضوع به گفت‌وگو پایان دهید، چرا که با شروع موضوع جدید ممکن است هم خودمان و هم فرد مقابل خسته شود و در این صورت رها کردن موضوع، ذهنیت خوبی را به وجود نمی‌آورد. در چنین شرایطی می‌توانید بگویید «من مایل هستم درباره موضوعی که درباره آن با هم صحبت کردیم در ملاقات‌های بعدی از نظرات شما استفاده کنم.»
نظر شما