پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۰
کد خبر: ۹۸۳۲۹
|
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹
در گردهمایی مسئولان خانه‌های کودک مشارکتی مطرح شد:
نخستین گردهمایی مسئولان خانه‌های کودک مشارکتی شهر تهران با حضور بیش از ۷۰نفر از مسئولان این مراکز سه‌شنبه ۲۶ تیر برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نخستین گردهمایی مسئولان خانه‌های کودک مشارکتی شهر تهران با حضور سید نوید برکچیان مدیر مرکز مطالعات و آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و بیش از ۷۰ نفر از مسئولان این مراکز سه‌شنبه ۲۶ تیر در  فرهنگ‌سرای سرو برگزار شد. 

سازمان فرهنگی هنری بزرگ‌ترین شبکه آموزشی غیر رسمی کشور است
 
در ابتدای مراسم مصطفی بیات مدیر مرکز مشارکت‌ها هدف از این نشست را سامان‌ دهی مربیان آموزشی خانه‌های کودک مشارکتی عنوان کرد و افزود: همانطور که در شیوه‌نامه مراکز مشارکتی قید شده است، مربیانی که داخل مراکز خانه‌های کودک مشارکتی خدمت می‌کنند باید اعتبارنامه آموزشی داشته باشند و این اعتبارنامه را باید از مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری دریافت کنند.

وی افزود: در حال حاضر اطلاعات بیش از ۵ هزار مربی گزینش شده و دارای اعتبارنامه در مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ثبت شده است.

بیات در ادامه بیان کرد: هدف این نشست این است که با حضور مدیر مرکز مطالعات و آموزش سازمان فرهنگی هنری، بحث جدی در حوزه خانه کودک داشته باشیم چرا که خانه‌های کودک بسیار حساس است و با قشری رو به رو هستیم که می‌خواهیم ۷۰ درصد از شخصیت آن‌ها را شماها بسازید.

بزرگ‌ترین شبکه آموزشی حضوری غیر رسمی کشور
در ادامه مراسم سید نوید برکچیان سرپرست مرکز مطالعات و آموزش سازمان فرهنگی هنری گفت: بزرگترین شبکه آموزش حضوری غیر رسمی کشور را سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دارد. بیش از یکصد مرکز آموزشی، سه هزار مربی، ۷۰۰ کلاس درس و ۳۵۰ هزار فراگیر که در طول سال به این مراکز آموزشی مراجعه می‌کنند، وجود دارد. بخش اعظمی از خدمات که در فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ ارائه می‌شود، خدمات آموزشی است. بیش از ۲۲ گروه آموزشی و ۱۵۰۰ عنوان دوره آموزشی در مراکز ارائه می شود که خانه‌های کودک تنها یک گروه آموزشی آن است.

وی افزود: نظام آموزشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران یک نظام آموزشی هماهنگ است. یعنی شما به هر یک از مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مراجعه کنید، سرفصل‌های آموزش، ساعات آموزش و دوره‌های آموزش واحد است.

سازمان فرهنگی هنری بزرگ‌ترین شبکه آموزشی غیر رسمی کشور است

اعتبار نامه آموزشی برای مربیان آموزشی
برکچیان در خصوص دریافت مجوز برای تدریس در مراکز آموزشی گفت: تنها مربیانی اجازه تدریس در شبکه آموزشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را دارند که اعتبارنامه مرکز مطالعات و آموزش را دریافت کرده باشند. برای پنج هزار مربی اعتبارنامه آموزشی صادر شده است. که ۵۸۰ نفر آنها یعنی ۱۲ درصد از این مربیان مختص خانه‌های کودک هستند. هر مربی در گروه آموزشی خود از طریق تشخیص کارگروه خود شرایط احراز صلاحیتش متفاوت است. مربیان آزمون کتبی، آزمون شیوه تدریس، مصاحبه و آزمون‌های عملی دارند. همچنین برخی احراز صلاحیت‌‌های عمومی مثل عدم سو پیشینه از مربیان اخذ می‌شود و در نهایت استعلام‌های لازم از مراجع ذی‌صلاح دریافت و در نهایت برای مربی اعتبار نامه آموزشی صادر می‌شود.

وی افزود: از امسال مقرر شده است خانه‌های فرهنگ مشارکتی چون با عنوان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فعالیت می‌کنند، با همین ساماندهی فعالیت خود را ادامه دهند.

کاربرگ‌های آموزشی برای مربیان
برکچیان در خصوص عناوین دوره‌های آموزشی گفت: این عناوین مبتنی بر اهداف ۱۱گانه آموزش پیش‌ از دبستان مصوب شورای عالی آموزش و اهداف تفصیلی مصوب شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور و اهداف ۱۸ گانه اجتماعی شهرداری تهران است. مبتنی بر این اهداف ۷۲ عنوان و موضوع آموزشی را برای گروه سنی ۴، ۵ و ۶ ساله شناسایی کرده‌ایم. اتفاق دیگری که در این حوزه رقم زده‌ایم به ازای هر عنوان آموزشی کاربرگ آموزشی که توسط کارگروه مربوطه طراحی شده‌است به مربیان داده می‌شود. در این کاربرگ یک تعداد سوالات تیپ را درباره هر موضوع آموزشی مطرح کرده‌ایم و این سوالاتی است که در امر تدریس لازم است برای معلم روشن شود. در این کاربرگ کمک کرده‌ایم به مربیان تا بر اساس موضوع متوجه شوند که چه هدفی را در روند آموزش پیش بگیرند تا آموزش به سمت آموزش عملی حرکت کند. اهداف آموزشی، اهداف تفصیلی در سه سطح دانش، نگرش و رفتار، سرفصل های آموزشی، ریز محتوای آموزشی، شیوه های ارزشیابی، شیوه های تدریس و انواع فعالیتهای میدانی پیشنهادی از جمله مواردی است که در کاربرگ های اموزشی تدوین شده است. فعالیت تمامی خانه های کودک مبتنی بر یک تقویم آموزشی واحد است.

شرایط فعالیت در خانه‌های کودک
 مدیر مرکز مطالعات و آموزش سازمان فرهنگی هنری در خصوص شرایط فعالیت مربیان در خانه‌های کودک گفت: مربیان خانه‌های کودک حتما باید دارای اعتبار نامه آموزشی سازمان فرهنگی هنری باشند. فرایند دریافت اعتبار نامه آموزشی با توجه به شرایط یعنی مدرک تحصیلی، تجربه کاری معرفی و دعوت می‌شوند تا در مراحل آزمون و گزینش حضور پیدا کنند. بعد از آن آزمون کتبی و مصاحبه حضوری گرفته می‌شود و مهارت‌های تدریس مربیان مورد سنجش قرار می‌گیرد. همچنین در ادامه استعلام‌ها از مراجع ذی‌صلاح گرفته می‌شود و صلاحیت‌های عمومی بررسی می‌شود و در نهایت برای مربی اعتبار نامه صادر می‌شود و مجوز تدریس در خانه‌های کودک را دریافت می‌کند.

سامانه سینا
سید نوید برکچیان در ادامه گفت: تمام این فعالیت‌ها در یک سامانه نرم افزاری با عنوان سامانه «سینا» ساماندهی می‌شود. در این سامانه به خانه کودک‌های مشارکتی کد عضویت داده می‌شود و آنها به عنوان یک مرکز آموزشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شناخته می‌شوند. برای تاسیس خانه کودک مشارکتی ابتدا درخواست مجوز می‌کنید بعد از آن دوره را تشکیل می‌دهید و مربیان خود را پیشنهاد می‌دهید. مربیان شما از قبل اعتبارنامه دارند یا فرایند دریافت اعتبارنامه را طی می‌کنند. مزیت این سامانه این است اطلاعات مربیان در در اختیار همه قرار می‌گیرد و می‌توانید با توجه به اطلاعات مربیان را انتخاب کنید.

وی افزود: خانه های کودک مشارکتی در دوره های زمانی مشخص مورد بازدید قرار می‌گیرند. یک تعداد شاخص‌های حیاتی برای خانه‌های کودک طراحی شده که باید حتما این شاخص‌ها را داشته باشند و در شناسنامه آنها ثبت می‌شود. خانه‌های کودک بر اساس امتیازی که می‌گیرند رتبه‌بندی می‌شوند. این شاخص‌ها و امتیازبندی‌ها برای خانه‌های کودک سازمان فرهنگی هنری هم وجود دارد و هیچ تفاوتی ندارد. شناسنامه سخت‌افزاری خانه‌های کودک هر ۶ ماه یکبار صادر می‌شود. همچنین تبلیغات متمرکز شهری از یک ماه دیگر در خانه‌های کودک مشارکتی و خانه‌های کودک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آغاز می‌شود.



نظر شما