جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۱
کد خبر: ۹۸۴۶۸
|
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
آیین رونمایی کتاب «شبیه‌نامه» تألیف اسماعیل مجللی روز چهارشنبه سوم مرداد ماه در فرهنگ‌سرای شفق برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی کتاب «شبیه‌نامه» (سیری در چگونگی شکل‌گیری تعزیه و تعزیه‌خوانی) همزمان با سالروز میلاد با سعادت امام رضا (ع) در قالب نشست ادبی «قدم با قلم» با حضور اسماعیل مجللی (پژوهشگر، محقق و مؤلف) و جمعی از نویسندگان، پژوهشگران، شبیه‌خوانان و هنرمندان آیینی کشور چهارشنبه سوم مرداد در فرهنگ‌سرای شفق برگزار شد.

در این نشست احمد جولایی استاد دانشگاه با اظهار خرسندی از این اتفاق ادبی اظهار کرد: پس از اینکه تعزیه توسط سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسید، متاسفانه شاهد اتفاقاتی از این قبیل نبودیم و اینکه امروز شاهد رونمایی از چنین اثری هستیم باعث خوشحالی اصحاب تعزیه است. 

اسدالله بیگدلی از شبیه‌خوانان استان زنجان دیگر سخنران این برنامه بود که به بررسی وضعیت و چگونگی اجرای تعزیه در مناطق آذری کشور پرداخت و از بیان مسائل و تعزیه‌خوانی آذری زبانان در کتاب شبیه نامه اظهار رضایت کرد. 
 
در ادامه اردشیر صالح پور از هنرمندان تئاتر و پژوهشگران تعزیه که دبیری ادواری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را نیز در کارنامه هنری خود دارد، عنوان کرد: اینکه چنین اتفاقی افتاده که از بدنه تعزیه و شبیه‌خوانان کسی اقدام به نگارش کتاب کرده، باعث مباهات است و ما باید در هموار کردن مسیر پژوهشگران جوان تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه سفرا و سیاحان قرن نوزدهم در ایران مطالب و یادداشت‌هایی از خود به جای گذاشته‌اند که برخی از آنها کاملاً ستودنی است، گفت: از جمله سخنی که الکساندر خوچکو در اظهارات خود مکتوب کرد که ایرانیان با حضور در مراسم تعزیه خشت‌هایی را برای خود خریداری می‌کنند که با آنها کاخ‌هایی برای زندگی پس از مرگ خود می‌سازند. ما آن چنان که باید و شاید حق تعزیه را ادا نکرده‌ایم و علی‌رغم اینکه تلاش‌های بسیاری در این زمینه شده است، اما کافی نیست و نگاه علمی به این هنر نباید به فراموشی سپرده شود. ضمن اینکه معدود افرادی را می‌توان مانند اسماعیل مجللی پیدا کرد که با تحمل هزینه‌های بسیار سنگین و بدون هیچ حمایت از هرگونه ارگان و سازمان در این عرصه قدم بردارد.

در ادامه علی عظیمی از شبیه‌خوانان استان مازندران به بیان چگونگی اجرای تعزیه در این منطقه برای حاضران پرداخت.

اسماعیل مجللی مؤلف کتاب شبیه‌نامه آخرین فردی بود که به عنوان سخنران حاضر شد و ضمن تشکر از حاضران در نشست که از استان‌های مختلف در این برنامه حاضر شدند، اظهار کرد: از سال ۸۹ تا ۹۶ بدون وقفه بر اساس علاقه‌ای که داشتم به نگارش این اثر پرداختم و با توجه به اینکه کارفرما و سفارش‌دهنده این اثر خود بنده بوده‌ام، لذا در جلب رضایت خود با حساسیت بسیاری همراه بودم.

وی افزود: در این اثر بیش از ۵۲۰ منبع کتابخانه‌ای و ۳۸۰ نسخه مجالس تعزیه از سراسر کشور را بررسی کردم و صدها نکته از این هنر ارزشی را که تا کنون توسط هیچ پژوهشگری مکتوب نشده، عنوان کردم. در این اثر علاوه بر اینکه نگاه تحلیلی به نسخ و اجرای تعزیه وجود داشت، به چگونگی اجرای تعزیه در تمام استان‌ها و مناطق کشور پرداخته شد و به طور قاطع اعلام می‌کنم که اثر بسیار مفیدی برای دانشجویان، شبیه‌خوانان و علاقه‌مندان است.

اجرای موسیقی سنتی و پخش کلیپ معرفی کتاب شبیه‌نامه و همچنین رونمایی از این اثر توسط حاضران از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

همچنین محسن میرزاعلی مسئول دفتر تعزیه و هنرهای آیینی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز یادداشتی برای این نشست ارسال کرد. 

نظر شما