جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۱
کد خبر: ۹۸۴۸۶
|
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳
فیلم سینمایی زرد به کارگردانی و نویسندگی مصطفی تقی زاده، شنبه 6 مرداد ،پس از اکران در فرهنگسرای فناوری اطلاعات نقد و بررسی شد.
فهمیزی: داستان فیلم زرد مناسب سریال بود نه فیلم سینماییبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این برنامه با حضور محمد رضا فهمیزی منتقد سینما و تئاتر  و  افشین فکوری کارشناس و مجری برنامه برگزار شد.

در ابتدای این نشست افشین فکوری مجری برنامه به معرفی کارگردان پرداخت و گفت: فیلم زرد اولین ساخته بلند مصطفی تقی زاده است. وی از سال ۱۳۸۴ به صورت حرفه ای کارش را شروع کرد و اولین تجربه سینمایی خود را با عنوان «زرد» در سال ۱۳۹۵ تولید کرد. مصطفی تقی‌زاده خود  به عنوان کارگردان و نویسنده  فیلم و کامران مجیدی تهیه کننده فیلم بود. تم موضوعی فیلم اجتماعی بود.

مصطفی تقی زاده فارغ التحصیل رشته سینما  است که به صورت حرفه ای از سال ۱۳۸۸ دستیار کارگردان بودند.

زرد در جشنواره بین‌المللی فیلم هنر روسیه حضور داشت و توانست دو جایزه اصلی جشنواره یعنی جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را دریافت کند، همچنین در جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای در بخش مسابقه توانست، جایزه بزرگ هیئت داوران و جایزه بهترین بازیگر زن ( ساره بیات) را از آن خود کند و برنده بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در دومین جشنواره فیلم شید شد.

محمد رضا فهمیزی منتقد سینما و تئاتر به نقد فیلم پرداخت و گفت: فیلم  سینمایی زرد با قصه های فرعی که داشت به لحاظ حجم و ساختار کار متناسب یک سریال بود و نمی شد همه آن را در یک فیلم سینمایی جمع کرد و بتوان به نتیجه رساند. اگر به لحاظ فرم و محتوا بخواهیم بررسی کنیم،  باید بگویم که فرم و محتوا تناسبی با هم نداشتند. بهتر بود کارگردان به یک موضوع می پرداخت و آن را بال و پر می داد و به سرانجام می رساند. 

وی در ادامه گفت: این فیلم به لحاظ قصه مشکل داشت. هر کدام از مشکلات به جای خودش خیلی خوب بود اما زمان برای پرداختن  به آن کم بود. بخش بازیگران مشکل داشت. آن آدم هایی که ما می بینیم  شباهتی به نخبگان دانشگاهی که از آنها تصویر ذهنی داریم نبودند، بلکه بیشتر شبیه پولدارهای شمال شهری بودند. در فیلم صحبت تخصصی نمی شود تا ما با آنها به عنوان نخبه آشنا شویم و حتی با شخصیت فردی آنها هم آشنا نمی شویم. مثلا چرا شهاب به همسرش خیانت کرده است؟  تصادف کودک نیمه کاره رها می شود . بازیگران نقش زن با بازی بهاره کیان افشار و ساره بیات خیلی شبیه بازی هایشان در سریال عاشقانه بود که پیشتر در شبکه خانگی دیده ایم.  بهرام رادان همان آدم همیشگی بود که هیچ تغییری در چهره اش ایجاد نشده بود.

این منتقد سینما و تئاتر در پایان گفت: در کل فیلم اگر چه به لطف حضور ستاره ها فروش نسبتا مناسبی داشته است اما جزء آن دسته از فیلم هایی است که مبنای کار خود را به تقلید از سبک فیلم سازی ها و داستان های اصغر فرهادی گذاشته اند و این گونه راه به جایی نخواهند برد و  سبب  کسب اعتبار برای خود نمی شوند.
نظر شما