شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۵۶
کد خبر: ۹۸۴۹۳
|
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
سید مهدی شجاعی در مراسم افتتاحیه جلسات داستان‌خوانی خود از تصمیمش برای ایجاد آکادمی داستان‌نویسی خبر داد.
سیدمهدی شجاعی آکادمی داستان‌نویسی تاسیس می‌کندبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نخستین نشست داستان‌خوانی یکشنبه‌ها با مدیریت سید مهدی شجاعی عصر روز یکشنبه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. در این مراسم که با استقبال مردمی قابل اعتنایی نیز همراه بود چهره‌هایی چون حسین انتظامی، محمد رضا زائری، حسین مهکام، نصرالله قادری، حمیدرضا منایی، صادق کرمیار، افشین شحنه‌تبار و جمعی دیگر از اهالی قلم حضور داشتند.

شجاعی در ابتدای این مراسم در سخنان کوتاهی بیان داشت که جمع شدن پیرامون ادبیات و هنر در شرایط فعلی زیستی ما در ایران کاری بسیار دشوار بوده و به همین دلیل باید به حضور این جمعیت احترام گذاشت.

وی در ادامه عنوان کرد: داستان کوتاه در ایران به نوعی دچار فطرت و ضعف شده است در حالی که بیش از قالب‌های دیگر حرف برای گفتن دارد. اساس این جلسات ماهیانه نیز همین خواهد بود و سعی خواهیم داشت تا در رفع این موضوع کاری انجام دهیم.

وی در ادامه تکیل آکادمی داستان‌نویسی و ایجاد تعامل نزدیک میان نویسنده و مخاطب و فضای همدلانه میان اهل قلم و نیز ایجاد بستری برای تعامل بیشتر میان نویسندگان و سازندگان فیلم‌کوتاه را مهمترین بهانه‌های ایجاد این جلسه برشمرد و از حضور داستان‌نویسان برجسته‌ای چون رضا امیرخانی، محمد رضا بایرامی و...در نشست‌های آتی این محفل خبر داد.

حسین انتظامی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم در سخنان کوتاهی با ابراز خوشنودی از جمعیت قابل توجه حاضر در این نشست گفت: همیشه در این دست رویدادها موضوع اقبال عمومی و وزنی که جمعیت حاضر به مراسم می‌دهد یکی از دغدغه‌هاست اما حضور جمعیتی قابل توجه در این نشست که نخستین نوبت از برگزاری را از سر می‌گذراند جای تبریک دارد و شک ندارم این جلسات باعث رویش یک شجره طیبه خواهد بود.

وی در ادامه شجاعی را در زمره یکی از مفاخر فرهنگی ایران معرفی کرد و گفت: ایشان اگر می‌خواست به سادگی می‌توانست کنجی بنشیند و برای خودش کارهایش را پیش ببرد اما از این مساله دوری کرده و به موضوع استعدادیابی میان جوانان نویسنده وارد شده است که آثارش را این روزها می‌شود دید.

به گفته انتظامی شجاعی در سال‌های اخیر یک تنه کار عظیم توجه به نویسندگان و مولفان را در کشور پیش برده و روزگار و احوال آنها را جویا می‌شود که جای تقدیر دارد.

انتظامی در پایان گفت «در مدارس کشور فرانسه داستان‌کوتاه نویسی و روایت تجربه زندگی در قالب داستان کوتاه امری دائمی و اجباری است در حالی که در کشور ما با سابقه فرهنگی دیرینه‌مان چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد. من امیدوارم برگزاری چنین جلسه‌ای و توجه آن به موضوع نگارش داستان کوتاه که منجر به صیقل خوردن روحی و ادبی نسل نوجوان ما می‌شود بتواند گامی در راستای کوفا کردن استعدادهای آنها باشد.

در بخش دیگری از این مراسم احمد دهقان داستانی کوتاهی با عنوان «جشن جنگ» قرائت کرد که به گفته وی به زودی در قالب یک مجموعه داستان از او منتشر خواهد شد. 

سید مهدی شجاعی نیز داستانی با عنوان «شیخ» از مجموعه داستانی که اخیرا تصمیم در انتشار آن را داشت را قرائت کرد. 

داستان خوانی سعیده شفیعی و قرائت اشعار طنز توسط نسیم عرب‌امیری نیز بخش دیگری از این مراسم بود. 
مطالب مرتبط
نظر شما