چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۵۰
کد خبر: ۹۸۵۲۰
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
کارشناس نشست نقد و بررسی تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی که دوشنبه هشتم مرداد ماه در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد، عنوان کرد: نتایج تبلیغات امروز تلویزیون نشان می‌دهد که برندها و ناظران پخش به مقوله احساس در تبلیغ هیچ توجهی ندارند و بدون مطالعه این مقوله را جلو می‌برند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست نقد و بررسی تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی دوشنبه هشتم مرداد ماه با حضور حسن باقری نسب کارشناس مجری و مریم سلیمی دکترای ارتباطات اجتماعی و علی آدوسی دکترای مدیریت رسانه به عنوان کارشناسان برنامه در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.

مریم سلیمی یکی از کارشناسان نشست عنوان کرد: در تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی الهام گرفتن از تیزرهای دیگر کاری غیرحرفه‌ای نیست، اما الگوها درست برگزیده نمی‌شوند. تبلیغاتی درست، متقن و تأثیرگذار خواهد بود که به خلاقیت در آن توجه شده باشد. متأسفانه امروز تبلیغات ما در رسانه ملی هیچ محتوای قابل دفاعی ندارند، زیرا نه نظارت درستی روی این تبلیغات انجام می‌شود و نه به زمان‌بندی‌ها توجه می‌کنند.

وی تأکید کرد: تیزرهایی که چه در فضای مجازی و چه در صدا و سیما پخش می‌شوند، کاملاً کپی شده‌اند و بایستی در حوزه تبلیغات با ایده و خلاقیت، قدم برداریم. در این صورت جذابیت توأمان با استقبال مخاطب به وجود می‌آید، و گر نه تبلیغات صرف کپی از آثار دیگر رسانه‌ها، کار تلویزیون را در مقوله تبلیغات به ناکجاآباد خواهد برد.

علی آدوسی نیز با بیان اینکه تبلیغات نباید آزاردهنده باشد، افزود: تبلیغات باید اساس داشته باشد و لذتی را عرضه کند که دو جانبه باشد. نتایج تبلیغات امروز تلویزیون نشان می‌دهد که برندها و ناظران پخش به مقوله احساس در تبلیغ هیچ توجهی ندارند و بدون مطالعه این مقوله را جلو می‌برند. از این جهت مردم بیشتر به شبکه‌های اجتماعی اعتماد می‌کنند که بیشترین خلاقیت و نوآوری را به خرج می‌دهند. شاید در زمان طولانی‌تری دیده شود، اما بازخورد موثرتری خواهد داشت. البته ناگفته نماند رسانه ملی پایبند برخی از چارچوب‌هاست، ولی رها بودن فضای مجازی باعث شده که هر تبلیغاتی را بتواند منتشر کند؛ از این رو مردم هم بیشتر متمایل به تبلیغات در فضای مجازی هستند.

وی در پایان با گلایه از عدم حضور نماینده‌ای از سازمان صداوسیما در نشست نقد و بررسی تیزرهای تلویزیونی عنوان کرد: برندها باید بدانند چه اطلاعاتی را در اختیار مخاطبان قرار دهند که یک نوع زیباشناسی تبلیغاتی به منصه ظهور برسد. تصورم بر این است که باید این گونه جلسات نقد و بررسی تبلیغات به شکل مداوم برگزار شود تا تیزرهایی که برندها می‌سازند بر مبنای نیاز مخاطبان باشد. چرا که تمام گلایه و انتقاد بسیاری این است که اکثر تبلیغات با سلایق خود برندها انجام می‌شود و بیشتر حالت آزاردهندگی به بار می‌آورد. شاید یکی از نکات انتقادی این مسئله باشد که معمولاً تیزرها توسط صاحبان برند ساخته می‌شود و فقط در وهله پخش، کارگروهی تشکیل می‌شود و اگر منافاتی با یک سری از چارچوب‌ها و آیین‌نامه صداوسیما نداشته باشد روی آنتن می‌رود. در صورتی که بایستی قبل از ساخته‌شدن تمام جوانب آن رعایت شود.

نظر شما