جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۷
کد خبر: ۹۸۵۷۵
|
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
امیر دبیری‌مهر در نشست رونمایی از کتاب‌هایش در فرهنگ‌سرای رسانه عنوان کرد:
امیر دبیری‌مهر پژوهشگر علوم سیاسی در نشست رونمایی سه کتابش که روز سه‌شنبه ۹ مرداد ماه برگزار شد، گفت: انباشت مشکلات امروز حکمرانی کشور توسط مهندسان و پزشکان و روحانیان قابل حل نیست، بلکه در این فضا فقط حکیمان سیاسی می‌توانند تصمیمات مهم بگیرند؛ یعنی کسانی که به موضوعات نگاه چند جانبه و چند وجهی و تاریخ‌مند و متضمن منافع ملی داشته باشند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی از سه کتاب امیر دبیری‌مهر پژوهشگر علوم سیاسی با عنوان‌های «ملک سلطانی و نگین سلیمانی»، «فرزانگی و جهان داری» و «خردمندی و پارسایی» سه‌شنبه ۹ مرداد ماه در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.

در این مراسم که با حضور اصحاب رسانه و فرهنگ همراه بود، سید مجید حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مدیرعامل باغ کتاب، نورالله مرادی پژوهشگر مطالعات فرهنگی و حجت الله عباسی پژوهشگر مدیریت رسانه درباره مؤلف، کتاب‌ها و مسائل روز ایران سخنرانی کردند.

سید مجید حسینی در این مراسم با اشاره به اینکه نویسنده کتاب‌های مذکور سعی کرده مباحث خود را ناظر به آینده طرح و تحلیل کند، گفت: این اقدام در جامعه‌ای صورت گرفته که متاسفانه به جای امروز و آینده، بیشتر در گذشته زندگی می‌کند یا بر گذشتگان می‌گرید و یا به شکوه گذشتگان افتخار می‌کند. از این رو هیچ وقت به حال و امروز خود نمی‌اندیشد و در نتیجه آینده‌ای هم پیش رو نخواهد داشت زیرا آینده جمع جبری لحظه‌های کنونی ماست نه چیز دیگر. بنابراین در چنین جامعه‌ای از آینده گفتن و برای آینده فکر کردن و قلم زدن ارزشمند و تاثیرگذار است.

وی با اشاره به شخصیت معتدل نویسنده گفت: آقای دبیری‌مهر در این کتاب‌ها مکرراً دغدغه‌های چهارگانه عدالت، آزادی، رفاه و امنیت را طرح و برای تقویت آنها بحث می‌کند که البته اینها چهار گفتمان غالب سیاسی ایران در دوران مدرن بوده و هست. اما باید به این مهم هم توجه کنیم که این گفتمان‌ها همگی موجب غفلت ما از طبیعت و محل زیست انسانی ما شده‌اند و امروز و فردا همین طبیعت با بی‌آبی و گرما و خشکسالی و آلودگی هوا به جنگ ما خواهد آمد و فضای زیست ما را تنگ خواهد کرد، مگر آنکه به این گفتمان هم توجه کنیم.

نورالله مرادی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه نویسنده همواره در مقالات و نوشته‌ها و سخنرانی‌ها دغدغه رفاه مردم و کارآمدی دولت را داشته، افزود: در مباحث مطرح‌شده در این سه کتاب تلاش شده زمینه‌های نظری افزایش اقتدار نظام سیاسی در راستای ارتقای رفاه مردم و توسعه همه‌جانبه مطرح شود و رویکردهای تک‌سویه به توسعه به شدت نفی و رد شده است.

حجت‌الله عباسی نیز در این مراسم با اشاره به دانش‌آموختگی دبیری‌مهر در علوم سیاسی و دو دهه کنش رسانه‌ای او در ایران و فهم به روزی که از فضای بین‌الملل دارد، افزود: توجه نویسنده به اهمیت رسانه‌ها و ارتباطات نوین در فهم مسائل سیاسی و امنیتی و فرهنگی از نقاط قوت این آثار است. در جهان امروز تنها از کتاب‌هایی استقبال می‌شود که بتوانند بین نظریه‌های علوم انسانی و واقعیت‌های جامعه پیوند برقرار کنند. آثار قبلی نویسنده و کتاب‌های جدید او هیچ‌گاه در فضای انتزاعی نبوده و همواره ضمن برخورداری از مبانی علمی و نظری ناظر به دردها و مشکلات و مسائل جاری جامعه بوده است.

امیر دبیری‌مهر مؤلف آثار رونمایی شده در مراسم ضمن معرفی کتاب‌های سه گانه خود و اینکه این آثار محصول پژوهش‌های ١٥ سال اخیر او در حوزه‌های سیاسی، رسانه‌ای، فرهنگی و اجتماعی و امنیتی است، گفت: در همه جوامع مسائل و مشکلات وجود دارد، فقط برخی کشورها سازوکار فهم و تحلیل مشکلات را دارند و سیاستمدارانشان دانش و جرئت انتخاب بهترین تصمیم از میان راه حل‌های کارشناسی را دارند، از این رو توسعه‌یافته هستند ولی برخی کشورها نه درک و شناخت درستی از مشکلات خود دارند و نه اجازه ارائه راه حل‌ها را توسط متخصصان می‌دهند و از همه دردناک‌تر اینکه سیاستمداران آنها قدرت انتخاب گزینه کارشناسی برتر و بهتر را برای تأمین امنیت و منافع ملی ندارند و در نتیجه وضعیت این کشورها همیشه در بحران و شبه بحران است.

دبیری‌مهر با تاکید بر اینکه مشکلات امروز ایران نه صرفاً اقتصادی و نه صرفاً سیاسی و نه صرفاً بین‌المللی است، گفت: انباشت مشکلات امروز حکمرانی کشور توسط مهندسان و پزشکان و روحانیان قابل حل نیست، بلکه در این فضا فقط حکیمان سیاسی می‌توانند تصمیمات مهم بگیرند؛ یعنی کسانی که به موضوعات نگاه چند جانبه و چند وجهی و تاریخ‌مند و متضمن منافع ملی داشته باشند و پیش‌نیاز نظری این نگاه توجه به مطالعات بین رشته‌ای است و در کتاب‌های اخیر تلاش شده رویکرد بین رشته‌ای تقویت شود.

نظر شما