پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۴۴
کد خبر: ۹۸۵۹۰
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
مدیر موزه عکسخانه شهر از جزئیات نمایشگاه «کارت پستال‌های مشروطه» و برنامه‌های آینده این موزه می‌گوید.
۴۷ قاب برای ۱۱۲ سالگی مشروطه
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین گشایش نمایشگاه «کارت پستال‌های مشروطه» روز گذشته یک‌شنبه ۱۴ مرداد ساعت ۱۶ به مناسبت یکصد و دوازدهمین سال صدور فرمان مشروطیت در موزه عکسخانه شهر برگزار ‌شد. 

امیرهوشنگ للهی مدیر موزه عکسخانه شهر درباره این نمایشگاه گفت: به مناسبت ۱۴ مرداد، روز امضای فرمان مشروطیت نمایشگاه «کارت پستال‌های مشروطه» با همکاری ناصرالدین حسن‌زاده یکی از بزرگترین مجموعه‌داران در موزه عکسخانه برگزار شد. پیش از این در سال ۱۳۸۴ مجموعه‌ای از ۸۴ کارت پستال گرافیکی در این مرکز به نمایش گذاشته شد و حالا به مناسبت ۱۱۲ سالگی این واقعه ۴۷ کارت‌پستال و بخشی از اسناد آن دوره در موزه قرار گرفته است.

وی افزود: این آثار در اندازه بزرگتری نسبت به نسخه اصل چاپ شده‌اند در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند و اصل نسخه‌ها در مجموعه شخصی آقای حسن‌زاده نگهداری می‌شوند.
 
مدیر موزه با اشاره به تفاوت‌های این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه‌های دوره پیش گفت: دو سال قبل نمایشگاه عکس مشروطه با محوریت «مشروطه در تبریز» در موزه عکسخانه برگزار شد، اما امثال به صورت جامع‌تری به مشروطه پرداختیم و چهره‌هایی چون عارف قزوینی، سردار اسعد بختیاری و پادشاهان مشروطه نیز در آثار به نمایش درآمده، حضور دارند.

للهی از مشارکت موزه در نمایشگاه دیگری با موضوع مشروطه خبر داد و گفت: نمایشگاه «مشروطه در قاب نیاوران» که تا ۲۱ مرداد در تالار مجموعه فرهنگی نیاوران برپا شده است با مشارکت موزه عکسخانه شهر در حال برگزاری است.

وی در پایان سخنان خود درباره برنامه‌های آینده موزه عکسخانه شهر گفت: نمایشگاه «کارت پستال‌های مشروطه» تا ۱۲ شهریور ماه در موزه عکسخانه شهر برگزار می‌شود و پس از آن به مناسبت آغاز محرم، مجموعه‌ای با درونمایه «ایثار» و «مروت» از مجموعه آثار «زورخانه‌ای دوره قاجار» با مشارکت کامران نجف‌زاده دیگر مجموعه‌دار به‌نام روی دیوار موزه می‌رود. پس از آن با مشارکت انجمن عکاسان تئاتر، نمایشگاهی از عکس‌های تاریخی نمایش در ایران در این مرکز برگزار می‌شود و برنامه بعدی موزه نمایشگاهی از دیمیتری ایوانوویچ یرماکوف، عکاس روس از ایران دهه ۱۸۷۰ خواهد بود.

موزه‌ عکسخانه‌ی شهر، اولین موزه‌ تخصصی تاریخ عکاسی در خاورمیانه با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی تاریخی میزبان علاقه‌مندان است.

این موزه در میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، میدان بهار شیراز واقع شده است.



نظر شما