چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۳۲
 اقتصاد مقاومتي در رويارويي و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده قرار مي‌گيرد، منفعل نيست و در مقابل اهداف اقتصادي سلطه ايستادگي مي‌کند، سعي در تغيير ساختارهاي اقتصادي موجود و بومي‌سازي آن براساس جهان‌بيني و اهداف دارد. به عبارتي اقتصاد مقاومتي يعني تشخيص حوزه‌هاي فشار و متعاقبا تلاش براي کنترل و بي‌اثر کردن آنها و در شرايط آرماني تلاش براي تبديل اين فشارها به فرصت است. اقتصاد مقاومتي در راستاي کاهش وابستگي‌ها و تاکيد روي مزيت‌هاي توليد داخل و تلاش بر خوداتکايي است. اقتصاد مقاومتي، اقتصادي است که با آينده پژوهي دقيق و عالمانه تمامي فرصت‌هاي آتي دشمن را براي ضربه زدن به اقتصاد کشور شناسايي کرده و راهکار مناسب را در سطوح مختلف به‌کار مي‌گيرد.
 
ارکان اقتصاد مقاومتی:

الف: مقاوم بودن اقتصاد
ب: استفاده از همه‌‌ ظرفیت‌هاى دولتى و مردمى
ج: حمایت از تولید ملى
د: مدیریت منابع ارزى
ه: مدیریت مصرف

نقش شرکت‌هاى دانش‌‌بنیان در اقتصاد مقاومتی:

اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌منظور هم‌افزایی علم و ثروت و توسعه اقتصاد دانش‌محور، تجاری‌سازی و با استفاده از حوزه‌های فناوری برتر به کمک اقتصاد  ایران می‌آید و می‌تواند با افزایش بهره‌وری، کشور را برای رسیدن به خوداتکایی آماده کند. در ساختار اقتصاد دانش‌بنیان شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان نقش محوری می‌توانند زمینه پویایی و انعطاف بالای اقتصادی را فراهم کنند. اگر شرکتهای دانش‌بنیان جدی گرفته شوند و از توسعه کمی و کیفی آنها حمایت شود، به‌واسطه ثروت آفرینی از طریق علم، اقتصاد کشور به شکوفایی حقیقی خواهد رسید.

1- اقتصاد دانش بنیان اقتصاد کمیابی منابع نیست، بلکه اقتصاد فراوانی منابع است؛ زیرا بر خلاف بسیاری از منابع که هنگام مصرف مستهلک می شوند، اطلاعات و دانش، که اساس اقتصاد دانش بنیان است، می تواند بارها مصرف شود و با مصرف بیشتر در واقع رشد کند.

2- در اقتصاد دانش بنیان، دانش به کالا تبدیل می شود و به فروش می رسد.

3- اقتصاددانش بنیان به نوعی یک اقتصاد بدون وزن است.

4- محل فعالیت در اقتصاد دانش بنیان اهمیت چندانی ندارد، زیرا با استفاده از فناوری ها و روش های مناسب، بازارها و سازمان های مجازی به وجود می آید و در خدمت فعالیت قرار می گیرد. آنچه مهم است سرعت عمل در فعالیت ها و دسترسی به کل جهان است.

5- دراقتصاد دانش بنیان، سهم قابل توجهی از تولید ملی سرانه در رشته ی فعالیت های دانش پایه و دانش ساز، مانند صنایع دارای فناوری برتر، خدمات مالی و تجاری پیشرفته تر و کارآمدتر و به ویژه از فعالیت های آموزشی و پژوهشی تخصصی تولید می شود.

در حقیقت اقتصاد دانش بنیان با بهره وری بیشتر عوامل تولید و رفتار بهینه ی اقتصادی از نظر تخصیص منابع کار می کند و در نتیجه، دارای نرخ رشد بالاتری خواهد بود.
ايران اسلامي با استعدادهاي سرشار معنوي و مادي و ذخائر و منابع غني و متنوع و زيرساخت‌هاي گسترده و مهم‌تر از همه، برخورداري از نيروي انساني متعهد و كارآمد و داراي عزم راسخ براي پيشرفت، اگر از الگوي اقتصادي بومي و علمي برآمده از فرهنگ انقلابي و اسلامي كه همان اقتصاد مقاومتي است، پيروي كند، نه تنها بر همه‌ مشكلات اقتصادي فائق مي‌آيد و دشمن را كه با تحميل يك جنگ اقتصادي تمام عيار در برابر اين ملت بزرگ صف‌آرايي كرده، به شكست و عقب‌نشيني وا مي‌دارد، بلكه خواهد توانست در جهاني كه مخاطرات و بي‌اطميناني‌هاي ناشي از تحولات خارج از اختيار، مانند بحران‌هاي مالي، اقتصادي، سياسي و ... در آن رو به افزايش است، با حفظ دستاوردهاي كشور در زمينه‌هاي مختلف و تداوم پيشرفت و تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسي و سند چشم‌انداز بيست ساله، اقتصاد متكي به دانش و فناوري، عدالت بنيان، درون‌زا و برون‌گرا، پويا و پيشرو را محقق سازد و الگوئي الهام‌بخش از نظام اقتصادي اسلام را عينيت بخشد.

نظر شما