پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۹
کد خبر: ۹۸۵۹۶
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از استقرار سامانه مدیریت دانش به عنوان گامی در راستای تحقق سازمان یادگیرنده در این سازمان خبر داد.
استقرار سامانه مدیریت دانش در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهرانبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی‌اصغر خسروی معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در خصوص افزایش بهره‌وری در سازمان‌ها گفت: در حال حاضر یکی از موضوعاتی که منجر به ایجاد مزیت و تمایز در عملکرد سازمان‌ها می‌شود، انجام اقدامات و فعالیت‌ها بر مبنای دانش است. قطعا دانش و تجربه سازمانی از مهمترین سرمایه‌های نامشهود سازمان‌هاست که بعضا هیچ نقشه یا مکانیزمی برای مدیریت و بهره‌برداری از آن پیش‌بینی نمی‌شود.
 
وی افزود: متاسفانه در حوزه فرهنگ و هنر کمتر سازمان و نهادی‌ است که به مدیریت دانش و تجارب خود بها داده باشد و شاهد آن هستیم که برخی از خطاها و دوباره‌کاری‌ها به دلیل نبود حافظه سازمانی تکرار می‌شوند. شناسایی و حل مسائل سازمان از طریق یادگیری از اقدامات گذشته نیازمند ایجاد یک سازمان یادگیرنده است که این امر مهم جز با مدیریت، خلق و اشتراک دانش از منابع داخلی یعنی همکاران سازمان و منابع خارجی یعنی خبرگان و شهروندان محقق نخواهد شد.

خسروی یکی از ملزومات بهره‌برداری از دانش در سازمان‌ها را استفاده از ابزار فناوری اطلاعات و ایجاد یک پایگاه دانشی دانست و گفت: در این صورت می‌توان تمام تجارب سازمانی و دانش پنهان و آشکار همکاران در این پایگاه دانشی ذخیره و کدگذاری کرد تا استفاده از آن در سراسر سازمان آسان شود. همچنین مدیریت اسناد سازمانی، ایجاد انجمن‌های خبرگی و تشکیل اتاق‌های فکر برای تولید و پرورش ایده‌ها از موضوعاتی است که با استقرار سامانه جامع مدیریت دانش محقق خواهد شد.

علی اصغر خسروی درباره راه‌اندازی سامانه مدیریت دانش در مراکز سازمان فرهنگی هنری گفت: در حال حاضر حوزه‌های دانشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توسط مدیریت راهبردی و بهبود عملکرد سازمان فرهنگی هنری شناسایی و در قالب درخت دانش در این سامانه تدوین شده است. همچنین آموزش همکاران سازمان از دیگر ملزومات استقرار نرم افزار است که در قالب یک برنامه زمانی مشخص محقق خواهد شد.  به منظور اثربخشی نرم‌افزار نیز پس از آموزش اولیه، مرحله اجرای آزمایشی نرم افزار در مدیریت فرهنگی هنری منطقه 11 و فرهنگ‌سرای رازی و بخشی از حوزه¬های ستادی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انجام و پس از آن مرحله استقرار کامل عملیاتی خواهد شد. 

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان در ادامه بیان کرد: همچنین این امکان فراهم شده است تا علاوه بر استفاده از دانش داخلی و همکاران سازمان، منابع بیرونی دانش یعنی دانش خبرگان فرهنگ و هنر و همچنین تجربه مخاطبان و شهروندان از برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این سامانه دریافت و به اشتراک گذاشته شود. در حال حاضر شهروندان می‌توانند با مراجعه به پرتال سازمان فرهنگی هنری و در قسمت درگاه ثبت ایده به آدرس https://form.farhangsara.ir/sabteeideh ایده‌های خود را برای تبدیل شدن به خدمات و محصولات فرهنگی به اشتراک بگذارند. این ایده‌ها توسط انجمن‌های خبرگی سامانه مدیریت دانش بررسی و پس از تایید تبدیل به طرح‌های عملیاتی می‌شوند.

نظر شما