پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۲
کد خبر: ۹۸۵۹۹
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
با حضور مدیران و چهره‌های فرهنگی و علمی
دومین موزه علوم و فناوری روز دوشنبه ۱۵ مرداد ماه با مشارکت فرهنگ‌سرای رازی و حضور مدیران و چهره‌های فرهنگی و علمی در کتابفروشی فرهنگان منطقه ۱۱ افتتاح شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین گشایش دومین موزه علوم و فناوری روز دوشنبه ۱۵ مرداد ماه با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیف‌الله جلیلی رییس موزه ملی علوم و فناوری ایران، اکبر بختیاری مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۱ و رییس فرهنگ‌سرای رازی، محمدجواد رشیدی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۱، اکرم قدیمی رییس انجمن ترویج علم ایران و حجت‌الاسلام رضایی مدیر بنیاد شهید منطقه ۱۱ در کتابفروشی فرهنگان منطقه ۱۱ برگزار شد. 

جلیلی: موزه علوم و فناوری برای آموزش علوم به عامه مردم است
سیف‌الله جلیلی رییس موزه ملی علوم و فناوری ایران نخستین سخنران این مراسم بود که عنوان کرد: خوشحالم که در این نشست به موضوع مهم علم و فناوری می‌پردازیم. موزه ملی علوم و فناوری ایران یک مرکز دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و از زمان آغاز به کارش ۱۰ سال می‌گذرد و فرایندهای جدی علمی‌اش حدود ۶ سال است که آغاز شده است. 

وی ادامه داد: کلمه موزه انسان را به اشتباه می‌اندازد، چون یاد اشیای بی‌جان می‌افتیم، ولی موزه علوم و فناوری مرکزی برای آموزش است و مهم‌ترین هدف آن ترویج و همگانی سازی علم است. بسیاری از مسائل علمی در آزمایشگاه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود، ولی این موزه برای آموزش علوم به عامه مردم است. هدف دیگرمان حفظ و پاسداشت میراث علمی ایران است و باید به تلاش‌های علمی دانشمندان ایرانی و اسلامی گذشته اشاره کنیم تا نسل جدید با این افتخارات آشنا شوند. 

جلیلی اضافه کرد: نوجوانان امروز خیلی از دانشمندان ایرانی را نمی‌شناسند و در موزه علوم و فناوری تلاش می‌کنیم این تاریخچه باارزش را به شهروندان منتقل کنیم و خوشبختانه مجموعه شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری در این راه همواره ارتباط خوبی با ما دارند و صمیمانه از آنها تشکر می‌کنم. از مجموعه فرهنگان هم سپاسگزارم که بسیار با موزه ملی علوم و فناوری ایران همراهی کردند. 

وی درباره دلیل انتخاب این منطقه از تهران برای گشایش این موزه گفت: دلیل انتخاب این محل علاوه بر همکاری سازنده فرهنگ‌سرای رازی این بود که حس کردیم نیاز به کار فرهنگی بیشتری در اینجا وجود دارد و همه تلاشمان را کردیم که در این فضا کار شایسته و جذابی ارائه دهیم. موزه علوم و فناوری در هر سانس دو ساعته ظرفیت بازدید همزمان حدود ۸۰ نفر را دارد و مجموعاً ۶۰ اثر جمع‌آوری شده است. البته مدام آثار جدیدی طراحی می‌شوند و تغییر و تحولات زیادی خواهیم داشت. 

اوحدی: می‌توانیم تور ترکیبی موزه علوم و فناوری و باغ کتاب را پیش‌بینی کنیم
سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری سخنران دیگر مراسم بود که با ابراز خرسندی از افتتاح موزه علوم و فناوری گفت: رویکرد سازمان فرهنگی هنری در کنار مجموعه فعالیت‌هایی که در حوزه فرهنگ و هنر دارد، ترویج علم و عقلانیت است و موزه علوم و فناوری ایران با این نگاه در منطقه ۱۱ افتتاح می‌شود. سال گذشته باغ کتاب افتتاح شد و امروز خدمات گسترده‌ای در حوزه علم و فناوری ارائه می‌دهد. البته بخش علمی باغ کتاب عمدتاً ساخت خارج از کشور بود، ولی کاری که موزه علوم و فناوری انجام می‌دهد کار داخلی و جدی‌ای است و می‌تواند با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شود. 
 
وی افزود: در اسلام نیز به موضوع علم سفارش زیادی شده و بدون شک در هیچ آیین و مکتب دیگری این قدر توصیه به علم را نمی‌بینیم. امام علی (ع) هم لقب باب‌العلم را داشتند و ایشان فرمود هر کس چیزی به من بیاموزد، مرا بنده خود کرده است. این اهمیت علم در اسلام را نشان می‌دهد و البته در آموزه‌های عرفی و فرهنگی کشورمان هم این توصیه به کسب علم وجود دارد. 
 
رییس سازمان فرهنگی هنری با تشکر از موزه ملی علوم و فناوری ایران و کتابفروشی فرهنگان برای افتتاح موزه، اضافه کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که اخیراً با وزارت آموزش و پرورش امضا کرده‌ایم، می‌توانیم از ظرفیت آموزش و پرورش نیز استفاده کنیم و گروه‌های دانش‌آموزی را به این موزه بیاوریم. حتی می‌توانیم تور ترکیبی موزه علوم و فناوری و باغ کتاب تهران را پیش‌بینی کنیم. این قدر ظرفیت در جامعه ما هست که می‌توانیم زمینه را برای گسترش علم و فرهنگ در کشور فراهم کنیم. 

کارشناس علم و فناوری: موزه‌ها در پاسخ به نیازهای مشخص اجتماعی شکل می‌گیرند
 
ارتباط تصویری با رضا روحانی کارشناس علم و فناوری که ساکن کالیفرنیاست، از بخش‌های دیگر آیین افتتاحیه بود. این کارشناس عنوان کرد: حدود ۳۰ سال پیش یک انجمن آمریکایی در زمینه علم و فناوری یک تحقیق جهانی را آغاز کرد که ببیند چه کسانی فکر موزه‌سازی را ترویج می‌کنند. نتایج جالبی به دست آمد و معلوم شد ۷۵ درصد کسانی که در ساخت و ساز موزه فعالیت می‌کنند فعالان اجتماعی هستند، ۲۳ درصد معلمان و کتابداران و تنها ۲ درصد دانشگاهیان! موزه علوم فناوری در فروشگاه فرهنگان نیز با کمک شهرداری تهران در حال افتتاح است و این نشان می‌دهد موزه‌ها را کسانی راه‌اندازی می‌کنند که ارتباط بیشتری با بدنه جامعه و مردم دارند. 

روحانی ادامه داد: موزه‌ها در پاسخ به نیازهای مشخص اجتماعی شکل می‌گیرند و اولین نمونه‌های چنین مراکزی با هدف ایجاد انگیزه آموختن در شهروندان و افزایش آگاهی عمومی درباره دستاوردهای علمی بشر ایجاد شده است. در سال‌های اخیر یک تفکر فرارشته‌ای مطرح شده و به انسان‌محوری اهمیت می‌دهد و چیزهایی را در موزه‌ها نشان می‌دهد که در ارتباط انسان با طبیعت و هستی است. 
 
وی در پایان گفت: کسانی که در رشته‌های گوناگون تحصیل می‌کنند فقط در رشته خودشان یاد می‌گیرند، موزه‌های علوم و فناوری می‌تواند فاصله بین دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف را پر کند و باعث مشارکت گرفتن از مردم برای حل مشکلات شود. جلوگیری از وارد شدن آسیب به جامعه و محیط زیست هم نیازمند داشتن آگاهی از علوم است که موزه‌ها این شرایط را نیز فراهم می‌کنند. 
 
شهرداد میرزایی مدیر کتابفروشی فرهنگان آخرین سخنران مراسم بود که از مسئولان سازمان فرهنگی هنری، فرهنگ‌سرای رازی، شهرداری منطقه ۱۱ و موزه ملی علوم و فنون ایران تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که در حوزه علم و فناوری خدمات قابل قبولی به شهروندان ارائه شود. 

در پایان مراسم از کتاب سرگذشت مهندسی مکانیک نوشته آبری برستال و ترجمه امیرحسین بهروش با حضور مترجم کتاب رونمایی شد و همچنین موزه علم و فناوری شعبه فرهنگان در طبقه دوم کتابفروشی افتتاح شد. 

موزه علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران با همکاری فرهنگ‌سرای رازی و با هدف توسعه فیزیکی و ایجاد عدالت آموزشی برای مناطق کمتر برخوردار شهر تهران شعبه جدید موزه علوم و فناوری را در مساحتی بالغ بر ۷۰۰ متر مربع راه‌اندازی کرده است. این موزه در هشت بخش مکانیک، هم‌زیستی با زلزله، هوا فضا، زکریای رازی، الکترومغناطیس، فناوری‌های بومی، ریاضی و تک اثرهایی مانند آیینه‌های آکوستیک، تابلوهای خطای دید و... پذیرای بازدیدکنندگان است. 

نظر شما