پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۳
کد خبر: ۹۸۶۱۲
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
با هدف هماهنگی فعالیت‌ها و استانداردسازی نظام آموزشی؛
با هدف هماهنگی فعالیت‌ها و استانداردسازی نظام آموزشی، کارگروه منطقه‌ای خانه‌های کودک مشارکتی شهر تهران با حضور مسئولان آموزش مناطق ۲۲ گانه و مسئولان خانه‌های کودک مشارکتی شهر تهران، توسط «مرکز مشارکت‌های فرهنگی هنری» و «مرکز مطالعات و آموزش» سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
کارگروه منطقه‌ای خانه‌های کودک مشارکتی شهر تهران برگزار شد
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اولین و دومین نشست مسئولان خانه‌های کودک مشارکتی شهر تهران۲۶ تیر و اول مرداد برگزار و فرایند نظام آموزشی یکپارچه تبیین شد. 

در ادامه این نشست‌ها از ۸ تا ۲۲ مرداد کارگروه منطقه‌ای خانه‌های کودک مشارکتی شهر تهران با هدف اجرایی شدن برنامه‌ها و پیوستن خانه‌های کودک مشارکتی به سامانه سینا در حال برگزاری است.
 
در این کارگروه موضوع استقرار نظام آموزشی در سه بخش «نظام آموزش و محتوای قابل‌ ارائه توسط خانه‌های کودک»، «ساماندهی امور مربیان» و «برسی امکانات فیزیکی و تجهیزات خانه‌های کودک» بررسی شد.
 
بر اساس تصمیم «مرکز مشارکت‌های فرهنگی هنری» و «مرکز مطالعات و آموزش» بخش نخست این نظام اختیاری و بخش دوم و سوم الزامی است.

ضرورت دریافت اعتبارنامه آموزشی برای همه مربیان خانه‌های کودک
 
 در این جلسه رییس مرکز مطالعات و آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تشریح برنامه‌های خانه‌های کودک مشارکتی گفت: تنها مربیانی اجازه تدریس در شبکه آموزشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را دارند که اعتبارنامه مرکز مطالعات و آموزش را دریافت کرده باشند.

سید نوید برکچیان گفت: خانه‌های کودک مشارکتی شهر تهران باید همه مربیان خود را به این مرکز معرفی کنند و مربیان برای تأیید و احراز صلاحیت باید در آزمون کتبی، آزمون شیوه تدریس، مصاحبه و آزمون‌های عملی شرکت کنند.

وی افزود: برای نخستین بار همه مربیان و مدرسان مراکز فرهنگی باید گواهی عدم سوپیشینه خود را در سامانه سینا ثبت کنند. ضمن اینکه مربیان گروه آموزشی کودک، باید در آزمون‌های احراز سلامت روان شرکت و گواهی سلامت روان دریافت کنند.

برکچیان گفت: از امسال مقرر شده است خانه‌های کودک مشارکتی ذیل قوانین و سرفصل‌های خانه‌های کودک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌های آموزشی خود را برنامه‌ریزی و اجرا کنند.

رییس مرکز مطالعات و آموزش در خصوص شرایط فعالیت مربیان در خانه‌های کودک مشارکتی گفت: مربیان خانه‌های کودک حتما باید دارای اعتبارنامه آموزشی سازمان فرهنگی هنری باشند. در گام نخست این فرایند مسئولان آموزش خانه‌های کودک باید مربیان را برای شرکت در آزمون و گزینش به مرکز مطالعات و آموزش از طریق سامانه سینا معرفی کنند. بعد از آن آزمون کتبی و مصاحبه حضوری برگزار می‌شود و مهارت‌های تدریس مربیان سنجش می‌شود. همچنین در این فرانید صلاحیت‌های عمومی مربیان بررسی می‌شود و در نهایت برای مربیان خانه‌های کودک مشارکتی اعتبارنامه صادر و بر اساس این اعتبارنامه مربیان می‌توانند در خانه‌های کودک فعالیت کنند.
 
برکچیان افزود: چنانچه خانه‌های کودک از مربیانی استفاده می‌کنند که دارای مدارک مربیگری داخلی یا بین‌المللی هستند و تشخیص می‌دهند مربی‌شان نیاز به شرکت در آزمون احراز صلاحیت ندارد، باید مدارک معتبر مربی را به امور مربیان مرکز مطالعات و آموزش ارائه دهند تا در خصوص تعیین وضعیت این مربیان در کمیسیون آموزش تصمیم‌گیری شود.
 
نام‌نویسی مربیان خانه‌های کودک در سامانه سینا

برکچیان در ادامه گفت: فرایند معرفی مربیان در «سامانه سینا» به نشانی edu.farhangihonari.ir صورت می‌گیرد و برای مسئولان خانه‌های کودک پس از شرکت در کارگروه و تکمیل فرم‌های مربوطه نام کاربری و رمز عبور صادر و به آنان اعلام می‌شود.

گواهی درجه‌بندی فضای فیزیکی و آموزشی خانه‌های کودک
وی افزود: مرکز مطالعات و آموزش از ۳۰ تیر فرایند پایش و ارزیابی خانه‌های مشارکتی شهر تهران را توسط ۱۲ گروه از کارشناسان این مرکز آغاز کرده است.
 
برکچیان توضیح داد: در این طرح، کارشناسان با مراجعه به خانه‌های کودک مشارکتی، ضمن بررسی امکانات آموزشی مانند: میز و صندلی، تابلوها و ماکت‌ها، کتاب‌ها و وسایل آموزشی، سیستم‌های صوتی و تصویری، وسایل بازی و مهارت افزایی به بررسی فضا و شاخص‌های فیزیکی این مراکز می‌پردازند؛ این شاخص‌ها عبارت‌اند از: مساحت حیاط اختصاصی خانه کودک، فضای بازی، وضعیت نور طبیعی و مناسب کلاس‌ها، وضعیت سیستم گرمایشی و سرمایشی، وضعیت امکانات بهداشتی، پوشش حفاظتی دیوارها، نرده‌ها، ستون‌ها و پنجره‌ها، سیستم اطفای حریق و... که به‌دقت توسط کارشناسان ارزیابی می‌شود.

رییس مرکز مطالعات و آموزش گفت: فرایند پایش و ارزیابی خانه‌های کودک مشارکتی تا ۱۷ مرداد ادامه دارد و فعالیت مراکزی که نتوانند حد نصاب امتیاز ارزیابی را کسب کنند، تعلیق خواهند شد، مگر اینکه نکات تذکر داده شده را در مهلت تعیین ‌شده اصلاح کنند.

استفاده از نظام و محصولات آموزشی یکپارچه
برکچیان افزود: بر اساس تصمیمات جدید سازمان فرهنگی هنری، همه خانه‌های کودک شهر تهران باید در سال تحصیلی 98-97 از نظام و محصولات آموزشی یکپارچه برای آموزش کودکان ۴ تا ۶ ساله در مقاطع مهد و پیش‌دبستانی استفاده کنند و چنانچه خانه‌های کودک مشارکتی تمایل به استفاده از نظام و محصولات آموزشی دیگری دارند باید، برنامه آموزشی و نمونه کتاب‌ها و محصولات کمک‌درسی را برای تایید به این مرکز ارائه دهند.
 
وی در خصوص لباس فرم مربیان و نوآموزان خانه‌های کودک مشارکتی گفت: مرکز مطالعات و آموزش، نمونه‌های متنوعی از لباس فرم را برای همه خانه‌های کودک طراحی کرده است اما اجباری در استفاده از این لباس‌ها نیست به‌شرط آنکه لباس فرم موردنظر خانه‌های کودک مشارکتی به تأیید این مرکز برسد.
 
رییس مرکز مطالعات و آموزش در خصوص عناوین دوره‌های آموزشی گفت: این عناوین مبتنی بر اهداف ۱۱گانه شورای عالی آموزش پیش‌ از دبستان و اهداف تفصیلی مصوب شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور و اهداف ۱۸ گانه اجتماعی شهرداری تهران است و مبتنی بر این اهداف ۷۲ عنوان و موضوع آموزشی برای گروه سنی ۴، ۵ و ۶ ساله تدوین شده است.
 
خانه‌های کودک مشارکتی شهر تهران که به هر دلیلی در نشست هماهنگی- آموزشی شرکت نکرده‌اند یا نیازمند به کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص هستند با شماره تلفن: 9- 88895887 تماس بگیرند یا نکات و موضوعات خود را به نشانی amoozesh.farhangsara22@gmail.com  ایمیل کنند.
نظر شما