شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۴۵
کد خبر: ۹۸۶۲۳
|
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
فیلم مارک فلت ساخته پیتر لندزمن، سه شنبه ۱۶ مرداد، با حضور سعید مستغاثی، منتقد و محمدرضا مقدسیان مجری _ منتقد، بررسی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعید مستغاثی در ابتدا نشست بررسی فیلم «مارک فلت» اشاره کرد که این فیلم موضوع جدیدی را نسبت به فیلم‌های دیگری که به این داستان پرداخته‌اند مطرح کرده و مسئله منبع رسوایی واترگیت را لو می‌دهد و در مورد کارگردان آن توضیح داد: با فیلمسازی رو به رو هستیم که ژورنالیست است و در کوزوو، افغانستان و روآندا حضور داشته و ماجراجوست و در دو فیلم قبلی خود پارکلند ۲۰۱۳ و ضربه مغزی ۲۰۱۵، نیز رویکردی ژورنالیستی دارد. اما این رویکرد ژورنالیستی در فیلم مارک فلت غایب است که فیلمی است کلاسیک و بسیار تحت تاثیر فیلم جی.ادگار، ساخته کلینت ایست وود.

مقدسیان سپس با اشاره به اهمیت شناخت فضای سیاسی که یک فیلم در آن ساخته می شود به غرض ورز خواندن خبرنگاران توسط ترامپ اشاره کرد و این سئوال را مطرح کرد که ساختار هالیوود نزدیک به دموکرات ها و در تضاد با ترامپ است، چه می شود که در چنین مقطع تاریخی، فیلم مارک فلت ساخته می شود که ساختار معیوب کاخ سفید را به چالش می کشد؟

 مستغاثی در پاسخ به این سوال گفت: مجموعه ای از عوامل در ساخت این فیلم دخیل بوده اند اما باید توجه داشت که فیلم مارک فلت در جریان  اصلی سینمای آمریکا دیده نمی شود. همین طور که در مراسم اسکار هر سال موضوع مشخصی مثل تبعیض نژادی، جنگ و ... برجسته می شود، صاحبان کمپانی های هالیوود کسانی هستند که کلیت سیستم در آمریکا را در دست دارند. با ساخت فیلم هایی نظیر مارک‌فلت مخالفت نمی شود، اما به خوبی هم در سینماهای آمریکا به نمایش در نمی آیند.

 مقدسیان در ادامه پرسید: این موضوع تا چه حد به کیفیت فیلم بر می گردد که فیلم خوبی هست یا نه؟

سعید مستغاثی در پاسخ به این سئوال فیلم هایی را مثال زد که در جشنواره ها نامزد بهترین فیلم می شوند اما در کارگردانی و فیلمنامه نویسی نه، و این نشان دهنده این است که آن فیلم به هر حال باید مطرح شود و بیان کرد که مارک فلت در مجموع فیلم‌خوبی است و بازی، دکوپاژ، نورپردازی و زاویه دوربین خوبی دارد.

در ادامه، مجری برنامه به بازی لیام نیسون پرداخت که نقش های تیپیکالی ایفا می کند و گفت: او به نماد مظلومیت تبدیل شده و انتظار دیدنش در نقش های متفاوت را نداریم. لیام نیسون معمولا در همه فیلم هایش بحران را به شکل درونی تجربه می کند، شمایل عملگرایی دارد و در سکوت دست به اقدام می زند و همراهی مخاطب را بر می انگیزد.  این بازیگر در این فیلم را چگونه ارزیابی می کنید؟

منتقد برنامه در این مورد گفت: نیسون با فیلم فهرست شیندلر مورد توجه قرار گرفت و در مارک فلت گریم سنگینی دارد؛ شاید می شد برای این نقش از مایکل کین یا جین هاکمن استفاده کرد.
نظر شما