شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۹
کد خبر: ۹۸۶۲۹
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷
ویژه برنامه «نمایش‌های مترویی» که به همت مدیریت فرهنگی هنری مترو برگزار می‌شود، سعی بر بیان حقوق شهروندی مسافران مترو و اصلاح فرهنگ استفاده از مترو با بهره گیری از هنر نمایش دارد.
نمایش‌های مترویی فرصتی برای اصلاح فرهنگ استفاده از مترو
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه  برنامه نمایش مترویی با بهره‌گیری از هنر نمایش که  هنر دوم محسوب می‌شود سعی دارد افراد را با حقوق شهروندی و معضلات و آسیب‌های موجود در مترو آشنا کند. به نحوی که فرد با تماشای نمایش همزادپنداری کند و خود را در جایگاه فرد خطاکار یا درستکار بگذارد و به پیام نمایش که اصلاح فرهنگ استفاده از مترو با آگاهی یافتن از حقوق شهروندی است دست یابد.

در این نمایش که با بازی هنرمندان جوان عرصه نمایش از جمله علی نکته سنج، امیر علی سلمانی و هخامنش زیبایی اجرا می‌شود نکات مهمی مانند نحوه‌ی ورود و خروج در واگن‌های مترو، استفاده صحیح از پله برقی‌ها، عدم حمایت و خرید از دست فروشان، رعایت حقوق بانوان و عدم استفاده آقایان از واگن‌های مربوط به آن‌ها، احترام به سالمندان، عدم آسیب رسانی به اموال عمومی و توجه به خط زرد با بهره‌گیری از دیالوگ‌های طنز به جهت تاثیر گذاری بیشتر بیان می‌شود. در بخشی از نمایش از حضور خود مسافران که مخاطبان برنامه هستند نیز استفاده می‌شود و گاهی با اجرای مسابقه‌ای از موضوعات نمایش مخاطبان نیز در این اجرا سهیم می‌شوند.

تجربه چندین اجرا از نمایش مترویی در ایستگاه‌هایی مانند تئاتر شهر، امام خمینی(ره)، شهید بهشتی(ره) نشان دهنده‌ی توجه و علاقه‌مندی مسافران و مخاطبان به این قالب اجرایی است که این موضوع به غنی بودن هنر نمایشی نیز دلالت دارد. در ایستگاه‌های مختلف شاهد بودیم که مخاطبان رفتارهای درست را پا به پای بازیگران تایید می‌کنند و نسبت به رفتارهای غلط واکنش نشان می‌دهند. در بسیاری از موارد حتی در صورت وقت کمی که دارند دقایقی با نمایش مترویی همراه می شوند و سپس به مسیرشان ادامه می دهند.

با توجه به این که مترو پدیده‌ای نو در شبکه حمل و نقل عمومی در کلان شهری چون تهران است نیازمند فرهنگ‌سازی و اصلاح رفتار مسافران دارد که این مهم با بهره گیری از هنرهای اصیل تاثیرگذاری و اثر بخشی سریع‌تری خواهد داشت.

علاقه‌مندان برای حضور در برنامه‌های نمایش مترویی می توانند برنامه اجرایی این نمایش ها را از طریق سایت فرهنگسرای مترو به نشانی www.merto.farhangsara.ir  دنبال کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با  شماره تلفن 96652608  تماس بگیرند.
نظر شما