پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۷
کد خبر: ۹۸۶۳۲
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲
آیین نکوداشت و افتتاح نمایشگاه آثار محمد بهرامی، نقاش و از پیشگامان گرافیک نوین ایران روز پنج‌شنبه ۱۸ مرداد در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین نکوداشت و افتتاح نمایشگاه آثار محمد بهرامی با حضور هنرمندان عرصه گرافیک و نقاشی در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد و پیش از شروع برنامه نمایش درام سمانه گلکار اجرا شد.

در ابتدای مراسم نکوداشت محمد بهرامی، بهرام کلهرنیا با خیر مقدم به مهمانان از محسن سلیمانی، رییس فرهنگ‌سرای ارسباران برای برگزاری این مراسم تشکر کرد و مختصری از زندگی‌نامه محمد بهرامی گفت.

در ادامه محمودی بختیاری، تاریخ‌دان و پژوهشگر درباره محمد بهرامی گفت: استاد بهرامی روحی پاک و شخصیتی بزرگ دارد و در تمام آثارش می‌توان درک بالای او را از فرهنگ ایران مشاهده کرد؛ چرا که در تمام آثار او ابیات شاعران بزرگی همچون فردوسی یا حافظ به زیبایی به تصویر کشیده شده است.

مولف کتاب «شاهنامه آبشخور عرفان» با تاکید بر شناخت و آگاهی و جستجوگری اظهار کرد: گاهی افرادی را نمی‌شناسیم و گوهر درون آنها دیده نمی شود اما آنها به مقامی از انسانیت می‌رسند که جایگاه والایی می‌یابند. سعی کنیم به بزرگان جامعه خود احترام بگذاریم و با خرد نعمتی که خدا تنها به انسان‌ها داده است برای رسیدن به تعالی شادکامی و انسانیت بهره بگیریم.

کلهرنیا که اجرای برنامه را بر عهده داشت، در وصف محمد بهرامی گفت: استاد بهرامی با تلاش فراوان به جایگاه امروز خود رسیده و همیشه سعی داشته هنر و فرهنگ ایرانی را با استفاده از سبک و سیاق خاص خود در آثارش به تصویر بکشد ولی متأسفانه امروزه در جوان‌ها ذوق هنری زیادی وجود ندارد؛ چرا که تکنولوژی و امکانات آن برای آنها جذابیت بیشتری به همراه دارد.

در ادامه ایرج میرزا علی‌خانی و محسن سلیمانی نیز درباره محمد بهرامی صحبت کردند.

محسن سلیمانی با قدردانی از حضور پیشکسوتان و هنرمندان گفت: شاید بتوان گفت تا به حال این تعداد از بزرگان هنرهای تجسمی به خصوص نقاش، گرافیست و مورخ کنار هم جمع نشده بودند.

سلیمانی درباره محمد بهرامی گفت: استاد بهرامی دارای شخصیتی والا هستند که در عرصه هنر سبک نوینی را ابداع و در مسیر اعتلای فرهنگ و هنر از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و ما همگی قدردان زحمات ایشان هستیم.

سپس به پاس قدردانی از زحمات لیلی خالصی همسر استاد بهرامی لوحی به رسم یادبود از سوی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۳ به وی تقدیم شد.

لوح سپاس محمد بهرامی نیز با حضور هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد اسلامی، امیرعبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری استادان و هنرمندان علی اکبر صادقی، رضا بانگیز، حسین محجوبی، علی اکبر رفوگران، صداقت جباری، ناصرآراسته، عباس سجادی، محسن سلیمانی رییس، مجید بلوچ، مهدی حسینی، امراله فرهادی، فریدون مجلسی، ساعدمشکی، عباس مشهدی زاده، خانم رزاقی، بنی اسدی، سوادکوهی، نیکنام رستمیان و حسن حامدی اهدا شد.

محمد بهرامی متولد سال ۱۳۰۵ و طراح گرافیک، نقاش، نگارگر و از پایه‌گذاران گرافیک نوین ایران است. او در صنایع مستظرفه نزد استادان نقاشی ملی و سنتی ایران به فراگیری این هنر پرداخت و از دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد. او دوره عکاسی را در انستیتو عکاسی نیویورک با درجه ممتاز به پایان رساند.

بهرامی سال ۱۳۲۵ نخستین آتلیه خود را به نام «آرک» که از نخستین آتلیه‌های گرافیک ایران است، با همکاری شاگردش جواد هاتف در خیابان لاله‌زار تاسیس کرد و بسیاری از استادان گرافیک و هنرهای تجسمی از جمله مرتضی ممیز، آیدین آغداشلو، محمد احصایی، علی اکبر صادقی، پرویز کلانتری، ‌محمد تجویدی، بوریس آسیریان، علی شاه‌میری، حسین اسلامیان، محمد علی زاویه، علی اصغر معصومی، عباس کوه‌زاد و بیوک احمری در این آتلیه با او همکاری داشتند.

محمد بهرامی سال‌هاست که به تألیف کتاب «تاریخ هنر ایران» مشغول و چند کتاب دیگر را نیز ترجمه کرده است. وی همچنین با تصویرسازی و نگارگری شاهنامه مجموعه نفیسی را به چاپ ‌رسانده است که دسامبر سال ۱۹۷۲ برابر با آذر ۱۳۵۱ از سوی بخش فرهنگی سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در نیویورک به نمایش درآمد.

آثار محمد بهرامی تا ۲۸ مرداد ماه در گالری شماره یک ارسباران برای بازدید عموم به نمایش گذاشته می‌شود.
نظر شما