جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۰
کد خبر: ۹۸۷۲۶
|
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
اختتامییه جشنواره «رج و رنگ» عصر چهارشنبه ۲۴ مرداد با حضور مسئولان مرکز ملی فرش ایران، اهالی فرهنگی و هنری در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.
اختتامییه جشنواره «رج ورنگ» در ارسباران برگزار شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامییه جشنواره «رج و رنگ» عصر چهارشنبه ۲۴ مرداد در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.
 
در این مراسم فرشته دستپاک مدیر مرکز ملی فرش ایران گفت: در سالی که با تحریم اقتصادی روبه‌رو هستیم، فرش ایرانی اولین کالایی است که صادرات آن تحریم و موجب نگرانی در حوزه تولید و صادرات فرش دستباف ایرانی شده است. اما صادرات فرش طی ۴ ماه اخیر به لحاظ ارزش ریالی و ارزی رشد فزاینده داشته است.
 
دست پاک در ادامه افزود: هنرصنعت فرش ایرانی هم نیاز به حمایت مردم برای خرید فرش دستباف ایرانی به جای ارز و سکه باهدف حمایت از تولید ملی دارد و هم به حمایت اهالی هنر برای انتقال پیام هنرصنعت فرش ایران نیاز دارد. 
 
وی همچنین از توسعه و هم‌افزایی تفاهم نامه‌هایی با سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور، وزارت کار و امور اجتماعی، ایجاد ۱۷خوشه و شهرک صنعتی برای هنر صنعت فرش ایرانی و از همه مهم‌تر ایجاد مسیر برای ارایه تسهیلات بانکی با همکاری صندوق کار آفرینی امید به منظور همیاری کارآفرینان و مسئولان کارگاه‌های تولید فرش خبر داد.
 
دستپاک بیان کرد: ما هیچ هنر صنعتی را در کشور سراغ نداریم که هم به عنوان صنعت و هم سرمایه مانند فرش ایرانی در زندگی مردم تاثیرگذار باشد و همه مواد اولیه آن نیز در داخل کشور تولید شود.

مدیر مرکز ملی فرش ملی همچنین از برگزاری بزرگترین نمایشگاه فرش دستباف ایرانی در تاریخ ۳ تا ۱۰ شهریور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران با رونمایی «فرش صلح و دوستی» تمام ابریشم هنرمندان استان قم برای استقرار در ژنو با حفظ مالکیت معنوی فرش ایرانی خبر داد.
 
در ادامه محسن سلیمانی رییس فرهنگ‌سرای ارسباران گفت: شاید بتوان گفت در تهران بسیاری از هنرها به فراموشی سپرده شده است چراکه اگر بخواهیم زندگی خود را به عنوان سبک زندگی ایرانی مطرح کنیم نیاز است به معماری ایرانی برگردیم. معماری ما به خاطر فضای کمی که در آن زندگی می‌کنیم تبدیل به آپارتمان‌های کوچک و بزرگی با ساختمان‌های بلند بدون در نظر گرفتن سبک و سیاق فرهنگی و معماری ایرانی شده است. اما می‌توان با صنایع دستی و هنری مانند فرش ایرانی این هنر بومی و سنتی سادگی و اصالت ایرانی را به نسل‌های آینده انتقال دهیم.
 
سلیمانی در خصوص جزییات این جشنواره عنوان کرد: کارگاه‌های متنوعی همچون مرمت، شناخت فرش، نگه‌داری فرش را برای جشنواره فرش ایرانی با حضور استادان برتر در نظرگرفته‌ایم. همچنین دو گالری در فرهنگ‌سرای ارسباران به آثار و عکس‌های فرش ایرانی اختصاص داده شده‌است. برپایی نمایشگاه‌ها و شناخت و ارایه اطلاعات کافی در این حوزه باعث می‌شود فعالیت‌های بیشتری در زمینه فرش صورت گیرد و کارآفرینی، کسب درآمد، اشتغال زایی و حفظ آثار ملی فرهنگی و هنر ایرانی بیش از پیش در این عرصه با گستردگی هرچه بیشتر صورت گیرد. 
 
آرزو خسروی از کارآفرینان موفق عرصه تجارت الکترونیک، فروش آنلاین فرش دستباف ایرانی را به خصوص در موقعیت فعلی و تحریم‌های اقتصادی بهترین روش برای حفظ این هنر صنعت بیان کرد. 
 
در خاتمه جشنواره «رج ورنگ» استادان امین‌الله رشیدی از استادان آواز ایرانی و (طراح نقشه فرش) ،عبدالله رضاییان (طراح نقشه فرش)، منصور تامسون طراح نقشه فرش، عباس نیشابوری (پیشکسوت فروش و تجارت فرش ایرانی)، عباس خانیان مهمان دوست از مرمتگران فرش ایرانی، حیدرحلوایی (تولید کننده فرش دستباف)، ایوب فرخان‌زاده مرمتگر فرش تجلیل شدند.
 
جشنواره «رج و رنگ» از ۲۰ تا ۲۴ مرداد با همکاری مرکز ملی فرش و مدیر فرهنگی هنری منطقه ۳ با رویکرد حمایت از کالای ایرانی، ارتقای ارزش و جایگاه فرش دستباف ایران، آگاهی شهروندان از انواع فرش ایرانی، شیوه‌های کارآفرینی در صنعت فرش ایرانی، شیوه نگهداری و مرمت فرش‌های دستباف با ویژه برنامه‌های نمایش و نقد فیلم «فرش ایرانی» به تهیه کنندگی رضا میرکریمی، نمایشگاه عکس با موضوع فرش دستبافت ایرانی، کارگاه آموزشی شناخت، نگهداری فرش دستبافت و نمایش فرش‌های دستبافت ایرانی با طرح‌ها و نقش‌های متفاوت از استان‌های مختلف کشور در ارسباران برگزار شد.

نظر شما